Ik ben me vanavond rot geschrokken.
Ik kwam op stal aan, even Jordy die stond te eten een aai gegeven en daarna naar de schuur gelopen om de zoon van de stalhouder die daar was gelukkig nieuwjaar te wensen en mijn spullen te pakken. Even een praatje gemaakt, en met mijn spullen weer teruggelopen naar Jordy.
Hij stond vreemd in de stal, met zijn hoofd heel laag en te flemen. Daarna trok hij heel zijn rug bol en begon lucht te zuigen terwijl hij over zijn hele lijf aan het trillen was, niet goed dus. Doordat hij zich zo vast zette in zijn rug en onderhals met zijn hoofd laag dacht ik in eerste instantie dat hij zich flink verslikt had. Hij was ook direct zeiknat.
Ik heb zijn halster gepakt en wilde even met hem lopen, maar zodra ik hem een stap wilde laten doen viel hij direct om, probeerde weer op te staan en viel gelijk weer. Stom genoeg had ik geen telefoon, dus ben ik naar de stalhouder gelopen, die is mee gegaan en we hebben hem de paddock ingekregen, daar had hij wat meer ruimte. Eenmaal daar was duidelijk dat hij er echt flink beroerd aan toe was, hij was gek van de pijn, stond alleen maar met zijn rug helemaal bol achterover te hangen en naar lucht te happen/zuigen.
Dus direct de DA gebeld die er gelijk aankwam. Jordy toch maar weer op stal gezet omdat hij telkens wilde gaan liggen en daarbij tegen het schriklint aan ging. Op stal liet hij zich letterlijk tegen de muren vallen en strekte zich zover mogelijk uit, opstaan en weer vallen. Zijn ademhaling en hartslag gingen als een gek tekeer. Na een tijdje mestte hij een beetje, en het leek gelijk een stuk beter te gaan. 5 minuten later echter weer nog slechter.....
Toen de DA aankwam was hij weer even een beetje alert, de DA dacht dus eerst dat het niet heel ernstig was. Tot ze zijn hartslag opnam, die was toen bijna 60 slagen p/m.... Daarna mestte hij weer iets en zakte hij snel naar 35. De DA dacht aan een verstopping toen en hij heeft eerst een pijnstiller en een spierverslapper gekregen.
Toen ze hem opvoelde bleek echter dat hij helemaal geen verstopping had, maar dat een stuk darm over een maag-nierbandje heen was gekomen en klem zat, iets erger dus..... Gelukkig herstelde Jordy toen snel mede door de pijnstiller en spierverslapper, het was blijkbaar al een stuk terug geschoten. Maar nog steeds had hij flink pijn.
Behalve een pijnstiller en spierverslapper kon ze weinig voor hem doen, het stuk moet vanzelf terugschieten omdat het nog maar een klein stukje is. Jordy zal goed in de gaten gehouden moeten worden vanavond en vannacht, de stalhouders en ik gaan om de paar uur kijken, als de pijnstiller uitwerkt en het gaat weer zo slecht of als het terug komt moet hij direct naar de kliniek.
De DA was in ieder geval erg verbaasd deze oorzaak te vinden voor zijn koliek, dit komt normaal alleen voor bij hele grote paarden (1.70+), en als helemaal niet bij wat gedrongen paarden. Zijn bouw zou dit eigenlijk onmogelijk moeten maken.
Vanacht dus erg weinig slaap waarschijnlijk, en ik hoop heel erg dat hij de nacht goed door komt..... Ik zit me hier nu eigenlijk helemaal op te vreten, terwijl ik op stal juist heel kalm was.
Sorry voor het lange en misschien warrige verhaal, maar helpen juliie duimen voor Jordy dat het over is?