probleem bij de volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

star86

probleem bij de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 17:55

ik ben begonnen met dressuur les. Maar ik heb eigenlijk nu al een probleem,.
Ik ben pas ong 1,5 week tot 2 weken aan de gang zeg maar en vooral voltes rijden. Maar hij geeft zich niet. en ook springt hij steeds uit de volte, om er vervolgens in galop vandoor te gaan. Hij is dan ook moeilijk te stoppen.
Ligt dit gewoon aan omdat hij het niet leuk vind ( want ik heb het idee dat hij juist erg graag voor me werkt) of is het gewoon omdat hij nog niet echt de bedoeling ervan snapt en nog redelijk stijf is. OMdat ik voorheen niet zo fanatiek was.
Als ik zeg maar ong een half uur gereden heb, gaan de voltes ook beter en springt dan ook niet meer de volte uit.
Is dit probleem bij meerdere bekend.?? IK hoor het graag.

janouk

Re: probleem bij de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:33

Ik denk dat je je paard eerst goed recht moet maken. Even zwaar op allebei de teugels. Hoofd goed recht vooruit.
Alle paarden zijn namelijk links of rechtsgebogen en je moet dus eerst werken aan rechtuit.
De volte zou op de ene hand gemakkelijker gaan dan op de andere.
Daarna eerst hele grote voltes rijden en langzaam je paard leren buigen. Je moet hem gymnasticeren.
net als je zelf rechtop staat en dan naar links of rechts buigt, dan voel je de spieren in je zij oprekken en dat moet bij je pony ook getraind worden.
Je pony vindt het moeilijk en is stijf. Eerst trainen en neem de tijd ervoor.

Succes

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:38

Hoe oud is het paardje? Ik weet niet hoe lang al hij onder het zadel is?? maar mischien een tip:
Zet hem dus op een volte, waarbij je je binnenhand goed naar je binnenknie buigt, en je buitenhand hem goed begrenst. Misschien wil je paard wel lekker rennen, en dat hij de vrijheid ziet, dat hij die dan meteen grijpt. Dus geef hem eerst een kleine volte, en als hij braaf is en goed op jouw tempo loopt dan maak je de volte groter, zodat je dan gewoon een normaal rondje in de bak kan rijden.

Als het een jong paardje is, eerst goed op 2 teugels druk houden, zoals Janouk hierboven al zegt. En eerst maar zorgen dat dat voor elkaar is, en nog niet aan de stelling en buiging gaan denken.

Succes verder.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:47

lijk mij haflinger wel die kon dat ook zo goed.

wat bij mij goed hielp is. Van eerst draven op de volte (ik weet niet of je hem ook dravend op de volte kreeg) daarna een rustig galopje proberen. En elke keer als hij er galoperend vandoor gaat. Weer dravend op die volte zetten. Daarna weer galop proberen. Doet hij het goed ook als is het eigelijk met tegen zin. Gelijk van de volte af en hoefslag volgen en belonen,

zo heb ik die van mij het afgeleerd

eerst bleef ik doorgaan tot hij zweet en uitgeput was. Dus dan deed hij het wel. MAar hij bleef het doen. Dus die methode werkte niet voor mij paard.

star86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 13:53

Star wordt in februari 7 jaar. dan heb ik hem ook 2 jaar. Maarja eerst was ik van de buitenritten lekker crossen zeg maar. En ook wel in de bak maarja nooit echt fanatiek. Ik maakte wel voltes maarja van mij hoefde die toen nog niet echt mooi te lopen. Maar nu ben ik begonnen met les en ik wil er echt voor gaan, maarja nu werkt hij niet mee. En iedereen zegt ook wel het komt goed, maarja ik vind het zo irritant dat hij mij elke keer bij de voltes te slim af is.
Maar heb vanavond weer les. en ik ga zeker gebruik maken van jullie tips. Mijn lerares heeft ook al gezegd je binnenhand na je binnenknie en dan gaat t redelijk, maarja oefening baart kunst ik weet het .

Bedankt alvast

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:06

star86 schreef:
Star wordt in februari 7 jaar. dan heb ik hem ook 2 jaar. Maarja eerst was ik van de buitenritten lekker crossen zeg maar. En ook wel in de bak maarja nooit echt fanatiek. Ik maakte wel voltes maarja van mij hoefde die toen nog niet echt mooi te lopen. Maar nu ben ik begonnen met les en ik wil er echt voor gaan, maarja nu werkt hij niet mee. En iedereen zegt ook wel het komt goed, maarja ik vind het zo irritant dat hij mij elke keer bij de voltes te slim af is.
Maar heb vanavond weer les. en ik ga zeker gebruik maken van jullie tips. Mijn lerares heeft ook al gezegd je binnenhand na je binnenknie en dan gaat t redelijk, maarja oefening baart kunst ik weet het .

