wie kent het ras Salerno??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missyissy

wie kent het ras Salerno??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:30

ik was gisteren in mijn boek:paarden & Pony's
en daar zag ik het ras salerno staan en ik werd meteen verliefd
maar op internet kan ik geen foto's vinden
ik denk dat het ras niet zo bekend is

maar kent iemand van jullie het ras??

alvast bedankt!

Anoniem

Re: wie kent het ras Salerno??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:32

nog nooit van gehoord, ben bennieuwd hoe het ras eruit ziet Ja

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:44

Het is een Italiaanse rijpaard ras. De Salerno ontstond op de stoeterij die in 1763 door Karel III van Napels, de latere koning van Spanje, gesticht werd. Het basismateriaal bestond uit Napolitanen die een meer dan fikse scheut Andalusisch bloed in zich droegen. Latere kruisingen met de Arabier en in het bijzonder met de Thoroughbred mondden uit in een rijpaard van groot kaliber met uitgesproken aanleg om te springen. De Salerno is waarschijnlijk het beste Italiaanse rijpaard en werd indertijd op grote schaal door de cavalerie gebruikt. Als regel is de bouw goed. Hij heeft een hoofd met edele trekken, een goede schuine schouder en een krachtige gebouwde achterhand, terwijl de benen uitzonderlijk correct zijn. De Salerno komt in alle effen kleuren voor en heeft een italiaanse ras stokmaat van 1,58 cm.

Afbeelding

Het staat als een 'endangered' ras vermeld.
De verder ontwikkeling van deze ras (en afgang) staat nauw met die van de Persano, ook uit dezelfde regio.
Italiaanse benaming: Salernitano, engels = salerno, frans = salernitain, duits = salerner

Afbeelding

Fokvereiniging: l’Associazione Nazionale Allevatori Cavallo Salernitano Persano Sportivo (A.N.A.Ca.S.Pe.S.) http://www.cavallosalernitanopersano.it/

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 08:42

Niet een heel groot ras dus?? 1.58 ?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:56

ze zijn er ook groter, maar de grotere zijn degenen die geexporteerd zijn naar bijv. duitsland... in italie, evenals in spanje bijv. willen mensen hun paarden niet zo groot, de meeste anda's worden ook pas groter gefokt sinds ze hier zijn... in het zuiden zijn de mensen kleiner, dus de paarden zijn logischerwijs ook kleiner... (behalve de wedstrijdpaarden voor het internationale circuit natuurlijk)

vind salerno's zelf heel mooi, maar helaas, alles wat zeldzaam is zit een prijskaartje aan... en zeker als er dan nog transportkosten bij moeten van italie naar NL...