Manen knippen, maar hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Manen knippen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:20

Mijn shetlandmerrie heeft manen van ongeveer 45 cm en het is heel dik. Het groeit in rap tempo, dus over een paar maanden hangt het op de grond Clown Ik zou het graag korter hebben, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. Want ik ben bang dat het dan heel lelijk wordt.

Het is opzich niet zo'n probleem, maar ik ben elke dag ruim een half uur bezig met ontklitten. Het kost me gewoon té veel tijd, 1x in de zoveel tijd even bijknippen/whatever zou veel simpeler zijn.

Iemand tips hoe ik het moet aanpakken?

ImkeTarek

Re: Manen knippen, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:28

de kans dat het op de grond komt te hangen is niet erg groot hoor! manen kunnen op een bepaald punt niet langer worden, bij de ene is dit punt kort (hoe lang je ook probeert het te laten groeien, het word gewoon niet langer) bij de andere is dit tot onder de knieën ofzo! is allemaal erfelijk vast gelegd!

manen goed en makkelijk ontklit houden is niet erg moeilijk. iedere dag een goeie laag anti-klit erin (ik gebruik equistar, ben ik erg tevreden over!), door borstelen (ik gebruik gewoon een mensenhaarborstel) en eventueel (los)invlechten! ik vind het zonde om mooie, lange, dikke manen af te knippen (maar dat is mijn mening Bloos )

wil je de manen korter hebben op een natuurlijke manier, dan moet je gaan trekken! word het ook iets dunner door!
knippen gaat natuurlijk sneller, maar dat word veel minder mooi, veel rechter! van knippen worden de manen NOG dikker dan ze al zijn!!!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:39

je kunt ze eventueel ook snijden dan worden ze op een natuurlijke manier korter.
ze blijven alleen wel dik.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:41

hmm.. ik kan wel eens een poging wagen.. ik ga morgen eerst maar eens proberen om het te borstelen met een normale haarborstel, ik gebruik zelf namelijk altijd een manenkam. Als dat niet werkt ga ik het dan maar trekken Nagelbijten / Gniffelen

areke: hoe dan, met een mes? dat lijkt me niet echt scherp genoeg, of vergis ik me daarin?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:43

je hebt er speciale mesjes vooe maar je kan het ook met een aardappelschilmesje doen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:48

Shetlanders manen knippen of trekken? Lekker laten groeien. Waarom zou je iedere dag zoveel gaan zitten kammen, eens per week is toch meer dan genoeg? Als je het gaat knippen wordt het zeker lelijk, trekken zou kunnen maar ik vind het zeker niet mooi staan bij een shetlander...

silviaftmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:49

Het is wel leuk om ze te laten groeien. Je moet wel ff ze staart tijdig afknippen anders gaat hij erop staan en dat is best pijnlijk. Verder kan je de puntjes knippen van zijn manen zodat je geen dode haren krijgt. En als je wil kan je het wat uitdunnen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 09:50

silviaftmax schreef:
Het is wel leuk om ze te laten groeien. Je moet wel ff ze staart tijdig afknippen anders gaat hij erop staan en dat is best pijnlijk. Verder kan je de puntjes knippen van zijn manen zodat je geen dode haren krijgt. En als je wil kan je het wat uitdunnen

Staart knip ik regelmatig bij Lachen

mensen, ik hoef geen commentaar dat ik het niet moet doen oid.. ik wil namelijk weten hóe ik het moet doen, niet of ik het wel of niet moet doen. ik weet dat het goed bedoelt is, maar het heeft geen zin. Knipoog

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:55

Ik denk dat als ze zo dik zijn dat trekken erg lastig wordt. Je zou ze kunnen bijknippen maar ik denk dat snijden idd mooier wordt.
Ook heb je speciale uitdunscharen waarmee je de langste plukken er eventueel uit zou kunnen knippen.
Nog een optie is om ze er helemaal af te scheren (sommige shetjes staat stekeltjes erg goed) en daarna bij te houden.

Zelf hou ik ook meer van lange dikke manen maar als jij je er niet prettig bij voelt is er natuurlijk niemand die je tegenhoudt om ze eraf te halen.

saaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:44

Ik zou ze niet knippen.. Is echt zonde.. Kan je dan niet beter een paar keer per week inspuiten met equi-shine? Worden ze ook glad van en komen er niet zoveel klitten in..

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:49

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 05-12-22 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:52

Op knotjes lengte dat is mooi Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:55

Als je de manen knipt word het nooit mooi, dan zal je moeten gaan trekken, maar als je volgend jaar ook naar de keuring gaat zou ik ze zeker neit te kort tdoen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:24

Ik laat Tinkerbell haar manen altijd trekken door Amanda (omdat ik het zelf niet goed kan Lachen ).
Vind ik er een stuk mooier en natuurlijker uitzien..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 20:25

karoliena schreef:
Als je de manen knipt word het nooit mooi, dan zal je moeten gaan trekken, maar als je volgend jaar ook naar de keuring gaat zou ik ze zeker neit te kort tdoen

Ik wil het ongeveer op dezelfde lengte hebben als Jimmy; zoiets vind ik wel leuk staan. (of iig; zoals hij het had toen we langskwamen)

Ik heb al een paar keer geprobeert het te trekken, maar heb niet echt het idee dat het lekker opschiet. Nagelbijten / Gniffelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:07

Dan kan je beter snijden want knippen word echt lelijk dan blijf je zien dat er geknipt is. Persoonlijk zou ik ze gewoon laten, Jimy heeft ze ook weer langer maar ik laat ze gewoon groeien