De mens is een verzieker van rassen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofie123

De mens is een verzieker van rassen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 13:25

Ik hoop dat hier nog geen topic's over zijn.
Het valt mij steeds op dat sommige rassen uitegvonden en verziekt worden doordat ze een plaatje voor het oog moeten zijn of als amusement moeten dienen. Ik heb het dan over bijvoorbeeld de arabieren die steeds langere en smallere nekken krijgen, de falabella's die steeds kleiner moeten, tennessee walking horse dat steeds gekker moet lopen en nog vele andere.. Vroeger werd er toch meer gefokt naar de gezondheid en naar de kracht van een dier, terwijl het nu allemaal poppetjes aan het worden zijn! Waar zijn we toch mee bezig? (dit kan je ook toepassen op honden en katten)

Arabian_Girl

Re: De mens is een verzieker van rassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:28

Nou vind dit dus niet zo hoor.Zie eigenlijk geen 1 arabier met smalle lange nekken ofzo..
sommige type zijn gewoon anders bv russisch egyptisch en pools enz.

vind echt niet dat die misvormd gefokt worden.

Ze kiezen echt wel combi's die bij elkaar passen van wat verbeterd moet worden evt en wat bij het papier past enz.

je hebt er altijd wel bij die minder mooi zijn.maar ze gaan daar niet op fokken hoor.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 13:31

Maar de idealen waar ze naar streven, die zijn toch niet meer normaal???

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:34

Denk dat sofie123 wel een klein beetje gelijk heeft, hoewel je deze praktijken veel meer in amerika ziet dan hier, want in nederland wordt het echt niet op prijs gesteld nog. De vergelijking met katten vind ik wel beelden, bijv. een pers, die zo ver is doorgefokt dat het reukvermogen niet meer goed is.
Bij shetlanders zag je een gegeven moment ook, hoe kleiner hoe beter. Kleine vosjes waren meer geld waard dan hun iets grotere neefjes/nichtjes. Hoewel het stamboek het niet aanmoedigd, zijn er wel mensen die er dan brood in zien, terwijl die dwergjes soms wel rare beentjes hadden e.d. Ben blij dat die rage nu wel weer over is gewaaid!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:35

De mens heeft heel veel rassen zelf gemaakt, en zoekt er nog steeds naar om ze te verbeteren. Dat er soms modeverschijnselen een rol spelen is een kwestie van smaak, vraag en aanbod. Als er geen kopers zijn voor een bepaald fokproduct is het snel over.

Overigens is dat wat je in de showring ziet niet altijd even representatief voor dat wat er in het land en bij de gebruikers leeft.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:31

Tja er is wel wat van waar, sommige rassen worden een beetje te veel verfijnt, dat groffe is eruit.
Maar je hebt ook genoeg waarbij het juist goed doet.
Het hangt dus er dus een beetje van af

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:30

ben het met odetje92 eens

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:33

Is waar dat ze ze echt meer verzieken. De fjord moet hoger en slanker waardoor de benen slecht groeien Clown De Haflinger moet ook groter worden en gaan ze fokken met de Arabier. De Arabier moet idd ook telkens eleganter worden enzovoort!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:24

Hebben jullie die foto al gezien van die Arabier met enorm voorhoofd, gruwelijke deuk in piepkleinen neus? Dat vind ik dus gewoon eng en ongezond. De Arabische neus is toch al geen vordeel voor een paard, maar om hem dan ook nog zo diep mogelijk proberen te krijgen, waar ben je dan mee bezig?

Het grootste verschil tussen de PRE ("Andalusiër") en de Lusitano is ook dat de PRE steeds meer op schoonheid (lees weelderige manen en staart) gefokt wordt en de Lusitano niet. Gevolg: Meer verkoop van PRE´s, maar steeds slechtere kwaliteit.
Maar mensen gaan zelf gewoon nog steeds voor het plaatje.
Hier worden hier en daar grotere Lusitanos gefokt. Dat is slecht voor het ras, maarja, de noord europeanen, die ze gaag willen, zijn allemaal zo lang en willen paarden hebebn van minstens 1.70m, maar wel met het uiterlijk van ene barok paard. Ja sorry hoor, ga dan niet voor een barok paard of accepteer dat he er gewoon wat onder vandaan komt, helemaal geen schande.... Trouwens, ze hebben een heel breed lijf en kunnen waarschijnlijk langere ruiters aan dan andere paarden...

