[H][KWPN] Royal dance x houston

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

[H][KWPN] Royal dance x houston

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 13:37

Als ik mijn vriend weet te overtuigen, dan mag deze jeugdige (3,5 jarige) merrie gedekt gaan worden. Clown
Nu is mijn vraag wat jullie advies zou zijn.

Haar papier: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=69284

Heb helaas geen duidelijke foto's, de enkele foto's die ik nu opline heb staan zijn van toen ze net onder het zadel was:

Afbeelding

Afbeelding

Zelf is ze een redelijke laatbloeier.
Mag meer maat en body hebben.
Hoeft geen KWPN hengst te zijn.
Qua karakter graag een hengst die geen moeilijk karakter doorgeeft.

Een hengst die mij al eerder is aangedragen is Rhodium.

Kel2004

Re: [H][KWPN] Royal dance x houston

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:48

Kom je haar nog brengen voor keuringsklaar maken Clown

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 13:59

Kel2004 schreef:
Kom je haar nog brengen voor keuringsklaar maken Clown

Ja, daar ga ik je nog voor lastigvallen. Knipoog Ik wil haar graag voorgebracht hebben. Ja

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:06

Sorry, maar aan de hand van deze foto's kan je niet bepalen hoe de merrie er uit ziet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 14:45

Ik zal proberen dit weekend een standfoto te maken. In mijn profiel staat er van haar wel 1 maar daarop is ze 2 jaar oud. Clown

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:54

Ik zat ook gelijk aan Rhodium te denken eigenlijk Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:51

Hé komt een paard van Dees niet uit deze lijn? Vagebont, die is toch ook van Royal Dance?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 12:53

Sammie schreef:
Hé komt een paard van Dees niet uit deze lijn? Vagebont, die is toch ook van Royal Dance?

Ze zijn volgens mij aan elkaar verwant. Ja

Helaas vergeten een fototoestel mee te nemen naar stal, nog wel een oude foto met zijaanzicht gevonden, helaas heeft ze hierop haar hoofd oplaag.

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:20

Rhodium idd, of Oscar, Upperville eventueel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:33

Merrie komt idd uit dezelfde merrielijn als mijn [naam verwijderd]. Wel een lijn met aanzienlijk meer 'bloed' dan bij de mijne.
Moeder en oma van deze merrie zijn beiden iets beperkt in de schoudervrijheid. Achterbeengebruik is in deze lijn zeer solide verankerd en zeer krachtig en dragend. Zo ook deze merrie, dat is op de eerste fotos ook wel te zien.

Merrie staat op de laatste foto ernstig in de onderkleren (lees: meer voeren). Als veulentje was dit een prachtig mooi gevuld beestje met een heel lekker bol kontje en moie vulling op de rug.
Dat is genetisch dus zeker wel aanwezig.

Zou dit mijn merrie zijn, dan zou ik kiezen voor een hengst die geen volbloed voert, veel schoudervrijheid heeft en wellicht iets aan maat kan toevoegen want de lijn is echt plm 1.64m.
Ik vond voor de moeder een Ferro-zoon een goede keuze, dat zou voor Warlina ook een leuke optie zijn.
Karakter is wellicht nog steeds een aandachtspunt - zowel de moeder als de oma waren héét, hoe is het met Warlina? Als veulentje was ze absoluut pittig genoeg Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:31

Samsam schreef:
Rhodium idd, of Oscar, Upperville eventueel.

upper class bedoel ik trouwens.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:51

In de paardenkrant van vrijdag een stukje over de VNS-exterieurkampioen Wadonna (v. Inspecteur). Komt uit dezelfde merrielijn Pling

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 10:15

Dees schreef:
Merrie staat op de laatste foto ernstig in de onderkleren (lees: meer voeren). Als veulentje was dit een prachtig mooi gevuld beestje met een heel lekker bol kontje en moie vulling op de rug.
Dat is genetisch dus zeker wel aanwezig.

Ben ik helemaal met je eens, ze wordt nu ook meer bijgevoerd.

Dees schreef:
Zou dit mijn merrie zijn, dan zou ik kiezen voor een hengst die geen volbloed voert, veel schoudervrijheid heeft en wellicht iets aan maat kan toevoegen want de lijn is echt plm 1.64m.
Ik vond voor de moeder een Ferro-zoon een goede keuze, dat zou voor Warlina ook een leuke optie zijn.
Karakter is wellicht nog steeds een aandachtspunt - zowel de moeder als de oma waren héét, hoe is het met Warlina? Als veulentje was ze absoluut pittig genoeg Haha!

