[WN] Stamboekvraag quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Stamboekvraag quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 10:27

Beste Westernrijders,

Op jullie gebied ben ik een absolute leek en ik speel de vraag die ik kreeg even aan jullie door.
Ik stel de vraag namens een stalgenoot.

Zij heeft haar merrie die geen stamboekpapieren heeft, laten dekken door een quarter horse. Een bonte en zijn naam begint met King.. de rest ben ik even kwijt. Uit die dekking is een veulen geboren en zij laat vragen of deze in het stamboek kan worden opgenomen of niet. Zo ja, is er een afdeling in Nederland en wat voor een papier zou ze er dan bij kunnen krijgen? Bestaat er een sectie register-A of register-B? Als ze deze merrie weer laat dekken door een quarter, komt er dan een vol papier bij of niet? Waar moet zij hiervoor aankloppen?

Dank,

Namens Ineke,
Buc

Ods
Forumcoördinator

Re: Stamboekvraag quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:39

Als de hengst Bont is denk ik niet dat het een Quarter is geweest.

Bij dit veulen kan ze geen papier krijgen, daar is geen stamboek voor.

Ik vraag me af waarom je denkt dat je dan bij het volgende veulen wel een vol papier zou kunnen krijgen, deze is toch niets meer dan de vorige?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:48

Zoals Ods al zegt komt er alleen bij een Quarter x Quarter een vol stamboekpapier. De enige uitzondering is als een Quarter gedekt wordt door een racepaard wat in Amerika bij het Jockeystamboek staat ingeschreven.

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:54

Als het een bonte quarter zou moeten zijn zoals jij zegt zou het een American Paint Horse moeten zijn, want bonte quarters bestaan niet. Omdat jij zegt dat zijn naam begin met King zou het King Walters Ghost kunnen zijn, maar goed, dat is allemaal suggestief....

Het veulen, of welke nakomeling van de merrie ook, krijgt er geen Amerikaans papier bij. Nu niet en na het tweede veulen ook niet. Ook het halve quarter- of paintveulen, als zou het een merrie zijn en over een paar jaar gedekt worden door een quarter of paint, zou het nog nooit een Amerikaans papier krijgen. Het zou wellicht een Nederlands NRPS papier kunnen krijgen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:57

rookie schreef:
Als het een bonte quarter zou moeten zijn zoals jij zegt zou het een American Paint Horse moeten zijn, want bonte quarters bestaan niet. Omdat jij zegt dat zijn naam begin met King zou het King Walters Ghost kunnen zijn, maar goed, dat is allemaal suggestief.....
Niet helemaal waar, gezien de regelwijzigingen in J227, alleen zul je er nog weinig op shows zien. Er zijn al aardig wat Paints ondertussen ook bij de Quarter geregistreerd (Gunner bijv) , maar deze hebben wel allemaal volle Quarter ouders.

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:05

Ja, verdorie da's waar ook Clown was is zomaar Cora d'r paardje vergeten en al die andere Gunners enzo Gestoord Thanks for reminding DD !!
Maar bottomline is toch dat een niet-quarter/paint x quarter/paint nooit quarter/paint wordt.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:14

@Rookie: dat klopt. Alhoewel er bij de Paints meer 'vreemd' bloed voorkomt als bij de Quarters. Iig in de nog niet zo oude jaren, daarvoor zit er in alle stamboeken van alles Lachen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 14:59

Nou, ik weet nu de naam van de hengst: het is Indian King. Blijkbaar een paint.

@ Ods: Bij het KWPN kun je een dier in het register B laten inschrijven mits 1 van de ouders een KWPN stamboekpapier heeft. Vandaaruit kun je met een volgend fokproduct waarvan de vader goedgekeurd is bij het KWPN naar het register A en dan kun je uiteindelijk naar een vol papier. Vandaar mijn gedachtengang, maar het is inmiddels duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 31-12-06 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:10

Je bedoelt met een veulen uit het eerste veulen! Dat had ik niet begrepen uit je eerste verhaal Knipoog

Ook bij het Paint Horse stamboek kan je haar niet in laten schrijven bij mijn weten.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 15:13

Ods schreef:
Je bedoelt met een veulen uit het eerste veulen! Dat had ik niet begrepen uit je eerste verhaal Knipoog

Ook bij het Paint Horse stamboek kan je haar niet in laten schrijven bij mijn weten.

Ja, ik zie nu dat ik het iets duidelijker had kunnen neerschijven. Clown Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:15

Dit zal onmogelijk zijn omdat het een gesloten stamboek is. Maar dat weet ik ook niet zeker.
Je hebt nu een kruising en geen vol raspaard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-12-06 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:16

Bucephalus geeft helemaal niet, ik begrijp je nu wel Knipoog

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:37

Ik bezit zelf een halve paint en heb destijds (2005) navraag gedaan bij het Paint Horse stamboek. Zij vertelden mij dat ik haar bij het nrps-stamboek in kon laten schrijven. Volgens het nrps-stamboek moest ik voor het inschrijven een geboortebericht opsturen en vervolgens konden zij haar dan inschrijven in het hulpstamboek (moeder had geen papieren).

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:55

Ok. bedankt allemaal en een gezellige jaarwisseling!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:41

nielsd schreef:
Dit zal onmogelijk zijn omdat het een gesloten stamboek is. Maar dat weet ik ook niet zeker.
Je hebt nu een kruising en geen vol raspaard.

Helemaal gesloten is het niet. Je mag wel met Engels Volbloeden en Quarter Horses kruisen.