[TI] Tinker heeft steeds zijn knie op slot,.. tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Tinker heeft steeds zijn knie op slot,.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 21:55

Mijn tinker van 3,5 jaar heeft begin december(2006) zijn "knie" op slot gehad, DA is er bij geweest en heeft hem er weer "uitgedrukt", en heeft zijn ene hoef (van het been dat op slot stond) bijgevijld, hij heeft er vanaf dat moment geen last meer van gehad. Ze denkt dat het komt door de groei, omdat er aan voer niks verandert is, en ik ben ook niet minder gaan rijden waardoor bespiering minder is geworden. Ik moest even 2 weken aan de hand recht uit trainen, en dan kon ik er weer op rijden, en ook vooral op rechte stukken trainen, zodat zijn kniebanden niet overbelast werden.

Alles leek goed te gaan, maar nou was het gisteren weer raak, had hem uit de wei gehaald, toen merkte ik nog niks, hij liep niet zo snel mee als normaal maar goed, ik maakt dus een bocht om hem vast te zetten en daardoor moest hij ook even achteruit en toen bleef z'n knie dus haken, hij zat naar mijn idee niet echt op slot, maar meer dat hij even bleef haken,.. Ik even een rondje lopen, en rechtuit ging het dus goed maar in bochten niet,.. Ik wou niet meteen de DA bellen, en denk bel de hoefsmid kan hij even bij vijlen zodat die stand weer anders is, maar hij kon niet eeder dan vandaag. Maar na gister heeft hij nerghens last van, hij bokt door de wei heen alsof hij nergens last van heeft, loopt niet stijfjes of anders,..

Maar wat kan ik hier aan doen, het lijkt me namelijk niet goed dat hij steeds vast zit,..?
En hebben jullie nog tips om de spieren rondom de knie te versterken zonder hem erg te belasten?
En hebben jullie tinkers er ook last van of gehad, want als het door de groei komt, moet het dus vanzelf ovegaan?
En als zijn knie op slot heeft gestaan, kan ik dan zo de volgende dag weer rijden, of is het betr om hem danweer 2 weken rust te houden en alleen aan de hand te trainen?

De DA heeft wel oplossingen, maar daar wil ik lieve rnog niet aan beginnen, zoals de kniebanden doorsnijden, of steroïden(weet niet hoe je het schrijft) toedienen,..

Sorry voor lange verhaal...
Alvast bedankt voor de reactie's Lachen

Hobby

Re: Tinker heeft steeds zijn knie op slot,.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:00

Mijn twenter heeft hier ook een periode last van gehad. Bij haar was de snelle groei de oorzaak. Zij wordt sinds een aantal maanden binnendoor op haar hoeven gezet door de hoefsmid en vanaf die tijd heeft ze helemaal geen klachten meer. Ik zou haar dus in ieder geval voorlopig binnendoor laten zetten en dan even afwachten hoe het gaat.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:07

Hobby schreef:
Mijn twenter heeft hier ook een periode last van gehad. Bij haar was de snelle groei de oorzaak. Zij wordt sinds een aantal maanden binnendoor op haar hoeven gezet door de hoefsmid en vanaf die tijd heeft ze helemaal geen klachten meer. Ik zou haar dus in ieder geval voorlopig binnendoor laten zetten en dan even afwachten hoe het gaat.

Het is een hem Clown
Maar dat heeft de DA de 1e keer ook gedaan, en vanmiddag de hoefsmid ook.

Maar om de hoeveel weken kan ik nu het beste de hoefsmid laten komen, hij komt normaal om de 10-12 weken,.. want vaker was nooit nodig,.. maar nu weet ik het niet, en de hoefsmid zegt zelf dat ik maar even moet kijken, maar wil het liever verkomen, en er dus op tijd bij zijn.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:16

Misschien een keer foto's laten maken of een fysio laten komen? Om het een en ander uit te sluiten? Heel veel sterkte/succes ermee.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:18

Rais schreef:
Misschien een keer foto's laten maken of een fysio laten komen? Om het een en ander uit te sluiten? Heel veel sterkte/succes ermee.

Zou je dat kunnen zien op een foto, als hij niet op slot staat, en wat kan ik daarmee uit sluiten,?

Fysio is wel een idee, maar waar haal je die zo snel vandaan?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:22

Tricky1 heeft ook een tinker die er erge last van heeft gehad misschien kun je haar even pm-en voor haar ervaring/ info Knipoog

en helaas is kniebanden doorsnijden geen oplossing, maar t verbloemen van het probleem Ach gut (wat ook nog enorme gevolgen kan hebben :| ) dus groot gelijk dat je daar niet aan wilt beginnen Ja zou ik dus persoonlijk NOOIT laten doen

Het komt idd vaak door de groei Ja

Veel beweging (liefst 24/7) helpt o.a. erg goed *LOL* en idd ook hoeven goed bijhouden om de stand goed te houden kan al erg veel helpen --> zoals jij dus ook al gemerkt hebt bij jou paard!

SUCCES !!!

[edit] kan je hoefsmid je niet helpen met welke tussentijd verstandig is ? 10-12 wk is op zich netjes Ja maar ken er ook die ca elke 6-8 weken gedaan worden, maarja dan moet de hoef ook wel genoeg groeien want anders wordt hij er dadelijk gevoelig op en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling Knipoog

en voor fysio's kijk op www.nvfd.nl voor iemand bij je in de buurt Knipoog

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 22:37

Dank je voor je reactie grid.
Hij loopt overdag altijd buiten, en snachts gaat hij op stal, dus weide bewging krijgt hij.