En voor "dressuurpaarden" komen ze ook met allerlei eisen en ponies moeten tegenwoordig ook sportgevallen worden.

Vergeet niet dat de fokkers voldoen aan de vraag van de markt...

De ruiters verzieken dus de rassen, om in rassen te zoeken wat er niet in zit van nature. Ze wilen mooi, naar smaak, maar het moet dan ook nog presteren.

Het uiterlijk zou ondergeschikt moeten zijn.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:26

Citaat:
Hebben jullie die foto al gezien van die Arabier met enorm voorhoofd, gruwelijke deuk in piepkleinen neus? Dat vind ik dus gewoon eng en ongezond.

jij bedoelt waarschijnlijk Namusca.. bij haar speelt de vraag of het van nature is, of door menselijk hand, maar hoe dan ook, dit is een extreme uitzondering, en je mag deze merrie ZEKER niet als voorbeeld hanteren voor het gehele ras, want dit is niet waarheidsgetrouw naar het ras toe..

verder is het normaal dat rassen met de tijd veranderen.. dit ging ook in de geschiedenis al zo, dit gebeurt binnen alle rassen.

ik ben dan enkel thuis in de arabieren, en inderdaad, bepaalde types zijn modetrend-gevoelig, maar dit is al 100den jaren zo, als je alle lijnen in de geschiedenis terug bekijkt, zie je enorme ontwikkelingen, zelf zie ik het niet als negatief, want het ras is er wat mij betreft 10 keer mooier op geworden..

en bij de arabier durft men het vaak nogal te overdrijven zoals over die zogenaamde lange dunne nekken: dit is onzin--> zo zie je ze op show, en op de foto's, niet te vergeten dat ze gezweten zijn tijdens de training en dat ze in een bepaalde pose zijn opgesteld, staan ze 10 minuten na show weer in stal, hebben ze weer gewoon een normale nek hoor haha Knipoog

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:21

Lusitana schreef:
Hebben jullie die foto al gezien van die Arabier met enorm voorhoofd, gruwelijke deuk in piepkleinen neus? Dat vind ik dus gewoon eng en ongezond. De Arabische neus is toch al geen vordeel voor een paard, maar om hem dan ook nog zo diep mogelijk proberen te krijgen, waar ben je dan mee bezig?

De deuk bij een paard in de neus is een gebrek van vertrouwen. Die zijn vaak banger en schigteger of hoe je het schrijft Clown , ze vertrouwen je minder snel enzo. Letter heel erg op en schrikken dus van veel. Het is dus niet leuk om telkens te zorgen dat er meer deuk in zit.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:31

Hoe dan ook, het is gewoon een feit dat bij veel doorgefokte rassen (paard, kat, hond of welk dier dan ook) bepaalde ziektes voorkomen die genetisch worden overgegeven. Kijk maar naar de Berner Sennenpopulatie in Nederland, daar is de kans geloof ik 90 % dat je een hond hebt die later HD ontwikkelt (is maar een greep in het duister, ik weet de precieze cijfers niet).

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:36

Citaat:
De deuk bij een paard in de neus is een gebrek van vertrouwen. Die zijn vaak banger en schigteger of hoe je het schrijft , ze vertrouwen je minder snel enzo. Letter heel erg op en schrikken dus van veel. Het is dus niet leuk om telkens te zorgen dat er meer deuk in zit.

dit is WERKELIJK de GROOTSTE ONZIN die ik ooit heb gehoord hahaha! dit slaat helemaal nergens op, ben ook ERG benieuwd waar je dit op baseert en waar je dit vandaan hebt hahaha
ik lig helemaal in de deuk van je opmerking.. echt heeel bizar!

jij maakt het helemaal mooi! hihi nee hoor.. de dish heeft HELEMAAL geen enkele invloed op het karakter hoor, wat een grap!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:37

Zeker wel Knipoog Je ziet dat de Arabier toch ook sneller bang is? Nou dan. Dit heb ik van Klaus hempfling de bekendste paarden fluisteraar van europa en werkt ook in spanje afrika en amerika dus hou op met: hahaha wat gestoord. Vind ik heel kinderachtig van je Knipoog