Bedankt alvast

Je dier is je niet te slim af,nee jouw dier heeft het zwaar Knipoog .Doordat jij correct een volte gaat rijden,moet hij/zij zijn binnen achterbeen onder de massa plaatsen.
En ja,dat is heel erg zwaar.Zijn reactie hierop is dan ook er voor weglopen.
Wat jij dan ook moet doen is gewoon rustig blijven,niet trekken,maar gewoon opnieuw proberen.
Na verloop van tijd (geduld dus),is ie in zijn achterbenen sterker geworden,kan ie de boel makkelijk aan en zal ie er niet voor wegrennen.
Dat duurt een aantal weken.

Trainen dus en begrip voor je dier,in het bos heeft ie immers niet geleerd al het gewicht op de achterhand te dragen.

Groet Dagmach

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:33

Ik zou hem eerst regelmatig longeren en je cirkel kleiner maken en terug vergroten zo wordt het binnenbeen sterker en dit aan linker en rechterhand. Doe dit tweemaal in de week. Zorg voor een bijzet op de buitenzijde, dit wordt namelijk je buitenteugel die het paard begrenst voor het weglopen over de schouder. Longeren met pessoa is ook goed om uw paard sterker en gegymnastikeerd te doen lopen. Alles heel rustig doen vooral in het begin.

Uw lessen, ik weet niet of je paard aan de teugel krijgt?

Eerste vereiste bij dressuur is een paard mooi ontspannen aan de teugel doen lopen. Zo gaat hij zelf beter zijn rugspieren gaan gebruiken en komt zijn achterhand er ook beter onder. U zal dan zelf beter op uw paard kunnen zitten en uw paard minder storen en dus ook beter kunnen ingrijpen en uw paarden beter gaan voelen.

rijden op uw buitenteugel is ook heel belangrijk. Benen moet je ook goed weten te gebruiken. In uw geval, voor dat hij wegloopt over de schouder en er vandoor gaat, goed buitenteugel erbij (kneden) en buitbeen achter de single, desnoods geef je die een flinke trap met je buitenbeen. Gaat die in de richting dat jij wilt dan geef je iets buitenteugel maar hou contact en belonen natuurlijk. Het zal moeilijk zijn vooral omdat het hem al meerdere malen is gelukt maar eens jij het kent dan dat het lukt dan zal hij gehoorzamen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:39

mijn paard loopt ook via mijn buitenbeen uit de volte maar het probleem is bij mij ik kan hem niet met mijn benen aanraken want dan gaat die sneller. Dus mijn lesgeefster zegt tegen mijn buitenteugel omhoog en gespannen binnenteugel geven ( je moet wel niet overdreven omhoogdoen) dan buiten been eraan als hij zich dan tegen de planken loopt zijn probleem.en voor het weglopen in galop gewoon tegen een muur ofzo blokeren hij stopt wel of gewoon allebei de teugels naar binnen bewegen en dan steeds kleinere voltes maken en zo uiteindelijk trager gaan maar tegen een muur zetten ofzo helpt het beste en dan zal hij snappen dat hij dit niet mag doen . ook als je aan het stappen bent en hij gaat draven zonder je toestemming blockeren en dan blijven stil staan als straf dus gewoon laten stilstaan doet hij dit netjes belonen dan terug stappen als hij blijft stappen weer belonen en zo verder werken

Welldun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:27

haha wat grappig dat ik dat ook van jou hoor dat die dan uit de volte rent en weg gallopeert dat komt mij heel bekent voor mijn haffie deed dat ook toen ik hem in het begin had het is gewoon een kwestie van wennen aan elkaar en je moet gewoon laten zien wie er de baas is. als die dat weet dan komt alles goed en kan je er alles mee doen en werken ze heel graag voor je
Groetjes Natalie

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:00

ik rijd steeds 8tjes in draf! en dan met een rechte lijn als je hem van hand verander! zo stel je hem steeds heel rustig om dus word hij soepel! maar doordat je gewoon van hand verander met een rechte lijn heeft hij de tijd om zijn buiging te maken! Hierdoor zal hij er ook niet steeds uitspingen denk ik!!

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:33

als je pony het echt niet doet (ook niet in stap). dan zal ik het eens een keer proberen aan de songe.. misschien zelf nog dat er iemand naast loopt.
suc6

star86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 14:05

dank je wel voor jullie tips. Het gaat steeds beter. Allleen van de week toen was het weer raak. Maar ik heb er vertrouwen in. Het komt goed hahaaha

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:00

natuurlijk komt het goed!
Maar daarvoor heb je ook een Haf. Haflingers hebben veel meer humor dan andere paarden. HAHA
Als je dit opgelost hebt, verzint hij wel weer iets anders. Daarom is het telkens weer een uitdaging om je Haf te slim af te zijn. Maar dat maakt ze ook zo leuk.