kunnen andalusiers springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annae

kunnen andalusiers springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 13:18

hoi,
ik heb voor mijn verjaardag van mijn ouders HET kado gekregen, namelijk een eigen paard. maar nu moet ik er nog één uitzoeken, en dat valt me niet mee. ik dacht altijd dat het een makkie was, maar dat is niet zo. ik heb een hele tijd nagedacht en eigenlijk vind ik de andalusier een heel leuk paard. maar nou vroeg ik me af of ze ook kunnen springen (natuurlijk kunnen ze springen) maar hebben ze ook een beetje techniek. want het zijn goede dressuurpaarden. het lijkt me namelijk leuk om ook afentoe een wedstrijd te kunnen rijden

weet iemand hier iets meer van, laat het me dan aub weten.
groetjes Anne

Buitenzinnig

Re: kunnen andalusiers springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:26

Nouja, wil je er uiteindelijk z mee springen? Het kan wel natuurlijk, maar als je een écht springpaard wilt zou ik gaan voor een spring gefokte paard. Mijn andalusier kan wel mooi sprongetje doen in ieder geval, alleen durf ik niet helemaal hihi.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:36

Ik kan zeker voor de Lusitano spreken dat de meesten behoorlijk kunnen springen. Ik neem aan dat het bij de "neef" Andalusiër ook zo is.

Het is ook logisch. Ze hebben hoge knie-actie bij het gaan, dus geen moeite met het vouwen van de benen. Ze gaan van natuurlijk verzameld en kunnen dus ook goed afzetten met de achterbenen. Daarbij hebben ze een flinke portie moed (geen idee of de spaanse neef dat ook heeft) en zijn krachtige en katachtige bewegers.

Ik heb twee merries gehad die ongelooflijke sprongen toonden, bergopwaarts, of vanuit stilstand, of bergafwaarts, waarbij ze flink lager moesten landen, en dat ging zonder weifelen.

Hier rijden heel wat Lusitanos op grote nationale en internationale concourse rond, als is de keuze van de meeste springruiters een Selle Français.

Dus mocht je niet slagen met een springende Andalusiër, kun je wellicht aan een Lusitano denken.

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:32

Ik heb zelf het boek karakter paarden (rassen boek) en bij elk ras staat boven aan de pagina een tabel met allemaal catergorien (dressuur, mennen enz.) en daar staan dan sterren bij, maar bij springen staan er nul sterren voor de andalusier..

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:34

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:41

Marieke_1 schreef:
Ik heb zelf het boek karakter paarden (rassen boek) en bij elk ras staat boven aan de pagina een tabel met allemaal catergorien (dressuur, mennen enz.) en daar staan dan sterren bij, maar bij springen staan er nul sterren voor de andalusier..

Dat komt omdat ze in zulke boeken uigaan waar ze het sterkst in zijn. Wat staat er bv voor mennen? Want ze doen het ook heel goed aangespannen, hoor, en als lastdier en voor horseball, noem maar op. Maar ze houden altijd maar aan dat het dressuurpaarden zijn. Dat is hun imago. Misschien dat er in Spanje zoveel mee rondgespoingen wordt als hier met de Lusitanos?
Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen!

Van de Lusitano kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ze totaal veelzijdig zijn. (stierenvechten, veehoeden, springen, dressuur, aangespannen, horseball, trec, endurance, noem maar op)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:44

LiesBento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:45

Als je regelmatig wil gaan springen met je paard, koop dan geen Andalusier ! Haha!
Sommige maken inderdaad een mooi sprongetje, maar de meeste hun techniek is toch ver zoek ...

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:48

Ik zal even kijken, lusitana Knipoog
Ja, voor mennen hebben ze het hoogste aantal sterren (drie).
Zal ik het rijtje maar even neerzetten?
dressuur***
springen
Veelzijdigheid
recreatie***
westernriding**
buitenritten**
mennen ***
robuustheid*
verder nog sport, jacht en edurance nul sterren

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:34

Robuustheid een? Nou , ik twijfel aan de kennis van het ras bij de samenstellers van het boek, hoor.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:37

Ik ook! Mijn merrie springt ongevraagd (lees ik wil perse bij de rest blijven) over 1 meter zonder aanloop ... Maar ligt aan het specifieke paard denk ik, ze zijn lenig en kunnen imo dus best springvermogen hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:40

LiesBento schreef:
Als je regelmatig wil gaan springen met je paard, koop dan geen Andalusier ! Haha!
Sommige maken inderdaad een mooi sprongetje, maar de meeste hun techniek is toch ver zoek ...

Als in?
Wat mankeert er dan precies aan?
Je bijdrage heeft meer nut als je dat er ook bij zet. En hoeveel heb je er zien springen? Ook wel belangrijk. Als drie van de tien die je kent wel of niet goed springen, geeft dat een ander beeld als hetzelfde aantal uit honderd...

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:44

Die van mij vindt springen helemaal niks. Maar zal per paard verschillen denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:52

Per ruiter ook. Als je niet enthousiast bent over springen, of een beetje bang bent, kun je het ook niet van je paad verwachten, die neemt je in bescherming en doet het dan dus gewoon niet of ook met weinig enthousiasme.
Dat staat los van techniek of kunnen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:46

De mijne vind het fantastisch, ik had hem net en ben toen begonnen met lesjes, hij vond het eerst vreemd, maar toen hij doorhad hoe het moest, super........
Een parcourtje van 1 meter, geen probleem, het enige probleem zou zijn enthousiasme kunnen zijn, hij trekt erg op de hindernis aan, moet hem nogal es op de volte zetten om tot rust te komen, maar hij doet het met gemak.
Als je een L parcourtje wil springen en meer ambitie niet hebt, moet dat met gemak kunnen, wil je hoger , moet je gewoon beter zoeken naar een met een hoop potentie, maar de gemiddelde anda moet het met gemak kunnen........

