Drachtige merrie en beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjurlie

Drachtige merrie en beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 18:16

Hallo allemaal,

Sinds 1,5 maand "lease" ik een drachtige merrie van 8 jaar oud. Ik heb hierover een aantal vraagjes:

- Tot wanneer mag je blijven rijden ?

- Wat is gezonde beweging voor haar ? (ik rijd haar momenteel iedere dag een dik uur en maak in het weekend een buitenrit)

- Wanneer mag je weer rijden nadat het veulen geboren is ?

Groetjes,

Shirley

zeanine

Re: Drachtige merrie en beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:29

Het hangt heel erg van de merrie af. Hoe snel ze dik wordt.
Let er bij het rijden gewoon op dat je paard niet te snel gaat ademen en niet te erg zweet. Las verder gewoon wat vaker een stapmomentje in.

Op het moment rijd ik zelf twee drachtige merries. De één krijgt haar derde veulen in mei, maar ze wordt altijd pas op het laatste erg dik, dus meestal rijd ik tot twee maanden van te voren nog volop(je merkt dan wel al dat ze het met name in galop moeilijker krijgt) en daarna bouw ik rustig af tot 1-2 keer in de week. De laatste drie weken doe ik meestal niet veel meer. Beetje stapwerk en verder gewoon veel weidegang.

Mijn andere merrie krijgt dit jaar in juni haar eerste veulen, maar is nu al dikker dan die andere merrie. Met haar zal ik denk ik ook eerder moeten gaan stoppen met rijden.

Nogmaals let gewoon goed op de signalen die je paard zelf geeft. Dan blijft het voor je paard ook leuk.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:41

Drachtige merrie die ik heb gereden heb ik tot 2 weken voor de bevalling gereden (1,5 maand eigenlijk alleen veel gestapt en wat gedraaft). De merrie geeft het zelf ook wel aan wat ze wel en niet meer aankan. Een week na de geboorte zat ik weer op t paard. Merrie knotsgek natuurlijk, maar dat is gewoon kwestie van wennen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:56

Gewoon zo lang mogelijk doorrijden mits ze er geen last van heeft. Maakt het 'bevallen' ook gemakkelijker als ze een beetje in conditie zijn. dit kan ook van veel aan de hand lopen, longeren of weidegang. Als ze maar beweging krijgen. Stil in de box zetten is niet goed.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:27

Je kan in principe na een week of drie beginnen om moeder en veulen even kort van elkaar te scheiden (even de box uit en weer terug). Als je dat langzaam opbouwt kan je een week later weer wat longeren of rijden. Onze merries vinden het over het algemeen prettig om even van hun kind af te zijn en voor de veulens is het goed voor hun zelfstandigheid. Het werkt niet bij alle merries of veulens, sommige raken echt in paniek en moet je dus laten staan tot ze gespeend zijn.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:34

op de manege waar ik paarden heb verzorgd, heeft een merrie gewoon nog beginnerslesjes gelopen tot de dag dat ze was bevallen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:07

Lekker rijden zolang en wat ze leuk vinden.
Mijn merrie die dit jaar een veulen had heeft tot een week voordat haar veulen kwam vol mee gedraait (alleen de laatst maanden niet gesprongen, maar niet eens zo zeer voor het veulen, maar voor haar slechte voeten).
De merrie die ik nu drachtig heb moet eind mei haar veulen krijgen maar begint het nu al niet leuk te vinden. Die loopt alleen nog maar wat stap ritjes(aan de hand, ohz en voor de wagen) om haar toch wat in conditie te houden.

Ik pak het vaak na een week weer rustig aan op.