Voeding/suplementen tegen met nageboorte blijven staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Voeding/suplementen tegen met nageboorte blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:11

Mijn merrie Katinka heeft bij mij 3 veulens gehad. Bij de 1e, nu 7 jaar geleden, was de nageboorte eraf voordat ik er bij was.
De veulens daarna, nu 3 en 2 jaar geleden, is ze beide keren met de nageboorte blijven staan. En beide keren hebben ze moeten pellen. Hierdoor moest ik steeds de veulenhengstigheid overslaan, en het liefste dek ik daarop.

Nou vroeg ik me af of er supplementen zijn (net als die voor de vruchtbaarheid) of andere dingen zijn die kunnen helpen voorkomen dat ze weer gepeld moet worden. Rare vraag, ik weet het Haha! Haha!

youngster

Re: Voeding/suplementen tegen met nageboorte blijven staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:22

Geen idee eigenlijk. Het is ook gedeeltelijk conditie van de merrie. Weet niet hoe die was ten tijde van de bevallingen?
Maar volgens mij zijn er geen supplementen voor.
Spuitje oxitoxine na de bevalling werkt ook niet voldoende begrijp ik?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:44

Conditie van de merrie is prima, enige verschil met de 1e keer is dat ze nu ouder is (schat haar op 17 jaar). Als Oxitoxine hetgene is dat er met een flinke hoeveelheid via de halsader in gaat is, dan helpt dat idd niet genoeg.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:42

Een van onze overleden merries bleef bij de vorige eigenaar (waar ik haar al verzorgde) ook altijd aan de nageboorte staan (is er zelfs een keer bijna aan onderdoor gegaan). Toen ze van mij was, ben ik haar de laatste maanden van de dracht, naast een goede merriebrok, gedroogde framboos (paardendrogist) gaan geven. De nageboorte kwam er toen wel vanzelf af.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:19

ja ik wilde idd ook gedroogd frambozenblad zeggen vanaf een maand of 7 drachtigheid.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:38

Bedankt voor de tip!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:11

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:32

wanneer moet je dat dan geven ,ik heb ook 2 merrie's die altijd aan de nageboorte blijven Boos!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:23

wat bedoel je? De framboos of dat anderen middel?

De framboos geef je over het voer. Dat andere middel staat de dosering op de website van paardendrogist

edit: ik lees net dan mare care misschien ook een aan te raden kruidenmengsel is. dan hoef je geen framboos apart bij te geven, want dat zit daar in verwerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:39

Hoelang duurt het Maris?
Nuala doet altijd standaard tussen de 6 en 8 uur over de nageboorte. Maar hij komt er dan wel vanaf, compleet, zonder problemen.
Volgens de normale normen zou je dan allang moeten spoelen en pellen maar ik ken mijn merrie en weet dat het dus niet nodig is. Misschien ligt het wel een beetje aan onze koudbloeden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:12

Framboos helpt bij de baarmoedersamentrekkingen, maar zover ik weet niet bij aan de nageboorte blijven staan. Vit E wel. Je kan dat als supplement erbij voeren en het zit ook extra in merriebrok. En niet te vergeten voorjaarsgras!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 17:17

pff weet ik niet, maar volgens mij te lang. Elmo was al goed in de benen toen we hem in de wei vonden, en nageboorte zat nog goed vast.. Boos!

Nu wacht ik standaard 3 uur, en dan komen ze spuiten, en als ie er dan nog niet vanaf komt, komen ze een uur later pellen.

Zit nu een beetje te dubben of ik zal geven:
- Mare Care: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... tID=25257#

- Gedroogde framboos: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25827

- Uterovetsem: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25265

Of waar Dibah mee kwam, maar daar kan ik verder weinig over vinden: Zet ze op marstall voer en het probleem is over!! Echt waar. Je kan ook denken aan Beta Carotene. Bij Pardoes Aurora weten ze hier meer over. www.paardenproducten.nl

Moet zeggen dat de framboosbladeren mij het meeste aanspreken. Als je naar de kruiden in Mare Care kijkt zit er naast framboos maar 1 ander kruid in dat echt op de baarmoeder moet werken nl Citroenmellise. En dan tijdens de bevalling desnoods nog de Uterovetsem erbij.

Wat denken jullie?

Edit: lees nu posting van Janne 19. Pfff dacht dat ik het had zo met bovenstaande supplementen. Ik zal anders mijn dierenarts eens vragen tegen die tijd, misschien dat zij nog wat weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:44

Mariska_28 schreef:
Je kan ook denken aan Beta Carotene. Bij Pardoes Aurora weten ze hier meer over. www.paardenproducten.

Oftewel voerwortels?! Ik zou niet teveel geld uitgeven aan hele dure produkten/voer. Ik weet niet wanneer het veulen komt maar gras, merriebrok en evenueel als extra: verse wortels, een supplement met vit. E of speciaal voor drachtige merrie's. Dit zou naast voldoende merriebrok nieteens nodig zijn.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:45

beta-caroteen heeft idd een gunstige invloed op een goede werking van de baarmoeder en het makkelijk loskomen van de nageboorte.
Je kan een supplement kopen voor vruchtbaarheidsproblemen waar beta-caroteen en vitamine E samen inzitten, je kan ook wortelen gaan voeren...
Als je beide uitrekent komt het volgens mij beiden even duur. Van het supplement heb je uiteindelijk minder nodig, want de wortelen moet je toch per emmer dagelijks gaan geven om aan een hoog gehalte beta-caroteen te komen.

Ikzelf heb tot nogtoe nog nooit problemen gehad met de nageboorte, is er altijd al af vooraleer het veulen goed en wel kan staan. Chenoa was nog helemaal nat, maar de nageboorte had Tinkerbell al netjes en compleet begraven Clown

uiteraard speelt de leeftijd ook een rol Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:10

Ik geef wortels in de winter op stal omdat ze er zo verschrikkelijk gek op zijn en ze er ook wel even mee bezig zijn. Een poedertje is toch minder aan voor ze en daar zit ook geen energie in. Hofman lieve's heeft ook wortelgranulaat.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:55

ik geef ook wortels hoor Knipoog
maar als het op de prijs aankomt denk ik dat je dus gelijk uitkomt.
verder is een poedertje handiger als je slechts 1 paard wil bijgeven en niet de hele bende.
en ik ben ook eerder voorstander van een mini-korrel supplement dan van een poeder.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:07

ik heb er verder geen verstand van maar ik ging voor de natuurlijke produkten zoals de framboos. ik denk dat je moet doen waar jij je het prettigste bij voelt Lachen