3e oor knippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margot123

3e oor knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 23:48

Ik ben trotse eigenaar van een haflinger met een flinke bos manen.
Vanmiddag tijdens het hoofdstel omdoen gaf iemand mij de tip
om een 3e oor te knippen ( dat stukje waar het hoofdstel ligt achter de oren) omdat het soms moeilijk is om zijn oren te vinden in die manen massa Knipoog.
ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om in die bos manen te knippen...
hoe denken jullie erover?

als dit al het 100.000 topic hierover is dan tem ik wel even Bloos

TurdusMerula

Re: 3e oor knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:49

Misschien handig wel, maar ik vind het lelijk.
Als ik alleen zelf wat met mijn paard zou doen (zou grondwerk en rijden voor mezelf zijn - meer niet), zou ik het lekker laten zitten.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:53

Bij ons op stal hebben alle paarden het, ook de shets. gewoon een klein!! vooral niet te lang stukje wegknippen, ruim achter de oren, zodat de voorpluk nog wel hetzelfde blijft. je ziet er niets van dat het weg is, alleen met het hoofdstel en halster omdoen gaat het veel simpeler. en vergeet niet: haar groeit!
veel succes ermee! Lachen

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 23:54

ik vind het ook niet echt mooi, eerlijk gezegd best lelijk. Maar aangezien m'n Haflinger best groot is en ik vrij klein ben ik soms urenlang aan het 'pielen' om dat oor te vinden. Maarja aan de andere kant ik vind het niet waard om daar z'n manen voor af te knippen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:18

Zonde ik zou het persoonlijk niet doen het hoort er gewoon bij. Gewoon manen keurig netjes borstelen met een zachte borstel en het zit prima. Daarbij als je ooit naar de keuring wil daar zien ze het liever niet Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:25

ik had het bij mijn vorige pony wel, nu mijn nieuwe paard heeft het ook, daar was het al zo, en aangezien ik het hoofdstel al moeilijk om krijg ( ik ben 1.60 en hij tegen de 1.70 en vind het hoofdstel al niet zo leuk Clown ) zal ik dat ook wel bijknippen altijd.

Bij een haflinger weet ik niet of ik het zou doen, zou zonde zijn als je het erg duidelijk zou zien.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:40

Toen ik mijn haff kocht en net had had zij dat ook. Ik laat dat nu groeien, ik vind dat zelf zo lelijk!!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:44

gewoon laten zitten en wat langer rommelen.. ik vind het niet mooi.. je zou het 1x kunnen proberen natuurlijk.. het groeit uiteindelijk wel weer aan Tong uitsteken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:47

Z'n klein stukje ziet niemand..
Maar het zit wel stukken compertabeler.. (vergeef mij voor mijn schrijfstijl, het is al laat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 02:02

compertabeler.. Bedoel je comfortabeler? Clown Knipoog

Ik knip het zelf eigenlijk al jaren bij. Uiterlijk boeit me niet zoveel en het is gewoon een stuk makkelijker met halster of hoofdstel omdoen, vooral voor mijn ouders die iets minder handig met paarden zijn, en ze toch ook geregeld uit de wei voor me moeten vissen Lachen Je ziet er toch niks van eigenlijk, de manen vallen toch zo warrig eroverheen Lachen

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 02:26

Woestein heeft ook een ontzettend grote dikke en lange bos haar en daar knip ik het wel altijd.
Was langer met het gepriegel bezig dan met al de rest...
En moet eerlijk zijn... als je zo kijk zie je het ook niet 1 2 3.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 05:51

ik vind een heel oor lengte wel wat lang je kunt ookgewoon een klein stukje doen

yaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:30

Ik persoonlijk zou het nooit doen, ik vind het zonde om in de manen te knippen en echt niet mooi. Mijn paard had het ook toen ik haar kocht, het heeft echt super lang geduurd voordat het helemaal aangegroeid was.

