Zwart x zwart-bont?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Zwart x zwart-bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:39

Ik heb sinds deze week een zwarte stamboom Shetlander merrie Go jij! Go jij!
Ik wil haar in 2008 laten dekken. Ze komt zelf uit een zwarte lijn, volgens mij is alles wat er voor zit zwart. Ik wil haar in eerste instantie laten dekken door een zwarte hengst, want ze heeft erg mooi papier en ik denk dat het wel belangrijk is om het kleurzuiver te houden.
Maar wat zou er gebeuren -genetisch dus- als ik er een zwart-bonte hengst op zou zetten? Om er dan weer zwart-bont uit te halen, heb je dan een zwart-bonte hengst nodig die uit een lijn van zwart-bonten komt? En als er dan toch een zwarte uitkomt, is deze dan nog wel goed van kleur?
En welke kleuren zijn verder nog mogelijk om er op te zetten, zodat er iets anders uit komt dan zwart?
je hoeft dan toch verder alleen op type en bouw e.d te letten om er een goed veulen uit te fokken of is kleurzuiverheid in de paardenfokkerij erg belangrijk?

Zoals ik al zei wil ik in eerste instantie een mooi zwart veulen fokken, maar ik vind het wel leuk om alvast de mogelijkheden te weten voor daarna.

DubbelFun

Re: Zwart x zwart-bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:14

Als de merrie homozygoot zwart is dan maakt het niet uit wat je er op zet. je krijgt dan altijd een zwarte*
*Mits de hengst geen creme-gen heeft, want dan heb je kans op een verdunningsfactor (Valk of Smokeyblack).
Als je een bont veulen wilt moet je op zoek naar een hengst die homozygoot is voor het (Tobiano) bontgen. Je krijg dan altijd een bont veulen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:15

Kleur heeft absoluut niks met de kwaliteit te maken, dus je moet gewoon een goede hengst kiezen.

Uit zwart x zwart kan zwart of vos komen, aangezien jouw merrie volledig zwart is gefokt heb je kans dat ze homozygoot is voor zwart, dan kan er geen vos uitkomen.
Zwart x zwart-bont geeft vos, zwart, vos-bont of zwart-bont, als ze idd homozygoot is kan je de vos kleuren wegstrepen.

Met een bonte hengst heb je in principe 50% kans op bont en 50% op effen tenzij hij idd homozygoot is voor bont zoals DubbelDun opnoemet dan krijg je 100% bont.

Als er een effen veulen uitkomt heeft het veulen geen bontfactor en is het net zo effen als een geheel effen gefokt dier, bont is dominant dus kan zich niet verstoppen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:17

Meavey schreef:
..bont is dominant dus kan zich niet verstoppen.
Er bestaat wel zoiets als een ' slipped Tobiano' . Bont-gen is aanwezig, maar zo minimaal dat je zou denken dat het er niet is.
Voorbeeldje:
Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 20:16

DubbelDun schreef:
Meavey schreef:
..bont is dominant dus kan zich niet verstoppen.
Er bestaat wel zoiets als een ' slipped Tobiano' . Bont-gen is aanwezig, maar zo minimaal dat je zou denken dat het er niet is.
Voorbeeldje:
http://img150.imageshack.us/img150/3774 ... obihj9.jpg

Klopt, maar vaak zijn deze paarden toch te herkennen. Dit soort gevallen van slipped tobiano's zijn heel zeldzaam, maar komen nog het meest voor bij rassen als mini's, shetlanders en ijslanders. Rassen waarbij niet of nauwelijks sabino voorkomt (sabino is het gen wat in verreweg de meeste gevallen de 'normale' aftekeningen geeft zoals blessen en witte voeten).
Dan weet je dus al vrij zeker dat het geen sabino kan zijn wat de witte voeten geeft, en dan blijven er nog 2 andere oorzaken over, Tobiano (geeft altijd 4 witte voeten) of splashed white. Splash zonder aftekeningen aan het hoofd is echter extreem zeldzaam, Tobiano niet, omdat tobiano op zich geen wit op het hoofd geeft.
Zie je dus een shet of ijslander met 4 witte voeten en verder geen aftekeningen dan kun je er vanuit gaan dat het eigenlijk een Tobiano is.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:06

DubbelDun schreef:
Als de merrie homozygoot zwart is dan maakt het niet uit wat je er op zet. je krijgt dan altijd een zwarte*
*Mits de hengst geen creme-gen heeft, want dan heb je kans op een verdunningsfactor (Valk of Smokeyblack).
Als je een bont veulen wilt moet je op zoek naar een hengst die homozygoot is voor het (Tobiano) bontgen. Je krijg dan altijd een bont veulen.

Je vergeet rekening te houden met het agouti-gen (ookal zie je dat niet veel bij Shetlanders)...
Het agouti-gen veroorzaakt de bruine kleur op een zwarte vacht... Echter bij een vos, is dit gen niet zichtbaar. Dus als je er een vos op zet, die een augouti-gen draagt en door geeft, kan je merrie nog zo homozygoot zwart zijn, maar het augouti-gen maakt daar een bruine van Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:48

Klopt, die was ik even vergeten Lachen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:53

Aangezien hij het hier alleen over zwart en zwart-bont heeft heeft agouti hier dan geen invloed.
En idd je kan een minimal pinto krijgen maar is en blijft genetisch wel een pinto. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:54

Maar ja als je voor bont gaat wil je toch wel vlekken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 01:04

interesant topic is dit!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 01:05

DubbelDun schreef:
Maar ja als je voor bont gaat wil je toch wel vlekken Lachen

Ik persoonlijk liever wel ja! Knipoog

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:22

Kleur heeft absoluut wel met kwaliteit te maken. Bij de shetlanders tenminste wel. Neem een top zwarte merrie en een top zwartbonte hengst met super afstamming en het veulen zal toch 9 van de 10 keer van mindere kwaliteit zijn, uitzonderingen daargelaten.

