Bare-back pad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Garo

Bare-back pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:10

Rijden jullie wel eens met een bare-back pad?
Ik gebruikte het regelmatig op Freya ( Lys), zij vond het heerlijk rijden.
Ik vraag mij af of het juist goed of minder goed is voor de rug van het paard.

Vippie

Re: Bare-back pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:12

Heeejjj lees ik Freys/Lys??? Staat die nog steeds bij Neeleman of heeft ze dr hoefbevangenheid niet overleefd destijds?

Ik reed regelmatig met een barebackpad van Emiel Voest, zalig ding maar nu ik mn boomloze zadels heb beetje overbodig geworden.

Bij mijn weten kan het geen kwaad en is goed voor je eigen zit en houding.

Garo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:19

Vippie schreef:
Heeejjj lees ik Freys/Lys??? Staat die nog steeds bij Neeleman of heeft ze dr hoefbevangenheid niet overleefd destijds?

Ik reed regelmatig met een barebackpad van Emiel Voest, zalig ding maar nu ik mn boomloze zadels heb beetje overbodig geworden.

Bij mijn weten kan het geen kwaad en is goed voor je eigen zit en houding.

Ha Viv, jawel ik ben het. Freya is 1,5 jaar geleden overleden, ik heb haar toen moeten laten inslapen.
Vykan is nu mijn enige en echte ster.
Ja, die bare-back pad van Emiel, een soortgelijke bedoel ik dus. Neel en ik zijn namelijk van plan dat ding ook regelmatig op Vykan te gebruiken.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:31

ik rijd af en toe met een barebackpad van parelli. je hebt natuurlijk minder druk verdeling dan met zadel, maar ik denk dat als je goed kan zitten, niet je zitbeenknobbels in de rug drukt je best af en toe bareback kan rijden hoor Lachen

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:33

Ik rijd soms ook met barebackpad, vind het heerlijk rijden zo voor de afwisseling

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:36

ja ik ben wel benieuwd hoe dat rijd. ik heb er nooit mee gereden. gelukkig zit vykan ook erg lekker door.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:38

ik ben het helemaal eens met dekoezegtboe

omdat de steun nergens door wordt opgevangen, door de boom van het zadel.. is de druk ook minder verdeeld

als je een goede onafhankelijke zit hebt is het minder schadelijk..
maar een slecht passend zadel is weer schadelijker denk ik
dus gewoon lekker doen, maar ook de rug van het paard blijven trainen
ik ben van mening dat het voor paarden met een weke rug, of pijnlijke spieren daar, niet ok is..

ik rij trouwens op mijn fjordje af en toe met bareback, maar meestal is ie helemaal naakt haha

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:52

ik rij ook met een gewoon zadel op vyk hoor. maar af en toe eens op een bare-back lijkt me wel leuk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:59

ik rijd niet zo vaak, soms paar keer per week, en rijd dan zonder zadel of met mijn best friend barebackpad.
het rijd wel fijn, maar ik denk er toch aan om wel een keer een zadel te zoeken die haar past, eigenlijk met tegenzin, want vind zonder veel fijner rijden, maar heb wel het idee dat ik er met zadel steviger op zit, en kan alleen maar buiten rijden nu het land zo nat is dus vandaar.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:48

Lijkt dat nou op een dikker dekje met beugels en een singel of denk ik verkeert? Ik ben er benieuwd hoe dat zit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:50

er mogen geen beugels aan een bareback pad.
omdat de beugels maar op 1 punt de druk op de rug leggen, dat is erg fout.
een barebackpad is een dik dekje, met een singel.
je zit er stroever op, en je paard heeft minder last van je zitbeenknobbels in zijn rug.

Garo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 15:33

Degene die ik heb heeft afhaakbare beugels. Wil je echt weten hoe het rijden is op zo'n ding, moet je geen beugels eraan hebben, anders kun je beter op een zadel gaan zitten.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:57

Ik heb een stevig dekje met inlages met daaroverheen een elastieken dekensingel. Op Yngvar's ronde gladde rug glijd ik veel minder heen en weer dan helemaal bareback en het zit door de schuiminlages eigenlijk net zo lekker als het voest bbp.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:39

Ik rij zelf ook met een barebackpad van best friend, dit omdat het huidige (boom) zadel totaal niet meer goed ligt op toddy. En dit vonden wij de ideale uitkomst. Ik ben zelf ook van mening dat het niet schadelijk is, mits je zelf natuurlijk niet al te zwaar bent, je paard/pony een redelijk sterke rug heeft en je een redelijk onafhankelijke zit hebt. Ik vind het zelf heerlijk rijden. Het is hetzelfde als zonder zadel rijden maar je zit nu net iets vaster. Ik rij er zelf ook buitenritten mee. Hieronder een foto van toddy met barebackpad.

Afbeelding

Garo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 17:05

Zelf heb ik het idee dat gewicht er niets mee te maken heeft. Dat gewicht voelt het paard ook mét zadel, dat zadel is wellicht gemaakt voor de mens. De indianen vroeger reden altijd zonder zadel en dan ga je pas echt zitten.
Tja, wat dat betreft heb ik goed naar Emiel Voest geluisterd. Knipoog

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:42

Daar ben ik het ook helemaal met je eens, alleen het is wel zo als je redelijk op gewicht bent en je rijdt met een goed passend zadel dat goed de druk verdeelt, is dat beter dan dat je altijd zonder zadel intensief blijft rijden, is mijn mening Knipoog

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:32

Ze zeggen dat het niet goed is voor de rug van je paard, meestal omdat er boomloos mee gereden wordt. Ik vind dit dus helemaal niet waar en heb er veel plezier mee! Als het paard er opbouwend mee rijd gebeurd er niets en ontwikkelen de spieren zich goed.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:07

marjoleintje schreef:
Daar ben ik het ook helemaal met je eens, alleen het is wel zo als je redelijk op gewicht bent en je rijdt met een goed passend zadel dat goed de druk verdeelt, is dat beter dan dat je altijd zonder zadel intensief blijft rijden, is mijn mening Knipoog

Gewicht heeft er niks mee te maken. Maar het heeft met je zit te maken en de scheefheid van je paard.
Ieder paard is schreef en wat de ruiter automatisch doet is zich in de tegenstelde richting werpen. Voor je gevoel zit je recht, maar dat doe je niet. Je belast het paard hier ontzettend mee. Zo erg dat hij er onregelmatig van kan gaan lopen. In zo'n geval maakt je gewicht dus niks uit. Je bent op dat moment altijd te zwaar met of zonder zadel.