Karakter van Warlina is prima Ja , de wereld kan instorten en nog houdt ze haar aandacht bij de ruiter. Clown

Dees schreef:
In de paardenkrant van vrijdag een stukje over de VNS-exterieurkampioen Wadonna (v. Inspecteur). Komt uit dezelfde merrielijn Pling

O wat leuk Haha! , dat had ik niet door toen het stuk las. Dank je voor de tip. Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:52

zou idd niet voor een hengst met veel bloed gaan, of een te fijne hengst. je merrie is al heel fijntjes met fijn beenwerk... zoek dan meer een hengst die massa en maat doorgeeft...
wij hebben een 2,5-jarige staan van tideman w uit een merrie van 1,62m ong. en die 2,5 jarige komt daar nu al bovenuit., die zal zeker 1,68m worden. daarbij heeft ze nu ook al massa, goed stabiel beenwerk... bijkomend voordeel (bij evt. verkoop) is dat tideman meestal zwart doorfokt... (die bij ons is een uitzonderingsgeval, het enige vosje waarschijnlijk...)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:02

De voskleur van Warlina is prachtig oranje hoor Haha!
Dat zwart daar moet je alleen maar op poetsen, vind ik persoonlijk echt een lastige kleur voor een paard. Heb daar zelf ook eentje van, maar dat is echt lastig schoon te houden (lees: niet - hoe meer je poetst, hoe grijzer het paard).

Tideman W... Freestyle x Jazz. AES goedgekeurd.
Daar zou ik zeker geen zwarte van verwachten bij deze merrie. Freestyle staat er volgens mij niet bekend om 'bot' te geven...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:03

Skippy01 schreef:
bijkomend voordeel (bij evt. verkoop) is dat tideman meestal zwart doorfokt... (die bij ons is een uitzonderingsgeval, het enige vosje waarschijnlijk...)

dat is dus kul, blijkbaar heeft hij een vosgen, en met een vos heb je dus 50% kans op een vos, met een bruine/zwarte merrie met vosgen 25% kans en met een merrie die geen vosgen heeft geen vos.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:20

@ samsam: dat was dan ook meer een bij wijze van spreken Knipoog
ik weet ook wel dat hij zowel vos als zwart doorgeeft, maar de meeste nakomelingen waren tot nu toe zwart...

@dees: ik ben zelf ook gek op vosjes, maar de trend is momenteel zwart/donkerbruin... ik rij nu zelf een zwarte, die is nooit vies, maar t klopt wel, hoe meer je poetst hoe grijzer ze worden. het helpt wel om met een wollen of fleece doek te poetsen als het echte vuil er al af is... daarvan gaan ze weer glimmen...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:37

Skippy01 schreef:
@ samsam: dat was dan ook meer een bij wijze van spreken Knipoog
ik weet ook wel dat hij zowel vos als zwart doorgeeft, maar de meeste nakomelingen waren tot nu toe zwart......

Kan wel wezen, maar je suggereerd dat ze meer kans op een zwarte heeft, terwijl dat gewoon 50% is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:39

ik weet dat de kans 50%vos om 50% zwart is, maar toch fokt hij voor het grootste gedeelte zwartjes... dat is wel een feit... maar goed, we gaan een beetje offtopic zo...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:25

Op kleur moet je niet fokken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:14

nee, op kleur moet je niet fokken, maar kleur speelt wel een rol bij verkoopbaarheid! zeker de laatste jaren is het de trend dat de zwarte en donkerbruine makkelijker te verkopen zijn...
het moeilijkst te verkopen zijn voskleurige merries, dat is een feit. en mensen die toch een voskleurige merrie kopen zijn vaak meer recreanten die het paard leuk vinden (of het paard moet echt goede papieren hebben). het is bij mij in de buurt een aantal keer voorgekomen dat een vosmerrie met goed papier en goede bewegingen niet verkocht werd (en jah, ze had een goed karakter en was gekeurd) en dat mensen die voor haar waren komen kijken uiteindelijk naar huis gingen met een bruine ruin zonder papieren en met een stuk mindere bewegingen. vroeg je waarom dan kreeg je te horen 'omdat de kleur toch niet echt aanspreekt'. dit is meerdere malen voorgekomen in mijn omgeving...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:17

Dan wonen er allemaal domme mensen in jou omgeving. En dan zou ik ook zeer zeker blij zijn als die mijn paard niet kochten.

zlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:20

ik zou iig een hengst met een zeer sterk achterbeen nemen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:22

Waarom ceylan?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:54

Op kleur ben ik niet van plan te gaan selecteren (zou ik dat wel doen, dan had ik wel al een bruin of zwart paard gekocht om mee te fokken).

Ceylan, waar baseer je dat op? Vind je het achterbeen gebruik van deze merrie niet goed? En welke hengst zou je dan voorstellen?

Samsam, ik denk dat ik niet voor Upperclass ga, vind de hengst zelf nog iets te veel beperkingen hebben, weet wel dat de veulens er vorig jaar goed uitzagen. Ik wacht liever af totdat die veulens 3 jaar oud zijn, voordat ik Upperclass zou gebruiken.