Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

!! 

jakeline schreef:whowwwwwwwwww ik ben vandaag naar een fokkerij soeterij geweest en nu al heel erg verliefd geworden op een heel gaaf veulen....... ga er binnenkort heen dan mag ik een keer rijden. wat me het meeste opviel was het lieve aanhankelijke karakter. het was echt heel leuk om dat te zien en heb zeker geen spijt dat ik ben gaan kijken. heb er ook heel veel informatie gekregen.
![]()
![]()
maar ik weet wel dat ze veel verschillende karakters hebben, ze zijn allemaal wel temperamentvol.. maar verder qua dingen weet ik er niet veel van 

dat is dan wel slim. ik dacht dat je net een beginnende ruiter was..... ik bedoelde meer met het in rijden van de gangen maar je heb dan wel idd wel tijd om les te nemen ! en genoeg te weten te komen over de gangen enz.
Dat hangt van hun voorkeursgang af.

Mijn paard heeft een goed regelbaar temperament en is een diessel: Eerst moet hij op gang komen en soms komt hij daardoor wat 'sloom' over de eerste minuten van een ritje, maar als hij eenmaal warm is wil hij het liefst hard lopen en blijven doorlopen in de gang waar hij in zit en kan hij echt úúren doorgaan. En toch blijft hij altijd goed regelbaar en goed te stoppen als het moet. (alleen met meer tegenzin dan wanneer hij nog in het begin even op gang moet komen
) Hij is wel werklustig, maar niet een paard wat 'voor je door het vuur gaat'. In het begin was hij een beetje respectloos (maar er was 5 jaar niks met hem gedaan, daarvoor is hij wel goed opgevoed, en hij was toen al 15 en een beetje stijf en ongelukkig...) maar nu gaat het super, hij heeft door het herleren van respect niet alleen voor mij respect gekregen maar ook wel wat meer voor anderen. Verder is hij erg op zichzelf, niet zo'n knuffelkont maar hij is wel gek op aandacht, hij is een groots zelfbewust paard, vind zichzelf heel wat, is niet gauw bang voor dingen en hij volgt ook nooit zomaar 'de kudde' als iets eng is, maar bedenkt voor zichzelf of het eng is (meestal is het dat niet).
traan_beauty schreef:Ik vind het niet zo Roskur.
5 gangen vind ik juist helemaal top!
Dus ook de telgang! Ik mis de telgang wel bij Trana.. Je kunt ze trouwens heel goed trainen ze gescheiden te houden zoals de draf-tölt.
En als je geen ervaring hebt met IJslanders zou ik er juist 1 nemen met 5 goed gescheiden gangen.
En ik zou wel les nemen.. Ik heb niet zo heel veel les gehad (5 tot 10 lessen) maar het heeft me wel goed geholpen