[TI] Mok/rasp in deze periode weer actiever?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Mok/rasp in deze periode weer actiever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:57

Ik vroeg me af of jullie Tinkers momenteel vanwege de nattigheid ook (meer) last hebben van rasp of mok. Vasthi heeft aan 1 voorbeen een flinke raspplek (heeft ze vaker in het najaar/winter) maar gelukkig geen mok.

Cesair en Fenore hebben beide aan 1 voorvoetje wat mokplekjes. Ik behandel ze nu alledrie met hydrocortiderm en dat slaat na 2 maal smeren al goed aan. Ook controleer ik alle voetjes en knieholtes iedere keer als ik kom.

Wat doen jullie om die nare schilfers weer zo snel mogelijk onder controle te krijgen?

8nnemiek

Re: Mok/rasp in deze periode weer actiever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:35

Mystic heeft ook weer wat meer last van rasp ja, het is niet zo heel erg bij hem, ik doe eigenlijk alleen af en toe met betadineshampoo wassen, dan zijn alle korstjes weer weg, en een keer per week wat cowboy magic detangler erin en even met een kam er doorheen, zo'n vlooienkam, dan krijg je ook alle korstjes eruit.
Mok heeft hij gelukkig nog nooit gehad. *afkloppen*

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:04

sil heeft idd voor het eerst ook een klein plekje van 3 cm2

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:34

Ik heb bij oa nog niks gevonden. Haar sokken zijn nu wel blubber, maar ik kan nog niks aan korstjes vinden. Ik hou het nu wel extra in de gaten, want ik heb inderdaad ook het idee dat het nu erger kan zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:43

nou diny, check mijn mok/clo topic over napoleon zijn beentjes maar... Ja

gam is nu nagenoeg mok vrij, voor het eerst in tijden weer, dus ik ben blij dat wat ik doe goed is OK dan!

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:03

ik ken het probleem ook Verdrietig bij onze tinks begint het ook al weer een beetje te schilveren.
ik probeer het zoveel mogelijk uit te kammen en af en toe te badderen in de zoute zee.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:28

echt hoor, om die schilfers/rap zou ik me niet te veel zorgen gaan maken. dat is peanuts voor deze paarden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:00

Vasthi krijgen jouw paarden alleen in deze periode krachtvoer? of kuil?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:14

Chub heeft ook erg last van rasp en iets van mok. Normaal nauwelijks, maar nu ze drachtig is Lips are sealed
Ik doe er voorlopig niks aan, behalve hopen dat het zometeen weer minder wordt..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:18

Chubby, bij Vasthi is die rasp ook pas erger geworden toen ze drachtig was. Ik heb er toen echt iets aan moeten doen omdat ze wondjes kreeg, dus hou het in de gaten bij Chub! Vasthi heeft toen zelfs een week met een in hydrocortiderm gedrenkt verband gestaan om het weer onder controle te krijgen.
Afbeelding

Caira, ze krijgen idd krachtvoer en kuil, maar dat kregen ze in de zomer ook al. Moet wel zeggen dat ze nu nattere kuil krijgen dan afgelopen zomer en ze krijgen nu onbeperkt.

Pel, ik zal je Nap topic weer even bijlezen!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:43

gam's mok veregert door:
kuil,
brok,
ons slootwater,
rijk gras/hooi
omdat hij zo'n gevoelig paard is heb ik heel veel geleerd over dit soort dingen, dat is een mooie bijkomstigheid Ja want nu kan ik het voor napoleon meteen goed doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:52

Ik zal binnenkort eens mijn bevindingen opschrijven, maar het komt er in het kort op neer dat onze paarden veel te veel eiwitten krijgen ( denk bv aan brok, kuilgras etc.) en daarvan deze mok krijgen. Het zijn afvalstoffen die niet via de normale weg naar buiten kunnen en die hun weg vinden via de benen. Aan de merriebrok ( enorm hoog eiwitgehalte) heeft Irish haar laatste ziekteperiode te danken, daardoor ging haar lever stoppen met werken.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:22

Is het misschien een idee om in dit topic erbij te zetten wat jullie al allemaal gebruikt hebben, of wat jullie op dit moment gebruiken.

Ik zit er nl ook mee, Balou heeft het aan zijn rechtervoorbeen, en ik weet niet goed wat wel en wat niet te gebruiken van spulletjes.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:33

Chub krijgt geen merriebrok, maar gewoon basisbrok en hooi ipv kuil. Dus qua voeding is er weinig veranderd tussen niet drachtig of wel drachtig. Ik wijt het aan een hormonale verandering. Haar vacht en hoeven zijn ook heel anders (mindere kwaliteit) dan 'normaal'.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:05

wassen met teatree soap en daarna insprayen met mok boxspray van de Silverlinde (dit laatste wordt nog op verzoek gemaakt)
geen kuil voeren maar onbemest natuurhooi
melasse vrije muesli van Marstall voeren
door laten meten door een homeopate, en daar waar tekorten zijn, aanvullen met geadviseerde druppels.

dit is wat hier momenteel erg goed werkt.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:57

Bij Shay is het sinds een vorige week vrij erg aan de gang.
Ook bij haar is niet zo erg geweest als nu , nu ze drachtig is.
Shay krijgt wel merriebrok en muesli , verder krijgt ze 4 a 5 plakken hooi op een dag.
Naar mijn idee heeft ze de merriebrok wel nodig , op haar gewone voer (basisbrok) had ze duidelijk minder energie en zat ze minder lekker in haar vel dan wat ze nu zit. Maar zelf denk ik ook dat door het hoge eiwit gehalte de rasp wel erger is dan anders.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 08:47

Ben deze winter weer mokvrij bij allebei. Na de HK begin dit jaar heb ik veel mok ellende gehad. Nu doe ik er eigenlijk niets aan, behalve elke dag goed controleren.
Had in de zomer bij 1 van mijn tinkies twee grote open plekken, maar daar is een homeopaat bij geweest en heb nu nergens last meer van.
Heb speciale mokzalf op voorraad van een VA uit Duitsland en die helpt super. Moet er 1x per 3-4 dagen opgesmeerd worden.

