B of C-welshje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sillief

B of C-welshje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 18:40

Ik heb een domme vraag over mijn welsh.

Mijn welshje is 1.34, is ze dan een B of een C? Overal staat wat anders..

Alvast bedankt. Lachen

IcePrincess

Re: B of C-welshje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:17

Ligt aan het type Knipoog .

Maar voor zover ik weet mogen zowel B als C niet groter dan 137,2 cm zijn (en cobtypes groter dan dit is dan een D)

Maar ik kom ook pas net om de hoek kijken wat betreft welshjes dus ik kan het ook mis hebben Nagelbijten / Gniffelen .

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 14:42

Pff zijn daar ookal types van.. Nagelbijten / Gniffelen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:05

volgens mij klopt het wat iceprincess zegt, ligt aan het type. ik dacht dat welsh C soort kleine cob is en welsh b een wat lichtere pony?!

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 17:13

Dan zal ze wel een B-tje zijn waarschijnlijk. Lachen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:36

dat is dan dus haar type. qua maat valt ze in de c-maat...
(dat is dus de gewone maat zoals gemeten op alle pony's ongeacht ras...)
a = 0 - 1,17
b = 1,17-1,27
c = 1,27-1,37
d = 1,37-1,47
e = 1,47-1,57
en alles daarboven, dus vanaf 1,57, is paard... maar dat is dus alleen de maat...
het welsh stamboek heeft de types ook a b c en d genoemd, heel verwarrend dus...

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 18:25

Ja inderdaad. Ja
Ik weet alleen van haar dat ze waarschijnlijk van de welsh-fokkerij komt waar mijn oom als klein jongetje werkte. En dat is dus al heel lang geleden en die fokkerij is dus ook al heel lang weg. Die welshjes werden op de markt gekocht en dan gebruikt voor fok of buitenlandse transport. Nu in de winter heeft ze evenveel behang als sommige cobs hier op bokt, maar van de zomer heb ik daar helemaal niet op gelet eigelijk.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:46

misschien moet je aan een welshkenner haar papieren voorleggen, die kan je dan vast vertellen of ze een b of c is... mss hier op bokt de naam van haar vader en de naam van de vader van de moeder voorleggen...

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:59

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:12

een b en een c welsh hebben dezelfde maat alleen zijn de c welshjes zwaarder gebouwd,de sectie d is weer hetzelfde als de sectie c maar dan groter.

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:43

Ze heeft (voor zover ik weet) geen papieren..

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 21:45

Vergeleken met dat B-welshje heeft sil wel heel lange benen zeg. Nagelbijten / Gniffelen Ze is in ieder geval geen cob (misschien ergens een kruising in haar afstamming, maar die weet ik dus niet.)

kurt88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:39

als hij 1.34 groot is dan is er geen twijfel dan is het een C!!!!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:13

kurt88 schreef:
als hij 1.34 groot is dan is er geen twijfel dan is het een C!!!!

Ja, in de sportwereld wel.
Maar binnen het welshras kan het een B of C zijn:

Sectie B ( de Welsh pony) met een hoogte tot 137,2 cm.
Sectie C (de Welsh pony Cobtype) met een hoogte tot 137,2 cm

maureentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:05

volgens mij een c vanaf de 1,27 is het een c-pony geloof ik en van de 1,39 volgens mij een d maar weet niet zeker

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:49

Zie mijn reactie Clown
In de sportwereld (gewone paarden)gelden hele andere hoogtes als binnen het welshras.
Iedereen kan wel gaan roepen dat het een C is maar dat is alleen in de sportwereld.

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 22:54

Ik ga er dus even vanuit dat ze een b-welsh is en een c-pony. Lachen

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:54

Sillief schreef:
Ik ga er dus even vanuit dat ze een b-welsh is en een c-pony. Lachen

Precies Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:37

C'tje dan

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:37

JazzPony schreef:
C'tje dan

Even lezen graag....

_Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:07

Skippy01 schreef:
dat is dan dus haar type. qua maat valt ze in de c-maat...
(dat is dus de gewone maat zoals gemeten op alle pony's ongeacht ras...)
a = 0 - 1,17
b = 1,17-1,27
c = 1,27-1,37
d = 1,37-1,47
e = 1,47-1,57
en alles daarboven, dus vanaf 1,57, is paard... maar dat is dus alleen de maat...
het welsh stamboek heeft de types ook a b c en d genoemd, heel verwarrend dus...

Mijn pony is dan ong. 1.40/1.43 Maar het is een D ? Nagelbijten / Gniffelen ,,(Zolang na mijn weten is het een C)

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:11

Als jou pony tussen de 1.40 en 1.43 meet is het zeker een d-pony en zul je daar ook bij ingedeeld worden..