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:41

Mijn Andalusier springt ook graag. Een meter is geen probleem. En hij kan zeker meer, maar aangezien wij beiden niet zo ervaren zijn in springen doen we het heel rustig opbouwen.
Gemiddeld denk ik dat je met een Andalusier best uit de voeten kan, net als mammaslamma zegt.

Voor internatiomale hoogtes moet je denk ik idd zoeken naar een Andalusier die dit goed kan, echter dit geldt ook voor de andere rassen. Ook niet elke KWPN-er of Hannoveraan kan zo goed springen.

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 23:56

onzettend bedankt voor jullie antwoorden.
@Lusitana: je hebt het steeds over HIER.. waar woon je dan??
en weet iemand toevallig nog iets van de lijnen af en welke vaders goed zijn etc... want als mensen ze te koop aanbieden staat er wel altijd bij van deze en deze PRE goedgekeurde hengst, maar dat zegt mij niet zo heel veel (ik heb me er nog niet echt in verdiept).
trouwens lijken Andalusiers en Lustitano's niet heel erg veel op elkaar?? ik zou ze niet uit elkaar herkennen! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:02

heb een keer een anglo-arabier X andalusier M of L zine springen ik weet het niet meer

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:46

tyrtje schreef:
onzettend bedankt voor jullie antwoorden.
@Lusitana: je hebt het steeds over HIER.. waar woon je dan??
en weet iemand toevallig nog iets van de lijnen af en welke vaders goed zijn etc... want als mensen ze te koop aanbieden staat er wel altijd bij van deze en deze PRE goedgekeurde hengst, maar dat zegt mij niet zo heel veel (ik heb me er nog niet echt in verdiept).
trouwens lijken Andalusiers en Lustitano's niet heel erg veel op elkaar?? ik zou ze niet uit elkaar herkennen! Knipoog

Ik woon in Portugal, dat staat ook gewoon onder mijn avatar te lezen...

Ze zijn niet uit elkaar te halen, ook niet voor kenners, dus maak je geen zorgen.
Wel heeft de Lusitano vaak langere beenderen in de benen en heeft de PRE vaak wat weelderiger manen en staart. Daar worden ze (helaas) meer op gefokt, op wat de mensen in het buitenland mooi vinden. Daar doen ze hier in Portugal niet aan. Hier willen ze gewoon goed bruikbare paarden. Ze worden denk ik ook wat meer allround gebruikt.

Dat goedkeuren, tja, elk paard wordt gekeurd voordat hij mag dekken, he, dus elke dekhengst zou een goedgekeurde dekhengst moeten zijn. Hoe hoger zijn punten (maar dat is dus voor exterieur en gangen) hoe beter, natuurlijk, maar dat zegt verder niks over zijn karakter en afstamming.

wat afstamming betreft, we hebben het hier niet over fokkerij, maar een rijpaard, toch? Dan moet je gewoon kijken wat het paard zelf kan en hoe hij is, dan zou ik verder niet zoveel acht slaan op papieren.

Clijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:04

zeker kunnen ze springen! Haha! Ik ken een andalusier die doet t ontzettend goed! Mijn eigen is af en toe wat lomp, maar k spring ook maar heel erg weinig en hij heeft dan ook bijna geen oefening gehad. Misschien ben ik dan ook meer een dressuurfiguur dan een springding.. vroeger was t andersom mja Tong uitsteken

T ligt toch wel heel erg aan de andalusier die je koopt. Ik denk dat als je een redelijk forse andalusier wilt, dat je dan minder kans hebt op een andalusier die goed kan springen. Als je een andalusier koopt met een klein kontje, heb je hetzelfde probleem.
Toch denk ik dat je met elke andalusier toch wel een B misschien L parcourtje moet kunnen springen. Maar dat ligt natuurlijk helemaal aan de ruiter. Knipoog

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:41

*komt weer aan zetten met haar boekje Vork

Bij de Lusitano staan er wel twee sterren voor springen. Voor veelzijdigheid wel drie. Eigenlijk heeft hij overal wel 1 of meer sterren bij staan.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:43

Een Andalusiër is ook niet echt gemaakt om te springen..
Deze zijn echt voor de dressuur dus hun techniek zal niet zo super zijn of je moet het echt goed aanleren en je daar goed op concentreren..
Maar als je echt vooral wil springen zou ik toch naar een ander paardje kijken, meer springgericht dan..

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 18:01

nou, de reacties die ik nu hoor zijn toch over het algemeen heel possietief. ik weet natuurlijk wel, dat als ik echt wil gaan springen je een spring gefokt paard moet kiezen, maar de andalusier kan het zeker ook.
ja, ik zoek gewoon een rijpaard. maar misschien weet iemand uit welke vader nakomelingen zijn gekomen die later de sport in zijn gegaan????

ignance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:44

hoi ik heb een andalusier van 4 jaar oud ik spring nu 70 cm met hem en hij vindt het leuk we hebben hem een x vrij laten springen en toen sprong hij 120cm ze springen goed maar ze vouwen hun achterbenen niet zo mooi als een kwpner

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:47

Elk paard kan springen, elk paard kan dressuur.... het grootste probleem ligt bij dat wat er vaak op de rug zit...
Maarrrr ze hebben niet voor niets springpaarden gefokt, die zijn er net ff wat beter in en natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel maar het is gewoon een feit dat springgefokte paarden over het algemeen beter zullen springen dan menig P.R.E. of Lusitano
Wil je echt de springsport in zou ik een springgericht paard aanschaffen wil je af en toe een sprongetje wagen maakt het niet uit wat voor een ras je neemt