LET OP: te veel eiwitten voor onze tinkies is niet goed, maar te weinig ook niet. Paarden hebben wel eiwitten nodig!!! Bij een eiwit gebrek kunnen ernstige aandoeningen optreden, die vele malen erger zijn dan mok

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 09:25

ik denk dat wanneer je kwalitatief goed hooi hebt en goede muesli, zal je toch niet zo snel een te kort aan eiwit krijgen?

Op Voeding en supplementen loopt een topic over melasse vrije muesli, maar eiwitten en andere zaken komen daar ook veelvuldig aan de orde. de meningen zijn inderdaad verveeld over het sober voeren, maar de paarden die het krijgen hebben er tot nu toe baat bij.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:35

ik ken een paard wat graszaadhooi kreeg, lekker weinig eiwitten, maar beestje werd wel ziek door te kort aan eiwitten. Met goed hooi lijkt 't me genoeg. Mijne staan ook alleen op gras en onbeperkt hooi.

homeopaat was ook anti melasse voor mijn tinkies

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:52

bij angel merk ik geen verandering

bij tinkerbell wel, in die zin dat de "beesjes" vluchten vanuit de moddersokken naar boven toe, waardoor haar bovenbenen dus jeuken, tot aan haar uier toe Rolleyes
ik ga dus zo meteen weer sproeien tegen de mijt en ander sokken-ongedierte

ik merk overigens geen verschil in rasp of mokgehalte naarmate ik meer of minder eiwitten voer. ik blijf er dus bij (en dan mag de hele wereld voor mijn part anders denken Tong uitsteken ) dat het niet aan de eiwitten ligt.
ik voer nu wel een kruidenmix bij en dàt helpt wél. (Optiform van Mijten)
Tinkerbell is ook gevoeliger dan Angel.
Ik voer overigens geen kuil maar voordroog, verder een gewone voeding en nu stilaan merriebrok (is bij ons wel muesli) ik ben voorzichtig met melasse en zemelen en slootwater hebben we niet. Paarden krijgen ofwel opgevangen regenwater ofwel putwater en heel af en toe stadswater (als beide andere bronnen uitgeput zijn). Ze hebben overigens een voorkeur voor regenwater boven het putwater.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:34

Bij Jeanie is het momenteel weer volop aanwezig. DA heeft ernaar gekeken die was er eigenlijk voor een belg met zeer enstige mok.Zijn conclusie doorgaan hoe je het doet Haha! Haha! .Bij open wondjes wassen met betadine daarna de mokzalf van de DA .Als de wondjes dichtzijn stoppen met wassen en alleen de zalf. verder regelmatig in de sebacil hij was iet wat verbaasd dat nog een flesje had.

Jeanie wordt nu wel nijdig als ik haar voorsok ga wassen met het open wondje,ze probeert me regelmatig te raken met haar voorbeen duidelijk is ze het niet met me eens.

Vandaag door het zeewater ontsmet ook goed.Ik heb de hele rasp maar geaccepteerd als zijnde hoort bij paard met sokken.lage mok heeft jeanie nooit.

Wat voer betreft krijgt ze per dag 1 kilo biks 2x voordroog en 1 x 1 plak hooi en klein emmertje peen.
In de zomer is het wat minder maar eet ze 24 uur lekker vers gras waar eerst de schapen over hebben gelopen en gemaaid is.
Ik ben er nog niet uit wat het eiwitgehalte betreft want de belgen hebben het erger en krijgen 2 handjes biks en 4 plakken hooi per dag.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:52

Die van mij is dr gelukkig van af..!! we hebben ze moeten scheren achter. omdat het zo erg werd dat de DA moest komen.. zalf gekregen.. want zat in dr kootholte.. ze heeft dr zo 1.5 maand kreupel door gelopen Boos!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:19

oeps dat is schrikken als je paard gaat kreupelen. jeanie had geen zin in behandeling vandaag.Mandam kan met voorbeen en achterbeen vanuit 1 zijde dan proberen uit te halen.
Ik had echt een tweede persoon nodig om andere voorbeen op te tillen. Naar wijzen is al uithalen met het voorbeen.
Aangezien ze voor eten gaat heb ik een plak hooi op de spuitplaats neergelegd maar madam kan en eten en slaan met voorbeen tegelijk pffft erg vermoeiend.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:30

hoi jeanie, long time no see... Doei!

maar dat is lastig inderdaad, pittige tante heb je, die weet wel wat ze niet wil. godzij is nappie niet zo lastig, anders was het een hopeloos geval met zijn mokbenen!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 12:35

He Jeanie, long time no see!
Vervelend dat Jeanie zo lastig is met behandelen. Ik hoop maar dat het snel beter gaat.

Femke_Harley wat naar dat je paard zo lang kreupel gelopen heeft.......

Hier zijn de korstjes al weer onder controle. Bij Cesair en Fenore waren de plekjes in no time weg met hydrocortiderm en bij Vasthi ben ik nog wel aan het smeren maar is de rasp al bijna weg.