friese dekhengst sam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

friese dekhengst sam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 15:40

hoi,
ik ben bezig met een friese merrie. haar vader is sam en zou in amerika staan. weet iemand meer over deze hengst en zijn nakomelingen ?

Concorde

Re: friese dekhengst sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:46

Jeetje wat leuk! Hoor je niet zo vaak dat iemand een Sam nakomeling heeft hier in NL.
Sam is in eigendom van de familie Coester, Royal Carousel Friesians. (www.royalcarouselfriesians.com) daar kan je ook meer info over de hengst zelf vinden wat betreft afstamming enzo.
Susan Bouwman heeft hem een hele tijd op wedstrijden uitgebracht (zo ook stalgenoot Feike), dan ging ze een paar keer per jaar naar Amerika om die paarden te starten. Ze kwamen nu eigenlijk qua niveau zo hoog dat het niet echt meer te doen was om ze niet zelf te trainen en alleen een paar dagen voor de wedstrijd nog even te rijden en dan de proef in. Zodoende reed ze die 2 niet meer, al is ze eind 2006 naar de Grand Nationals voor Friezen in Las Vegas geweest om mee te rijden in een show. Toen werd de vaste ruiter van Sam ziek en heeft zij 'm toch nog een keer gestart in Level 4, ze werden kampioen.
Op Susan's website www.egberdinahoeve.nl kun je onder 'nieuws' een heel stel foto's vinden van Sam tijdens die proef.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:48

Ze is overigens behoorlijk gek van de hengst, moet een heel fijn paard zijn, en zijn abfp-score was echt enorm (in de 90)

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 17:22

ik had de score gezien. het leuke aan dit verhaal is dat ik deze merrie gratis krijg als ik beloof om ze niet te verkopen. ze komt van een koppel dat aan het scheiden is . het enige dat ze mankeert is dat ze een tijd geleden in de prikkeldraad gehangen heeft een een serieus litteken hieraan over gehouden heeft inclusief een aantal witte haren. maar dit stoort mij absoluut niet. woensdagavond ga ik voor de eerste keer kenismaken en weet ik haar volledige afstamming. ze zou nu 6 jaar zijn. ik ga nu eens een kijkje nemen op haar site, maar de foto's die ik tot nu toe gezien heb van sam spreken mij enorm aan .
groetjes

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:07

Even voor de duidelijkheid: Sam is niet een goedgekeurde dekhengst bij het KFPS en het zou me eigenlijk verbazen als het over dezelfde Sam ging, omdat deze al heel jong (vlak na die hoge ABFP) naar Amerika is gegaan.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 11:00

ik ben niet zo bekend in het wereldje van de friese paarden. ik heb gisteren gebeld of ze even de papieren kon nakijken omdat ik ook had gelezen op internet dat deze hengst in amerika stond en ook omdat ik geen nakomlingen hiervan kon vinden . ik moet ze straks na 3 uur even terug opbellen om te horen wat er juist allemaal in de papieren stond, maar ze noemde de vader van dezelfde sam die naar amerika is vertrokken. ik kan straks meer uitleg geven.
groetjes

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:06

De vader van sam is Fabe en dat is wel een goedgekeurde dekhengst. Als Sam de vader is van dat paard kan hij hooguit bijboek 2 papieren hebben als kind van een veulenboekhengst.
Als Fabe de vader is van dat paard heeft hij wel echte FPS papieren maar dan is Sam weer niet de vader....hahaha snap je het nog?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:12

ik kan nog wat volgen hoor Knipoog.Fabe,dat was de naam waarvan ze beweerde dat die ook bij op de papieren stonden.samen met sam. hebben alle fries hengsten een nummer achte hun naam of zeg ik nu iets verschrikkelijk stom ? ik heb een halve fries waarvan de vader adel 357 is. misschien dat ik door die nummer erachter kan komen of het over diezelfde sam gaat.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:28

Ja de dekhengsten hebben allemaal een nr achter hun naam staan Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:50

Sam is idd niet ggk, maar sterhengst. Dat betekent dat ie dus geen nummer achter zijn naam heeft.
In Amerika dekt ie wel dacht ik maar daar hebben ze allerlei verschillende manieren om je paard geregistreerd te krijgen en er papier bij te krijgen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:37

Fabe is nr.348, Sam heeft geen nummer idd.
In Amerika dekt hij ook niet voor het KFPS, maar dekken kan nog altijd natuurlijk. Ik begrijp alleen niet hoe je dan aan papieren kan komen van een nakomeling in België dus daar ben ik wel benieuwd naar.

Sam zou ook een merrienaam kunnen zijn? Pling

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 14:48

ik heb juist gebeld, en als ze tijd hebben komen ze de papieren al even langs brengen. de merrie heet argentina, ik weet nu wel niet hoe het juist met het jaartal en de letter zit. welke letter is het in 2007 ? de vader is echt sam.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 16:40

ik heb een foutje gemaakt. de merrie heet fargentina in plaats van argentina.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:47

volgens mij is ze dan 5

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:48

En dat papier is van het KFPS?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 16:55

het papier heb ik nog niet in handen gehad. ik heb alles vernomen vie de telefoon. morgen ga ik langs om haar een keertje te bekijken dan ga ik de papieren ook een keertje bestuderen. ze zou een 6 jaar zijn volgens de eigenaars.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:56

Oke.

Nou kijk er even goed naar zou ik zeggen. Vraag ze anders hoe het nou zit met die Sam Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:35

Maak eens een kopietje van die papieren, we zijn nu wel héél nieuwsgierig ondertussen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:53

Haha ja inderdaad!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:16

ik zal direct een kopietje maken als ik de papieren heb en zal ze dan hier neerzetten. ben ook wel heel nieuwsgierig geworden intussen. straks rond half 9 weet ik meer.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:08

Ben benieuwd hoe ze eruit ziet.
Zal wel een leuke aanwinst voor je zijn.
Als ze geariveerd is kom ik zeker kijken.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:03

ik ben ook enorm nieuwsgierig. als het nu blijkt dat ze er zo slecht aan toe is nemen we haar natuurlijk niet . hopen dat ze meevalt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:08

Wacht vol spanning op je telefoontje vanavond om te zien of ze je bevallen is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:19

Weet je al meer? Lachen

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 09:51

hoi,
ik heb gisteren een telefoontje gehad. ze stond ergens op een land en normaal ging de eigenaar haar ophalen en ergens op stal zetten zodat ik ze beter kon bekijken. blijkbaar hebben ze haar niet geladen gekregen. nu gaan ze het zaterdag eens proberen als het licht is, gisteren was het donker toen ze het probeerden. ik laat zeker na zaterdag nog iets weten.