[TI] help, tinker ligt heeeeel vaak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

christel82

help, tinker ligt heeeeel vaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 21:23

hallo tinkerliefhebbers,

voorop gesteld deze tinker is niet van mij, waar ik het nu over ga hebben. Ik geef les aan een meisje met een haflinger bij een pensionstalletje. De eigenaren van het pensionstalletje hebben een tinker.
Wat mij nu opvalt aan deze tinker is dat hij heeeeeeeel vaak ligt. De tinker heeft enorme sokken en ik weet dat het mokgevoelige paarden zijn. Ik denk dat deze tinker enorme last heeft van mok, en dat hij daarom zoveel ligt. Ook heb ik de tinker een keer een aantal weken (2) met een los hoefijzer rond horen lopen, gewoon over straat. Daarbij komt ook nog eens dat hij geen schoon drinkwater heeft.
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, ik denk zelf al aan de dierenbescherming bellen omdat ik nu al weet dat de eigenaren het toch niet van mij aannemen en mij de deur wijzen en daar heb ik geen zin in, omdat ik dat meisje les geef.
En ik weet ook dat als je niet veel geld wil uitgeven dan kan je tandpasta gebruiken om de mok plekjes uit te drogen, maar zelfs dat zullen ze niet aannemen.

Wat is jullie raad en advies hierbij,

groetjes christel

Jilletje

Re: help, tinker ligt heeeeel vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:26

heej bij mij op stal staat ook een tinker met mok maar ze licht zelden, ik heb ze ook tandpasta aangeraden maar ze hadden een spulletje van de DA en dr sokken zijn dr af...t ziet er niet uit maar helpt wel

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 21:27

ja dat bedoel ik, t zijn simpele dingen, maar die mensen zijn zulke krenten. ze zitten op hun geld. Maar ik vind het gewoon zielig voor het paard, ik weet niet wat ik moet doen.

pamelaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:28

het kan zijn dat ie dan koliek heeft

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 21:39

nee het is geen koliek, hij ligt gewoon heel vaak en ik denk dat het te maken heeft met zijn mok. Hij stampt ook heel vaak met zijn voor- of achterbenen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:40

hoe oud is de tink, als ze veel in de groei zijn kunnen ze ook veel gaan liggen.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 21:53

hij is al ouder, dus niet meer in de groei. maar bedankt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:38

Liggen wil niet altijd zeggen dat ze mok hebben. Ik ken meerdere paarden die overdag gewoon graag even gaan liggen, lekker luieren Lachen
Als het paard mok heeft, dan heeft het geen zin om te gaan liggen, het doet dan in ieder geval niet minder pijn/jeuk.
Stampen kan ook vanalles zijn. Kan inderdaad bij mok, maar ook bij mijten, of rasp, of hij is aan t bedelen..
Als je denkt dat het mok is dan zou ik eerst zelf even kijken of er korstjes zitten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:06

doe maar geen tandpasta, dat doet zeer Nors opkijken
je denkt dat ze mok heeft, maar is dat ook zo? en wat is schoon drinkwater in jou ogen?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:22

bij onze vorige pensionstal staat een Tinkermerrie die op een gegeven moment ook erg veel lag in de wei. Als ze extreem veel liggen is er ws wel iets aan de hand. Van die merrie hebben ze het bloed onderzocht en haar benen helemaal "doorgelicht". Ze had als ik me niet vergis een orgaan (volgens mij lever, maar weet het niet helemaal zeker meer) wat minder goed werkte en waardoor ze niet fit was. Hebben haar laten behandelen en ze krijgt speciaal voer als ik me niet vergis.
Al met al was er wel degelijk wel aan de hand en lag ze niet zomaar zoveel in de wei.

En een Haf ruin die er stond lag ook een hele periode extreem lang in de wei. Hij bleek last van z'n rug/bekken en een been te hebben.

Wat je moet doen...tja dat is moeilijk. Had het toch aan ze gemeld in ieder geval, of ze het nou willen aannemen of niet.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:35

Controleer eerst of het dier echt mok heeft! Paarden die veel last hebben van de benen liggen iid vaker dan normaal. Dat heb ik gezien bij onze belg. Als de tinker ook veel jeuk heeft kunnen er ook nog mijten in het spel zijn. Dat kan je alleen vaststellen met een afkrabsel wat de da onderzoekt.

Als je met alternatieven wilt proberen tegen de mok probeer dan alsjeblieft geen TANDPASTA!!! Dit brand en prikt behoorlijk en zal hier nare ervaring aan over houden.

Probeer de eigenaar gewoon tactisch te vertellen wat je denkt dat er aan de hand is. Gooi eens een balletje op waarom hij zoveel ligt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:23

Hoi, ik ken 3 Tinkers die allebei zeer ernstige mok hebben gehad, dit is een soort bacterie dacht ik. Knipoog Dit komt heel veel voor bij Tinkers, dat komt omdat ze teveel huid op de benen hebben waartussen het gaat broeien, en er kloofjes onstaan. Verdrietig Merk je dit niet, dan wordt dit erger en erger... Huilen Bij de Tinkers die ik ken wasten ze de sokken met betadineshampoo en ook nog met andere dingen van de dierenarts dacht ik.. Lachen Bij 2 van die Tinkers waren de sokken er ook af. Ze droogden ook altijd de benen af en na het wassen ging er mokzalf op, volgens mij speciale van de dierenarts voor ernstige gevallen. Zonder sokken ziet het er niet uit, maar ach... Scheve mond Met deze behandeling is het snel verholpen !!! Pling Eén van die Tinkers die ik ken, ging liggen om aan zijn sokken te knagen, of hij ging staan stampen vanwege de jeuk. Verdrietig Toen de eigenaresse erachter kwam wat hij had, is ze het meteen gaan behandelen. Knipoog De sokken zijn er niet af gehaald, domdomdom... Hamer Zelf zou ik geen tandpasta gebruiken voor die plekken, ik kan me niet voorstellen dat dit nou echt zo goed werkt... Wat izzy1985 zegt vind ik ook een vrij logische gedachte... Knipoog Een potje mokzalf kost je hooguit €15,- en werkt stukken beter, het gaat ook best lang mee. OK dan! Dus mocht je ooit van plan zijn tandpasta te gaan smeren bij een paard met mok : Doe je paard een lol en denk aub na !!!! Stoom uit je oren