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:38

ik heb zelf al met tientallen volbloed arabieren gewerkt/getraind (oa wereldkampioenen met behoorlijk wat dish, en zowiezo horen de karaktereigenschappen helemaal niet bij het ras, dus waar HAAL je het vandaan joh?)
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 07-01-07 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:39

het is ECHT onzin.. geloof me.. zoiets bizars heb ik nog nooit over het ras gehoord, dat de deuk banger betekent, ik moet echt lachen hierom..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:40

het is ook helemaal geen bang ras, ook al zo'n fabel.. je hebt het trouwens over een paardenfluisteraar, die WERKT ook met nerveuze paarden hey, niet vergeten! en de dish heeft ECHT NIETS met karakter te maken..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:43

Lach maar Knipoog Gek dat je het niet door krijgt naar zoveel getraind te hebben met paarden met deuk. En dit geld niet alleen voor de arabier als je dat denkt. Ken je de arabier wel en weet je wel hoe het karakter is want van wat ik hier van jou hoor... geloof ik er geen snars van!
CtjeLief schreef:
het is ook helemaal geen bang ras, ook al zo'n fabel.. je hebt het trouwens over een paardenfluisteraar, die WERKT ook met nerveuze paarden hey, niet vergeten! en de dish heeft ECHT NIETS met karakter te maken..

Bang? schigtig. word sneller banger!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:45

haha meisje ik denk dat JIJ het ras niet kent.. ik werkte bij Europeantrainingcenter, en bij Bessewacht arabians, kijk eens op hun site en vraag het hen eens! dit is echt de grootste onzin die ik ooit over het ras heb gehoord! ik ga het bij het arabische volbloeden hier plaatsen, let maar eens op de reacties, en geloof me, ik denk niet dat er mensen zijn die het zullen beamen.. ga maar eens bij E.T.C langs, dan weet je meteen beter!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:52

man wat kinderachtig zeg! Je gaat meteen zorgen dat iedereen op Bokt het weet? WHAHAHAHA Nou doe maar. Ik word gek op dit forum! Iedereen denkt dat ze het weer beter weten omdat ze zolang met dat ras hebben gewerkt :S Echt bullshit is dat! naja ik hou op hier. Geen zin in dit soort gezeik van mensen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:58

nu krabbel je al terug.. nou ja als je er zo zeker van bent, dan vind je het juist prima dat het geplaatst word, zodat men meer kennis krijgt.. meisje ik zit al bijna 10 jaar in het arabieren-wereldje, ik heb er jaren mee gewerkt, we fokken ze zelf, en ik snap best dat je het wilt geloven, maar ik vertel je naar alle waarheid dat dit echt onzin is.. ik heb met paarden gewerkt die echt wel extreme dish hadden (om el extreem, Nesjla, SHF Pearlie mea, Kulak, Esta Passada, Fahalla en noem er nog maar tig!) en ze waren echt niet drukker, banger of nerveuzer dan de anderen.. je zou eens een dagje moeten werken op zo'n stal, en geloof me, dan roep je dit echt niet meer hoor.. en mischien beetje banketstaaf dat ik er om moest lachen, maar het is ook een belachelijke stelling die werkelijk nergens op is gebaseerd..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:04

idd vaag dat je erom moest lachen want dat slaat dus echt nergens op :S En het is niet hoe dieper die deuk zit. Het is die deuk die ze hebben. Sommige hebben het meer dan andere. Dat hoort gewoon bij paarden. Paarden met een deuk in de neuslijn hebben een gebrek aan vertrouwen. Ze doen het wel maar dan moet je ze echt eerst leren kennen. Ze schrikken eerder en letten altijd op. Ze zijn snel enzovoort. Paarden met een rechte zijn altijd al weer 'rustiger' laat ik maar zeggen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:10

nou goed, als jij erin wilt geloven moet je dat vooral doen.. ik weet uit jarenlange praktijkervaring dat het een fabel is.. nergens op gebaseerd.. misschien dat het voor andere rassen geld, hou me ten goede want daar ben ik niet in thuis maar voor de arabier geldt dit niet..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:13

Eh, jullie gaan offtopic. Kunnen jullie deze discussie niet ergens anders voeren? Niet zo aardig in andermans topic Lachen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:14

nee is waar sorry, ik heb deze topic geopend bij de Arabische volbloeden -afdeling..