Met een bonte hengst op een zwart heb je 50% kans op een bont veulen. Of dat dan een zwartbont, vosbont, bruinbont of wat voor een is ligt weer aan andere factoren maar als je puur naar het fenomeen bont kijkt zijn de over het algemeen de shetlandhengsten heterozygoot voor bont en geven het dus in 50% van de gevallen mee in combi met een effen merrie.

Je kan genetisch gezien ook andere kleuren fokken maar de vraag is eerder, is er er wel hengst waarmee je dat resultaat kunt bereiken. Ik weet niet hoe groot jouw merrie is maar als je een grotemaats merrie hebt ben je vrij beperkt in de kleuren. Wil je iets anders moet je al gauw uitwijken naar kleinere hengsten. Bij de mini's komt een grotere diversiteit aan kleuren voor en heb je meer mogelijkheden.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:25

Meavey schreef:
Kleur heeft absoluut niks met de kwaliteit te maken, dus je moet gewoon een goede hengst kiezen.

Idd een goed paard heeft geen kleur Lachen

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 11:26

Zo wat een hoop genetica Haha! Even goed in verdiepen.
De meeste zeggen dus dat kleur niet zoveel uitmaakt en dat je met een goede hengst wel een leuk veulen kunt fokken.
Ik vraag me alleen af, als je de kleurzuiverheid er dus uit haalt, of volgende fokkers die het veulen bv kopen daar wel zo blij mee zijn, omdat ze dan weer kans hebben op andere kleuren.
Ik heb zelf een hobbykonijnenfokkerij waar kleurzuiverheid erg belangrijk is, vandaar Bloos Als je daar een andere kleur er doorheen fokt, krijg je bv witte haren op het dek. Ik heb wel begrepen dat dit bij Shetlanders niet zo erg is, maar het is toch mooier als het gitzwart is. Ik ben zelf niet van plan om er maar een mooi kleurtje door te fokken, het gaat mij er echt om dat dit geen afbreuk doet aan het type en bouw e.d.
Het is een grote maats merrie en ik heb dan idd weinig keus. Heeft iemand een link o.i.d waar alle goedgekeurde grote maats Shetland hengsten staan of weet iemand in welke kleuren die er zijn?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:52

Shetlandfan dat is dun de grootste onzin, toevallig zijn de beste paardjes vaak zwart, (vooral in de grote maat), maar dat is meer omdat de meeste shets ook zwart zijn, uit 2 zwarte kan je ook een vos fokken die dus echt net zo goed zal zijn hoor.

Sjen als het paardje geen bont erft zal het ook nooit bont fokken al is het 10 generaties bont gefokt, als hij het zelf niet heeft kan hij het ook nooit doorgeven.
En ik zal je vertellen dat bij de shets kleur juist enorm populair is dus hoe gekker hoe beter. Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:06

wel leuk al die verhalen over kleuren Haha! maar goed daar heb je allemaal weinig aan omdat je bij het nsps gaat fokken, waar die apartere kleurtjes allemaal niet zijn. bij de grote maat is het moeilijk om een dun te fokken, ze zijn er bij de mini's wel, maar bij de grote maat helaas niet, dan moet je al naar het buitenland. maar goed om even bij jouw vraag te komen:

mensen zien bij het nsps graag aparte(re) kleuren, vooral zwanrt bont is nu helemaal in. helaas zijn er weinig goede zwart bonte hengsten, alleen napoleon van de kortenhof en kovin van malang zijn echt goede hengsten ( en sören natuurlijk maar die dekt nog niet buitenaf Haha! Bloos ) anyway..je zou ook nog voor een vos bonte kunnen gaan, maar ook daar geen super kwaliteit, janique van stal maruschka nog wel of edern harfi hews ( zat ik zelf aan te denken voor een merrie van mij). bij de zwarten heb je wel kwaliteit ( grote maat) maar goed dan heb je dus kans op zwart of vos ( mits beide vos er achter hebben maar dat is wel waarschijnlijk). met een zwart bonte heb je kans op zwart bont, vos bont, zwart of vos. en in combinatie met een vos bonte heb je ook kans op die kleuren. maar dan natuurlijk meer kans op vos dan met een zwart bonte. de zwarte shetten zijn over het algemeen het beste, maar dit is omdat die het langst doorgefokt zijn. als je verder nog vragen hebt mag je me ook altijd pb-en of mailen Lachen hoop dat je hier wat aan hebt.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:24

Meavey schreef:
Shetlandfan dat is dun de grootste onzin, toevallig zijn de beste paardjes vaak zwart, (vooral in de grote maat), maar dat is meer omdat de meeste shets ook zwart zijn, uit 2 zwarte kan je ook een vos fokken die dus echt net zo goed zal zijn hoor.

Ik heb het ook helemaal niet over vos, alleen over bont. Mijn mening is gewoon dat het wel uitmaakt, de jouw is anders laten we het gewoon daarbij houden. Vind jij maar eens een 1e premie bonte merrie, nou dan moet je heel goed zoeken.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:23

bont valt idd tege ja, ze zijn er wel..maar vergeleken met zwarte pony's is dat zo goed als niks