bijkomende kosten van de dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

bijkomende kosten van de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:45

als eerste even voor de mods Knipoog
ik weet niet of dit onderwerp hier goed staat, ik zat te twijfelen tussen kraamstal en algemeen, dus als t niet goed is.. sorry! Lachen

Mijn grote vraag:
wat gaat een hele drachtige merrie kosten? dus rekening houdend met alle bij komende kosten?
zoals de hengst, dierenarts enz..

Ik wil mijn merrie graag dit voorjaar laten dekken, maar dan wil ik natuurlijk wel goed weten met watvoor kosten ik te maken ga krijgen..
omdat ik nog nooit een drachtige merrie heb gehad weet ik dus absoluut niet welke kosten, en watvoor kosten hier aan verbonden zijn. dus misschien kunnen jullie helpen met een (voorlopige) balans op te maken Knipoog

wat ik al wel weet van de hengsten houder is natuurlijk het dekgeld, en de ziektes waar de merrie op getest moet worden..
wat ik van jullie graag wil weten is wat de kosten zijn tijdens de dracht, en na de bevalling, als er geen complicatie zijn.

voor de dracht:
- de hengst
- testen op CEM
- influenza inenting

tijdens de dracht:
- ?

na de dracht:
- inentingen veulen
-?

dus ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen, en het lijstje verder kunnen aanvullen Lachen
de echte kosten vraag ik natuurlijk na bij onze dierenarts, maar het gaat dus eigenlijk om de behandelingen Knipoog

Sammie

Re: bijkomende kosten van de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:49

Zulke topic's zijn er al best vaak geweest. Dus even terug zoeken of via de zoekfunctie zoeken kan geen kwaad.

En de kosten van de behandelingen/entingen schillen ook per dierenarts, dus in dat geval kun je het beter helemaal bij de da vragen.

In het algemeen kun je toch wel stellen dat voor het veulen er is je al qua kosten aan een (half) paard zit (€1500 met alle kosten). Bij complicaties kan dit oplopen tot 2 paarden. En hier moet je eigenlijk óók rekening mee houden, want als het misgaat moet je ook dát kunnen betalen.

Cemtest is trouwens niet standaard, een influenza enting wel. Verder raad ik het boek Veulens fokken van Paul de vries aan. Hier staat eigenlijk alles in wat er bij een dekking/dracht en daarna bij komt kijken.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 21:02

ik heb idd ook gezocht bij de zoekfunctie, maar wilde ook gewoon zelf wat reacties erop krijgen.

natuurlijk houden we rekening met de complicaties, maar eerst de balans op maken zonder complicaties Knipoog

de cemtest is bij deze hengst verplicht, we moeten het voorkunnen leggen aan de hengstenhouder, en die influenza natuurlijk ook Lachen

ik zal dat boek eens gaan opzoeken Lachen
iig bedankt voor je reactie!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:41

Het heet trouwens Paardenfokkerij ipv van veulens fokken. Schrijver is wel Paul de Vries Lachen