Ik wil haar in 2008 laten dekken. Ze komt zelf uit een zwarte lijn, volgens mij is alles wat er voor zit zwart. Ik wil haar in eerste instantie laten dekken door een zwarte hengst, want ze heeft erg mooi papier en ik denk dat het wel belangrijk is om het kleurzuiver te houden.
Maar wat zou er gebeuren -genetisch dus- als ik er een zwart-bonte hengst op zou zetten? Om er dan weer zwart-bont uit te halen, heb je dan een zwart-bonte hengst nodig die uit een lijn van zwart-bonten komt? En als er dan toch een zwarte uitkomt, is deze dan nog wel goed van kleur?
En welke kleuren zijn verder nog mogelijk om er op te zetten, zodat er iets anders uit komt dan zwart?
je hoeft dan toch verder alleen op type en bouw e.d te letten om er een goed veulen uit te fokken of is kleurzuiverheid in de paardenfokkerij erg belangrijk?
Zoals ik al zei wil ik in eerste instantie een mooi zwart veulen fokken, maar ik vind het wel leuk om alvast de mogelijkheden te weten voor daarna.
Even goed in verdiepen.
Als je daar een andere kleur er doorheen fokt, krijg je bv witte haren op het dek. Ik heb wel begrepen dat dit bij Shetlanders niet zo erg is, maar het is toch mooier als het gitzwart is. Ik ben zelf niet van plan om er maar een mooi kleurtje door te fokken, het gaat mij er echt om dat dit geen afbreuk doet aan het type en bouw e.d.