Wat voor papieren krijg het veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gracy

Wat voor papieren krijg het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:51

Ik wil mijn merrie laten insemineren en ik ben benieuwd wat de gevolgen zijn met het registreren van de veulen.

Mijn keus is gevallen op een BWP hengst wat goedgekeurd is door de KWPN, dus wat voor papieren krijg de veulen?
En maakt het wel of niet uit of het een ongeregistreed engelsvolbloed merrie is?

Ik hoor het graag Lachen

Marloes0508

Re: Wat voor papieren krijg het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:55

Mijn ruin met vader Indoctro (Holsteiner, ggk bij KWPN) en moeder Elza (ponymerrie, ras en stamboom onbekend) is ingeschreven in het KWPN-stamboek. Is dat wat je bedoelt?

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:59

Loezjuh schreef:
Mijn ruin met vader Indoctro (Holsteiner, ggk bij KWPN) en moeder Elza (ponymerrie, ras en stamboom onbekend) is ingeschreven in het KWPN-stamboek. Is dat wat je bedoelt?

Ja Ja

Dus betekent dat het veulen komt in aanmerking voor KWPN papieren omdat de hengst ook goedgekeurd is door de KWPN?
of krijg de veulen automatisch BWP papieren ivm de hengst of kan de veulen opgenomen worden zowel in de BWP als de KWPN stamboek?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:47

Reg. b bij het kwpn met waarschijnlijk een onbekende moederlijn. BWP zou ik niet weten. Om welke hengst gaat het?

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 22:03

Sammie schreef:
Reg. b bij het kwpn met waarschijnlijk een onbekende moederlijn. BWP zou ik niet weten. Om welke hengst gaat het?

Saros van het Gestelhof (http://www.gestelhof.be/) Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:13

Die is niet goed gekeurd door het kwpn hoor. Dus dat val dan al af. Een medische goedkeuring is wat anders dan een 'ermelo' goedkeuring of erkenning. En in dit geval is van 'aanvaarden' geen sprake, daar zou wel sprake van zijn als de merrie een kwpn'er was en dan zou je er reg. a. bij krijgen.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 22:15

Sammie schreef:
Die is niet goed gekeurd door het kwpn hoor. Dus dat val dan al af. Een medische goedkeuring is wat anders dan een 'ermelo' goedkeuring of erkenning. En in dit geval is van 'aanvaarden' geen sprake, daar zou wel sprake van zijn als de merrie een kwpn'er was en dan zou je er reg. a. bij krijgen.

Alvast bedankt voor de duidelijkheid en uitleg Afgod
Dus ik kan beter gaan informeren hoe dat zit bij de BWP dan?

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:58

Mischien heb je bij het NRPS ook nog mogelijkheden om te registeren.
Ik weet niet hoe streng die tegenwoordig zijn met hulpboek registers etc.

Mischien de moeite van het proberen waard.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:38

Je veulen kan BWP papieren krijgen, alleen als moeder staat 'onbekend'. Of je moet de merrie eerst laten opnemen of registreren voordat het veulen geboren is en dan haar 'gegevens' (cq papieren) melden bij het geboorte melding en dan komt zij ook op de papieren te staan.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:11

Wat bwp betreft:

Je merrie heeft blijkbaar geen papieren dus, wat zijn de mogelijkheden:

- als wilde merrie laten inschrijven, daarvoor merrie voorstellen in een prijskamp. Je krijgt dan een bwp passpoort, met de naam van de merrie erop maar geen afstamming.
- Gewoon als onbekend laten inschrijven bij geboorte, dan is er alleen de naam van de vader op de papieren van de veulen.

Dus ja, met de eerste oplossing heb je natuurlijk al de generatie van de ouders bekend, dus voor toekomstige kleine kinderen en over kleine kinderen, zullen hun papieren helemaal vol staan! (dus kans binnen 4 generatie op een goedgekeurde hengst, als je dat niet doet, moet je dan 5 generaties wachten)

tja, en de lidgeld van BWP is goedkoper dan die van de KWPN... Haha!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 00:27

ptiteblue schreef:
Wat bwp betreft:

Je merrie heeft blijkbaar geen papieren dus, wat zijn de mogelijkheden:

- als wilde merrie laten inschrijven, daarvoor merrie voorstellen in een prijskamp. Je krijgt dan een bwp passpoort, met de naam van de merrie erop maar geen afstamming.
- Gewoon als onbekend laten inschrijven bij geboorte, dan is er alleen de naam van de vader op de papieren van de veulen.

Dus ja, met de eerste oplossing heb je natuurlijk al de generatie van de ouders bekend, dus voor toekomstige kleine kinderen en over kleine kinderen, zullen hun papieren helemaal vol staan! (dus kans binnen 4 generatie op een goedgekeurde hengst, als je dat niet doet, moet je dan 5 generaties wachten)

tja, en de lidgeld van BWP is goedkoper dan die van de KWPN... Haha!

Heee bedankt voor deze info! OK dan!
Inderdaad wellicht een optie om als wilde merrie inschrijven, want dan komt ieder geval mijn merrie in beeld als 'de' moeder van mijn veulen. Lachen

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 00:32

Peterina schreef:
Je veulen kan BWP papieren krijgen, alleen als moeder staat 'onbekend'. Of je moet de merrie eerst laten opnemen of registreren voordat het veulen geboren is en dan haar 'gegevens' (cq papieren) melden bij het geboorte melding en dan komt zij ook op de papieren te staan.

Helaas was mijn merrie als veulen niet ingschreven door de fokker en inmiddels is ze 9 jr oud.
Ik ben inmmiddels geinformeerd bij de duitse engelsvolbloed stamboek dat mijn merrie een illegaal bestaansrecht heeft omdat ze is verwekt via K.I en dat schijnt verboden te zijn bij deze ras Verward Waardoor het kan verklaren waarom mijn merrie door de fokker niet geregistreerd werd..

Wel jammer want dankzij een kopij van de dekkingsbewijs van d'r moeder weet ik precies haar bloedline en helaas zou haar veulens dat erkenning ervoor ook niet meekrijgen. Scheve mond