Ga even op de site kijken Lachen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:12

Excuses, ik had even niet stil gestaan bij het feit dat het een hij is Bloos . Aan de achterhoeven kan ik zelf zien of het nodig is om opnieuw te bekappen. Je ziet aan de hoef duidelijk dat die binnendoor is gezet. Zodra dat weer breder groeit, moet het bijgevijld worden. Ik durf niet te zeggen hoe snel dat bij jouw tinker is. Ik denk dat overleg met jouw hoefsmid dan inderdaad een goed idee is. Misschien kun je uitproberen hoe lang jouw tinker na het bekappen klachtenvrij is. Dan kun je die periode aanhouden.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:29

suusje26 schreef:
Rais schreef:

Zou je dat kunnen zien op een foto, als hij niet op slot staat, en wat kan ik daarmee uit sluiten,?

Fysio is wel een idee, maar waar haal je die zo snel vandaan?

Misschien dat ze op een foto kunnen zien of hij een afwijkende botvorming of iets dergelijks heeft? Ik kan wel aan de fysio van mijn paard vragen of ik zijn nr aan je mag geven?

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:18

hier een wat minder vrolijk verhaal. Een vriendin van mij heeft haar tinker (merrie) uiteindelijk weggedaan en die staat nu in Ierland voor de fok. Kan niets meer mee gedaan worden, behalve een beetje stappen.
Er is een hele lange periode voorafgegaan: eerst op allerlei manieren bekappen/beslaan ed. Daarna op aanraden van een kliniek in Heerhugowaard verscheidene keren (dacht 3 keer) de knie ingespoten gehad (het was trouwens aan het achterbeen). Uiteindelijk zijn ze doorverwezen naar Emmeloord om toch de knieband te laten doorsnijden, omdat er na een heel langzame opbouw toch geen vooruitgang inzat..... En ook daarna na een langzame opbouw qua belasting bleef het hommeles met het been. Al met al heeft haar dochter er zeker een jaar amper op kunnen rijden en is ze nog wel van hen, maar is ze met iemand mee geemigreerd naar Ierland. Rontgenfoto's lieten trouwens niets afwijkends zien...
Hoop echt dat het met jouw paardje niet zover komt, maar het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij tinkers (en friezen trouwens ook!)
Succes en sterkte!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 17:30

Tja, dat hoor ik nou ook steeds vaker, dat het echt een tinker kwaaltje wordt.
Ik hoop maar dat het komt door de groei, want als ik laatste verhaal zo lees,.. hoop niet dat het het zover komt

Iig, ik ga even voor fysio in de buurt kijken, en gewoon de hoefsmid wat vaker later komen, en hopen dat het dan goed blijft gaan,.

Heeft er iemand nog tips om de achterhand sterkers te maken, zonder zijn achterbeen te erg te belasten?

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:05

Ryon heeft het ook een paar keer gehad toen hij zo snel groeide en zijn buitentak van zijn achterhoeven sleten sneller waardoor hij er sneller last van had (friezen kwaal) Ik heb hem vanaf toen op ijzers gezet en er daarna nooit meer last van gehad omdat zijn buitentakken niet meer zo snel konden slijten. Mijn smid zette er trouwens ook widea puntjes in de buitentak van het ijzer om het snelle slijten tegen te gaan.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:11

suusje26 schreef:
Tja, dat hoor ik nou ook steeds vaker, dat het echt een tinker kwaaltje wordt.
Ik hoop maar dat het komt door de groei, want als ik laatste verhaal zo lees,.. hoop niet dat het het zover komt

Iig, ik ga even voor fysio in de buurt kijken, en gewoon de hoefsmid wat vaker later komen, en hopen dat het dan goed blijft gaan,.

Heeft er iemand nog tips om de achterhand sterkers te maken, zonder zijn achterbeen te erg te belasten?

Bij Tricky1's tinker was t ook zo erg dat DA alleen nog maar als optie het inspuiten of doorsnijden zag. Ze had t niet zomaar even er waren soms gewoon hele dagen waarbij ze constant zomaar op op slot schoten (volgens mij dus ook niet aan 1 been maar beide achterbenen Ach gut )
, maar gelukkig is ze op zoek gegaan naar andere opties om niet aan t laatste "redmiddel" wat DA opperde te hoeven beginnen ...
Ze ging van toch wel vrij veel binnen naar 24/7 buiten, zeer regelmatig naar goede smid laten bekappen en verder trainen volgens de Antoine de Bodt manier www.hoefkatrol.com
Verder is ze volgens mij ook overgegaan op ander voer en supplement voor spieren geloof ik Knipoog

en het is goed gekomen dus idd denken aan t positieve Knipoog Ach gut

Minst belastende oefening die nu in me op komt is denk ik balkjes laten lopen Knipoog --> maar fysio zal wellicht meer oefeningen weten Knipoog

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:13

de shetlander van mijn vriendin had hier ook last van.
Tegen haar had de DA gezegd dat ze hem elke dag moest losgooien op het land.
Hij heeft er nu geen last van.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:16

Hallo,

PB dianalamboo eens?? Zij heeft ook een 3,5 jarige tinker die hetzelfde probleem had. Ze geeft nu een voedingssuplement en nu gaat het goed volgens mij.

Groetjes Iris