sperma-onderzoek voor alle sektie's ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernfreak

sperma-onderzoek voor alle sektie's ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:48

In het welsh magazine heb ik gelezen dat het sperma-onderzoek alleen voor de nieuwe stamboekhengsten van de sectie NWR & WPBR verplicht is. Bij de overige sektie's kan er wel een sperma-onderzoek worden gedaan op vrijwillige basis.

Was het vroeger echter niet verplicht bij alle sektie's ? Onze (ex-)hengst heeft destijds, om opgenomen te worden in het basisboek wel een sperma-onderzoek moeten doen in Utrecht.

Zo ja, waarom is het dan afgeschaft ? Of waarom is het nooit verplicht gesteld ?

In mijn ogen zou het helemaal niet verkeerd zijn om alle hengsten die opgenomen worden in het stamboek verplicht aan een sperma-onderzoek mee te laten doen en de resultaten hiervan openbaar te maken.

Ten eerste weet je zowel als merriehouder, als hengstenhouder waar je aan toe bent.
Als merriehouder investeer je immers veel tijd en geld om je merrie dragend te krijgen. Het is dan natuurlijk wel fijn om de kans, dat je ook een dragende merrie mee naar huis krijgt, zo groot mogelijk te maken.

Verder is aangetoond dat de vruchtbaarheid van de hengst erfelijk is. De vruchtbaarheid van de hengst, heeft dus invloed op dat van zijn zoon. In de selectie van de hengsten kan daarmee dan dus ook rekening gehouden worden.

Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat het altijd maar aan de hengst ligt. Integendeel zelfs!
Maar IMO is een sperma-onderzoek zo gek nog niet.

Rivendell

Re: sperma-onderzoek voor alle sektie's ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:42

Dat zou ik een heel goed plan vinden. Zo kunnen we in elk geval zeker weten dat de hengsten die met veel poeha kampioen worden ook daadwerkelijk voor de fokkerij ingezet kunnen worden. Denk dat er aardig wat hengsten uit "toplijnen" naast de boot vallen dan.
Ik weet nu al wat kandidaten die als ze dit met terugwerkende kracht zouden doen, ineens uit het lijstje zouden verdwijnen.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:22

Ik vind het klinkklare onzin!
Als hengstenhouder merk je snel genoeg of je hengst bevrucht of niet. Het is dan ook aan hem/haar eventuele problemen hiermee zo snel mogelijk kenbaar te maken zodat mensen niet voor niets hun merrie komen brengen.
Verplicht onderzoeken maakt onze hobby alleen maar nog duurder.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:34

Misschien voor de Cobs is het onzin idd. Dat is te kleinschalig, en niet haalbaar denk ik.

Voor de andere secties bijv de NWR is het wel een idee, ook omdat hier veel K.I gebeurd.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:11

Voor de NWR is het volgens mij al tijden verplicht, deze ponies volgen ook meer het KWPN beleid.

Je zal maar met je A-hengstje van Groningen naar Utrecht moeten, terwijl hij die acht merries die hij gedekt heeft moeiteloos drachtig heeft gekregen.....