sectie C&D hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

sectie C&D hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 11:30

weet 1 van jullie mischien of er nog nieuwe sectie C& D hengsten op de hengsten keuring komen? en zo ja welke?

Groetjes

_yvonne

Re: sectie C&D hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:41

nee komen er niet volgens mij.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:36

Jammer is dat zeg. Het wordt elke jaar minder. Word er niets opgefokt dan? Van de C tjes zijn er altijd weinig, maar nu ook van de Cobs dus. Zo wordt de keuze met dekken steeds kleiner.

descob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:33

Ik vind het inderdaad erg jammer dat er zo weinig C en Cob hengsten zijn in Nederland.
Waar zit hem dat nou in? De populariteit van deze twee kan denk ik wel een boost gebruiken, maar dat zal toch niet de enige reden zijn? Het zijn zulke geweldige pony's, ik kan me niet voorstellen dat dat onopgemerkt blijft.

Misschien dat het voor fokkers niet rendabel genoeg is om hengsten uit deze secties op te fokken.. Als ze goedgekeurd worden, zijn er immers een stuk minder beschikbare merries om te dekken dan bijv. bij de NRPS en KWPN.

Laatst las ik (ik geloof op de site van de Arvalon stud) dat er in Duitsland een cob merrieveulen (m.v. Trefaes Brenin Du) op de veiling verkocht was voor 18.000 euro. Dat zou je er in Nederland never nooit niet voor krijgen. Hoe komt het dat er in het buitenland zo'n grote markt is voor cobs en C's, terwijl je hier voor de gemiddelde cob/sectie C pony 2000 á 3000 euro betaald? (Of zit ik er nu helemaal naast?) Het kwaliteitsverschil kan haast niet zo hoog liggen, dunkt me...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 09:56

Er zijn zat cob hengsten in NL. Maar weinig eigenaren vinden het nodig om ze op de NWPCS hengstenkeuring voor te stellen.
Ik heb zelf ook nog nooit een voordeel daarin gezien...

Meeste hengsten dekken met een basisboek, WPCV of Engelse licence.

descob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 01:55

Zat hengsten... voor Nederlandse begrippen zeker?
Ik vind dat ze die dan wel wat beter mogen promoten. Voor iemand die niet in het welsh-wereldje zit is het namelijk niet zo makkelijk een overzicht te krijgen van alle beschikbare cobhengsten..

Wat moet een eigenaar doen om de hengst de titel 'Basisboekhengst' te kunnen geven? Komt daar ook een jury aan te pas?
Het voordeel van een goedgekeurde hengst is dat je weet dat het kwalitatief gezien bevorderlijk is voor de fokkerij. En dat is wel belangrijk vind ik..

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:36

descob schreef:
Ik vind dat ze die dan wel wat beter mogen promoten. Voor iemand die niet in het welsh-wereldje zit is het namelijk niet zo makkelijk een overzicht te krijgen van alle beschikbare cobhengsten..

Wat moet een eigenaar doen om de hengst de titel 'Basisboekhengst' te kunnen geven? Komt daar ook een jury aan te pas?
Het voordeel van een goedgekeurde hengst is dat je weet dat het kwalitatief gezien bevorderlijk is voor de fokkerij. En dat is wel belangrijk vind ik..

Nee daar ben ik het niet mee eens ik ben zelf cob fokker en in Nederland kun je niet kijken naar of een hengst goed gekeurd is!! dan is hij niet gelijk beter want wij keurt een hengst in Nederland? een jury met weinig kennis van de C&D's .
geen 1 cob fokker laat een hengst lopen om hem voor veel geld klaar te maken en hem dan vervolgens te laten keuren door iemand die er de waarde( goede eigenschappen niet van in kan zien). ik heb een D hengst uit kampioen's dieren lopen en een C hengst uit een keur merrie en ik peins er niet over om ze aan te houden voor het stamboek, die pony's worden gewoon geruint voor de sport of ze gaan naar het buitenland!.. en zo denken de meeste cob fokkers..\

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 06:19

Volgens mij heeft dit ook weer te maken met het stukje in de paardenkrant.
Over de welsh cobs en hun vereniging/stamboek.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:14

descob schreef:

Na daar ben ik het niet mee eens Bloos Als ik zie wat er de afgelopen jaren is goedgekeurd bij de C & D dat is echt om te huilen. De types kloppen niet met de rasbeschrijving en al helemaal niet met wat het moederstamboek in Wales wil zien.
Uitzondering was Brenin, alleen die is wegens omstandigheden verkocht naar Tjechië.

Cuneracobs zegt het al. De fokkers houden hun dieren thuis ( en niet alleen op de HK) wegens onkundigheid van de jury's..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:28

descob schreef:

Daar komt strikt genomen alleen maar een dierenarts aan te pas. Daarnaast moet ook de dekvergunning aangevraagd worden (en het daarbij behorende dekboek).

descob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:45

youngster schreef:
descob schreef:

Na daar ben ik het niet mee eens Bloos Als ik zie wat er de afgelopen jaren is goedgekeurd bij de C & D dat is echt om te huilen. De types kloppen niet met de rasbeschrijving en al helemaal niet met wat het moederstamboek in Wales wil zien.
Uitzondering was Brenin, alleen die is wegens omstandigheden verkocht naar Tjechië.

Cuneracobs zegt het al. De fokkers houden hun dieren thuis ( en niet alleen op de HK) wegens onkundigheid van de jury's..

Hm, een hopeloze zaak dus met die centrale hengstenkeuring..
Erg jammer voor de cobfokkerij, die, voor internationale begrippen, in Nederland toch al redelijk klein is.

Maar nogmaals, zat hengsten... waar kan ik ze vinden?? Ik laat mn merrie dit jaar dekken en wil alle mogelijkheden graag weten...

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 00:07

Hm, een hopeloze zaak dus met die centrale hengstenkeuring..
Erg jammer voor de cobfokkerij, die, voor internationale begrippen, in Nederland toch al redelijk klein is.

Maar nogmaals, zat hengsten... waar kan ik ze vinden?? Ik laat mn merrie dit jaar dekken en wil alle mogelijkheden graag weten...
[/quote]

Nou als je je merrie wil laten dekken zijn er toch best wel genoeg opties in Nederland en duitsland!! er zijn er genoeg om een leuk veulentje mee te fokken..

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 08:20

Onder andere hier:
http://home.hetnet.nl/~borgstijn/

The Hunter staat alleen dit dekseizoen nog in NL. Daarna gaat ie weer terug de zee over.
Het is echt een machtig mooie hengst.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 08:28

Ze zijn er idd wel.
Hier staat ook een hengst (Gwenllan Brynle) op stal die nooit op de hengstenkeuring van het NWPCS is geweest. Wel op de premiumkeuring van het WPCV bijvoorbeeld.

Maar een hengstenkeuring heeft gewoon weinig zin. Het zijn veel kosten, en levert niets extra's op.
De hengst die hier staat wordt gebruikt voor het mennen en rijden, en dus draait het niet zo om de dekkingen. Al zijn wat veulens van hem wel leuk natuurlijk.