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:29

Mensen, de tabel die Skippy01 heeft is de maat van sportpony's. Voor de sport valt de pony idd als C pony. MAAR dat maakt het geen Welsh C!!

De Welsh komt uit Engeland, daar hebben ze geen a t/m e pony's. Maar het type Welsh heeft in Engeland A t/m D, wat te maken heeft met het type en de maat (en andere maten als van de Nederlandse sportpony's. Ook hebben ze in Engeland nog de Welsh Part Bred.
De Welshjes die in Nederland zijn, behoren ook tot een sectie als ze volgens bloedlijnen en exterieure eigenschappen aan die sectie voldoen en ingeschreven zijn bij een Welsh stamboek.

Het NWPCS (Nederlands Welsh Pony en Cob Stamboek) erkend de secties A,B,C en D, ook hebben zij ipv de Welsh Part-Bred, de Welsh NWR en WPBR (gekruisd met ander bloed om een mooie grotere rijpony te creëren).

Als je pony 1.34m is, ligt het feitelijk aan haar papier of ze een Welsh B of een Welsh C is. Maar als ze geen papier heeft kan je naar de eigenschappen kijken van de beide secties (ookal kan de pony ook gewoon een kruising zijn met andere rassen en Welsh bloed voeren).

Neem anders eens een kijkje op http://www.nwpcs.nl/, daar staan alle secties ook uitgebreid beschreven.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:24

Tha_Niekje schreef:
Mensen, de tabel die Skippy01 heeft is de maat van sportpony's. Voor de sport valt de pony idd als C pony. MAAR dat maakt het geen Welsh C!!

De Welsh komt uit Engeland, daar hebben ze geen a t/m e pony's. Maar het type Welsh heeft in Engeland A t/m D, wat te maken heeft met het type en de maat (en andere maten als van de Nederlandse sportpony's. Ook hebben ze in Engeland nog de Welsh Part Bred.
De Welshjes die in Nederland zijn, behoren ook tot een sectie als ze volgens bloedlijnen en exterieure eigenschappen aan die sectie voldoen en ingeschreven zijn bij een Welsh stamboek.

Het NWPCS (Nederlands Welsh Pony en Cob Stamboek) erkend de secties A,B,C en D, ook hebben zij ipv de Welsh Part-Bred, de Welsh NWR en WPBR (gekruisd met ander bloed om een mooie grotere rijpony te creëren).

Als je pony 1.34m is, ligt het feitelijk aan haar papier of ze een Welsh B of een Welsh C is. Maar als ze geen papier heeft kan je naar de eigenschappen kijken van de beide secties (ookal kan de pony ook gewoon een kruising zijn met andere rassen en Welsh bloed voeren).

Neem anders eens een kijkje op http://www.nwpcs.nl/, daar staan alle secties ook uitgebreid beschreven.

Dat probeer ik ze nou ook al de hele tijd aan het verstand te brengen.... No Cheer

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:47

We moeten dus even teruggaan naar de vraagstelling.

De vraag is als volgt:

Citaat:
Mijn welshje is 1.34, is ze dan een B of een C?

De vraag is wat onduidelijk, is het:

1) Mijn welsh is 1.34, is ze dan een sektie B of een sektie C?

of

2) Mijn welsh is 1.34, is ze dan een B of een C voor de sport?

Het antwoord op vraag 1 is:
- Dat hangt af van de afstamming. je kan het gewoon op het papier zie, daar staat het op.

Het antwoord op vraag 2 is:
- Een C voor de sport.

Alleen, ze heeft dus geen papier. In dat geval is ze dus niet aantoonbaar een Welsh Pony.Vraag 1 is dus incorrect en kan alleen vraag 2 gesteld worden. Ze is dus een C voor de sport.

Als je dan toch het antwoord op vraag 1 wilt weten, zal je dus eerst de papieren moeten vinden. Als ze nooit papieren heeft gehad, dan levert de zoektocht helaas niks op. Als ze wel papieren heeft gehad, maar die kwijt zijn, zal je uit moeten zoeken welk papier dat was. In dat geval kan het helpen dat je een indicatie hebt tot welke sektie ze zou kunnen behoren.

Let wel: een pony van 1.34m kan ook tot de NWR of WBPR behoren. Er zijn zeker ponies uit het NWR/WPBR die te klein blijven, die mogen niet overgeschreven worden naar de sektie B.

PS: de vraag is helemaal niet dom, aangezien er velen zijn die dat niet direct begrijpen Knipoog