hoe krijg ik bij een hengst zonder papier toch papier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ursie

hoe krijg ik bij een hengst zonder papier toch papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:37

Hallo allemaal,

mijn hengst is nu ruim anderhalf jaar en begint een prachtig paard te worden. Ik heb hem gekocht van een handelaar, die er geen stamboekpapier bij had, wel een paspoort. Ik heb contact gehad met de fokker uit het paspoort, moeder zowel als vader staan bij hem op stal.
Hoe kan ik bij mijn hengst toch nog papier krijgen? Iemand daar ervaring mee en wat de kosten zijn of kan ik hem in een hulpstamboek krijgen? Ik zou het mooi vinden als ik met hem kan gaan fokken, naast de dressuursport.
Alle informatie is welkom!

dblijham

Re: hoe krijg ik bij een hengst zonder papier toch papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:39

Als je door middel van DNA onderzoek beide ouders bevestigd krijgt kun je een hulpstamboekpapier krijgen, maar wat bedoel je met fokken ? er is geen stamboek dat een hulpboeker voor de hengstenkeuring accepteerd.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:40

is de vader erkend in een stamboek?

of is dat gewoon een hengst van het huis die de merrie van het huis gedekt heeft?

als die in geen enkel stamboek erkend is, dan kun je nooit papieren krijgen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:41

wat voor stamboek staan de ouders ingeschreven?

ursie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 22:19

oke! Nu, het eerste wat ik ga doen is morgen naar de fokker bellen om erachter te komen hoe het zit met de ouders...wordt vervolgd!

melandri33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:21

Meer dan in een hulpboek zul je hem niet krijgen geloof ik. Je kunt hem iig nooit bij een stamboek goed laten keuren.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:50

Het is idd belangrijk te weten wat de ouders voor papier hebben en of de vader eventueel is goedgekeurd. Zelfs met papierloze ouders kun je bij je paard papier krijgen, maar dan idd register of hulpstamboek. Hebben de ouders wel papier, maar is de vader niet goedgekeurd, is het ook register of hulpstamboek (maar dan met volledige afstamming) en is de vader wel goedgekeurd, dan kan je je paard in het veulenboek laten inschrijven.
Kosten: afhankelijk of het DNA van de ouders bekend is... en in welk stamboek je je paard wil laten opnemen

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:48

Ermee fokken?? Voor eigen merrie neem ik aan of wil je m ter dekking zetten?

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:37

Waarom zou je met zo'n hengst gaan fokken??

Als het inderdaad een paard is met als vader een niet-goedgekeurde hengst dan krijg je er waarschijnlijk wel een papier bij maar er is geen stamboek die zo'n hengst gaat goedkeuren.

En voordat je je eigen hengst een keertje op een merrie gaat gebruiken zou ik de voor-en nadelen maar eens goed gaan overwegen. Want een hengst die eenmaal gedekt heeft kan wel eens wat lastiger worden, helemaal als je er ook nog mee op concours wil tussen alle merries.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:50

Mag ik vragen waar zijn fokker zit ?

ursie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 13:37

Hallo allemaal,

na goed nagedacht te hebben over jullie adviezen, ben ik een stukje wijzer geworden. Ik denk niet dat ik verder ga met het aanvragen van eventuele papieren, welke dan ook. Mocht mijn paard een goedgekeurde hengst als vader hebben gehad, dan zal hij vast en zeker papieren hebben gehad.
Gezien de fokker en zijn bedrijf hierom heen (paardenhandel), zal dit dan ook niet het geval zijn geweest.
Ik had ook niet echt wilde plannen om hem voor de fokkerij in te zetten, maar soms krijg ik wel eens vragen van mensen die op termijn opzoek zijn voor hun merrie naar een goede bonte hengst. Daar mijn hengst zich ontwikkeld tot een goed gebouwd dier met mooie gangen en een goed karakter, werd mijn interesse gewekt. Maar jullie hebben ook een punt als je praat over een hengst die dekt en op wedstrijd wordt uitgebracht. Ik verwacht hierin geen problemen qua karakter van het paard en mijn ervaring hierin, maar je weet maar nooit.
Besloten heb ik dan ook om lekker zelf te genieten van mijn kanjer en mocht het echt nodig zijn, dan zal hij op termijn worden gecastreerd. Maar zolang hij zich netjes blijft gedragen, ben ik ervoor om de natuur in zijn originele staat te behouden.....
Iedereen geweldig bedankt voor de input! Ursie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:00

dblijham schreef:
Als je door middel van DNA onderzoek beide ouders bevestigd krijgt kun je een hulpstamboekpapier krijgen, maar wat bedoel je met fokken ? er is geen stamboek dat een hulpboeker voor de hengstenkeuring accepteerd.

Jawel, het AES neemt hem wel als ie goed genoeg is. Kijk maar naar Bonte Willem, die heeft een KWPN B papier.