Mijn haf heeft ook hele lange manen. Ik doe altijd voordat ik ga rijden de manen helemaal uitborstelen en alvast een nette scheiding maken tussen voorpluk en manen zeg maar, waar het hoofdstel moet komen liggen. Je kunt ook aan het begin van de manenkam, net achter de oren, een beginnetje van een hengstenvlecht maken (zo'n 10 centimeter). Is nog geen minuut werk.

Verder zou ik, als je besluit het wel te doen, misschien eerder een stukje weg scheren dan knippen. Met knippen krtijg je het bijna nooit helemaal mooi recht, wordt bijna altijd zo'n "rafelig" stukje.
En natuurlijk niet vergeten om het bij te houden, moet toch ook regelmatig bijgewerkt worden.

mado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:34

ik zou het ook niet doen,
mijn haflinger had het ook toen ik hem kocht, ik laat het nu bij groeien... duurt wel lang hoor voordat het weer helemaal bijgegroeid is... ik ben nu vanaf mei aan het laten bij groeien... het is nog steeds niet helemaal mooi!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:36

ik zou het wel doen
het is 10 keer handiger ..
en ik vind het er zelf ook mooier uit zien en moet ook gewoon prettigeren zijn voor het paard.
k heb bijv ook wel eens als ik mijn helm op doen van die gemene trekjes op je hoofd omdat je haar te strak zit door het voorwerp er op dat zal ook wel af en toe bij zo'n paard kunnen zijn Haha!
ik vind het gewoon netter Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:37

maartje_h schreef:
ik vind een heel oor lengte wel wat lang je kunt ookgewoon een klein stukje doen

Idd, 2 cm, net voldoende voor het hoofstel. En niemand die het ziet.
Bij mijn oudere merrie heb ik het wel, maar dat duurt heel lang voordat dat is bijgegroeid en ze heeft hele lange manen. Iedere keer probeer ik het weer maar kan die hanenkam dan nooit aanzien, dan gaat de schaar er weer in.
Mijn jongere merrie heeft geen derde oor, maar haar manen zijn ook zo dun dat het geen probleem is om het hoofdstel of halster om te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:40

wist helemaal nmiet dat dat zo heette, maar jullie bedoelen dus gewoon stuk manen wegknippen op plek waar het halster/hoofdstel zit? Dit doe ik ook al jaren, vind veel fijner zitten. cm of 3 breed kortgekipt. Mijn paardjes hebben dan wel geen lange manen, maar toch zou ik het dan doen.

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:42

Bij ons hebben ze 't ook allemaal, 't is niet super mooi, maar wel handig.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:42

Het is iriterend voor het paard als je het laat groeien er zit altijd haar dubbel wat schuurt. Daarbij is het maar 2 cm wat je weg hoeft te knippen dus veel is het niet. Ik vind het bij de verzorging horen. Als je het niet knipt kunnen er veel sneller ongelukken gebeuren het hoofdstel kan veel makkelijker afglijden dan met zo'n klein stukje, doordat het kopstuk hoger ligt en niet tegengehouden wordt. Dus mijn motivatie snap je wel denk ik. Die 2 cm zie je echt niet hoor.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:49

Ik knip of scheer het wel gewoon weg, het is maar 2cm, niemand die het ziet en het is veel handiger. Als je het netjes knipt en bijhoud staat het ook veel netter Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:51

Ik heb bij mijn shets een klein stukje, zit het halster ook mooier naar mijn idee en het is handig vind ik,...

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:51

ik doe het niet
noway dat ik in macho zijn manen ga knippen Nagelbijten / Gniffelen
ik vlecht vaak daar achter zijn oren een inieminie hengstenvlechtje
ook geen gepiel hoor dan met t hoofdstel omdoen

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:53

Ik vind dat zo lelijk staan. Zeker bij een paard met een dikke bos manen.
Mijn pony heeft t ook een tijdje gehad, en ik kan nou niet zeggen dat t makkelijker is.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:59

ik zou het wel doen het is comfortabeler bij een paard en je ziet het (meestal) toch niet. ik vind het vooral ook handig bij het hoofdstel en halster om doen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:28

Voor de mensen die het lelijk vinden staan...
Ik zal wel straks zonder hoofdstel/halster een foto van Woestein maken....