Heb je een Tinker die gevoelig is hiervoor, probeer dan dagelijks de sokken te wassen (kan ook alleen met water) en droog ze daarna goed af. Hou ze goed schoon, dat is het belangrijkste !! Lachen

Maar wel verschrikkelijk dat die mensen hun paard verwaarlozen... Lips are sealed Ik zou ook de dierenbescherming erbij roepen, dit kan gewoon niet !! Echt super van je dat je in actie komt. OK dan!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:35

Ik weet niet hoor, mijn tinker ligt ook heel vaak in de wei. Ze heeft geen mok, en is verder lekker fit. Ze is inderdaad nog wel in de groei. Maar ook zij ligt dus opvallend vaak, terwijl er volgens mij niets aan de hand is.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:00

Opvallend vaak in de zin van meer dan eerst? Of altijd vaak?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:02

Maxielover schreef:
De sokken zijn er niet af gehaald, domdomdom... Hamer

mijn ene tink heeft ook mega mok en dat behandel ik ook zonder zijn sokken er af te halen, dat gaat prima Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:03

Wie is het? een cob in deze buurt moet ik haast wel kennen, ik wil best een keer met je mee om de situatie in te schatten!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:05

De Tink die ik bij heb gereden ligt heel vaak, echt uitgebreid te maffen, heeft hij altijd al gedaan, dus het hoeft niet verontrustend te zijn, ligt eraan wat voor signalen hij afgeeft ook, ligt hij er relaxed bij of zie je dat hij niet lekker in zijn vel zit?

Ik zou niet meteen conclusies gaan trekken op basis van dat het paard vaak ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:27

Die van mij ligt ook vaak, maar die is nog jong en vind liggen gewoon fijn. De fries die hier staat heeft erge mok ook op de pijpen. Maar zij stampt wel enorm, maar gaat er niet bij liggen. Ik weet dus niet of het verband houdt met elkaar. Vreselijk he, van die mensen die zo op hun centen zitten en de beestjes er de dupe van laten worden.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:50

Bedankt voor jullie reacties allemaal! De tinker ligt echt heel vaak en als hij staat dan stampt hij met zijn voeten. In mijn ogen vind ik het niet normaal en ik heb toch al best wel wat gezien. Ik zal voortaan niet meer zeggen dat tandpasta helpt, ik wist niet dat het zeer zou doen. Wel voorop gesteld dat ik gewoon de mokzalf zou gebruiken bij mijn eigen paarden. Maar ik dacht dit is een goedkope oplossing voor deze eigenaren omdat ze geen geld willen uitgeven. Deze mensen laten hem gewoon een paar weken met een los ijzer buiten ritten maken over straat dus dan weet je wel hoe laat het is.
Ik ga er nog even over nadenken aangezien ik toch elke week op die stal lesgeef. Ik kijk het nog even aan hoe het met hem is. Wat ik ook zo vreemd vind is dat hij zich gewoon niet laat vangen, door niemand. hij moet met een halster op het land staan. Nou hoeft dit niet een probleem te zijn, maar alles bij elkaar, ga ik denken dat hij gewoon wat wil aangeven.

@pellie: geen schoon drinkwater vind ik als het water echt heel troebel is van de troep die er in ligt. En dat heeft hij.

LiLiTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:35

Mijn tinker ligt ook heel vaak op de grond, al is het midden in de wei, en het liefste in de zon want dat is lekker warm! En vaak gaat hij dan als hij opstaat eerst even 5 minuten zitten net zoals een hond zit, lekker lui dier! Ik denk dat het niet altijd wat hoeft te betekenen als een paard veel ligt.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:41

Tsja, het is moelijk een oordeel te vellen wanneer je maar een kant vanhet verhaal kent.
Misschien is het een idee om Caira inderdaad eens mee te nemen, die heeft allicht een iets andere kijk op het geheel.
En zij heeft (helaas voor haar) zeer ruime ervaring met mok.
Over dat water, sja, die van mij drinkt vaak liever uit een troebele plas op de grond dan uit een bak schoon en fris kraanwater.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:44

heb je de mogelijkheid om de sokken es goed te bekijken of er echt mok zit?
de tinkers bij ons staan ook vaak te stampen,maar ik heb meer het idee dat ze dat doen omdat er gewoon wat jeuk zit vanwege de enorme haardos,bij hen is de huid helemaal normaal

tja dat water...zelf verversen of toch de eigenaren erop wijzen?
kan best vind ik,iedereen moet weten dat water toch wel behoorlijk schoon moet zijn...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:35

Mijn tink vind troebel water juist lekker. Achterin de wei hebben we zo'n betonnen waterbak, die wordt altijd gevuld door het regenwater. We hebben hem voor t laatst schoongeveegt in juli, die droge maand toen. En nu is het ook wat troebel, blaadjes en takken erin, algen.. En bij de stal heeft hij schoon drinkwater, en toch drinken ze vaak uit de betonnen bak!