Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. 

romylisa schreef:maar de meenste haflinger die ik zie zijn dik dat vind ik mooier dan haflingers die dun zijn en je kan er niks aan doen tog?
Maar dat je er niets aan kunt doen, is niet waar !!
Gewoon op rantsoen zetten en aan het werk. Als ie op stal staat, alleen z'n krachtvoer en hooi of kuilgras, geen snoepjes.
Een stukje appel na het rijden kan geen kwaad, maar geef bijv. geen banaan, daar zit erg veel suiker in en daar worden ze dik van. Een bruine boterham of een mandarijntje kan ook, maar nooit teveel. Mijn Haflinger (hele ouderwetse bouw, echte boer !!
) heeft 4 maanden stil gestaan wegens een beenprobleem, 2 maanden op stal met iedere dag wandelen, 2 maanden in de wei.
In de wei is hij erg dik geworden, en nu is hij weer terug op stal. Hij staat nu op het bovenstaande rantsoen. Het gaat niet zo snel, maar uiteindelijk kom je er wel.
Als je paard in de wei staat, probeer dan een stukje af te zetten wat niet zo vol is, en hou haar desnoods een paar uurtjes per dag binnen als je die mogelijkheid hebt.
Niet leuk voor haar, maar het scheelt je heel wat kilo'tjes en medische kosten. Geef haar zo min mogelijk krachtvoer, alleen wat ze nodig heeft.
Evt. kun je haar onbeperkt hooi geven als de wei erg kaal is. Hooi kan geen kwaad, daar worden ze haast niet dik van.
Ik weet niet of jouw Haf veel te dik is en of ze er aanleg voor heeft, als je een foto plaatst kan ik dat voor je bepalen. Overgewicht is nergens goed voor, het zorgt er alleen maar voor dat er meer gewicht op de benen rust en ze sneller achteruit gaan. Het is ook slecht voor andere dingen, maar dat weet ik niet precies. Gezond is in elk geval anders !!
Wat doe je om de goede stelling aan te houden en je paard netjes in de hoefslag te houden ? Juist, binnenbeen en buitenteugel eraan.
Hou contact, beetje kneden in de mond, maar stoor haar niet. Zorg ervoor dat ze in jouw tempo loopt, en niet doet waar ze zelf zin in heeft.
Als ze je te hard gaat, ga dan langzaam lichtrijden en kneed in de teugels.
Als je langzaam gaat lichtrijden, moet je paard zich nl. wel aanpassen aan jouw tempo. Jij bepaalt op die manier eigenlijk de snelheid van haar lopen, zo hoort het ook.
Hij geeft weleens een flinke bok als ie ergens geen zin in heeft ofzo, maar hij kent mij heel goed en ik hem, we doen eigenlijk alleen dingen die we allebei leuk vinden.
Daar heb ik het wel makkelijk mee, hij is lekker relaxed !!
Als ik met hem in de bak rij oefen ik wel op de stelling enzo, dat gaat gelukkig best goed. Blijf gewoon lekker oefenen, dan kom je er wel !!
maar die andere haflinger wil ik super graag op maar die berijdester komt niet opdagen
maar wil best wel 2 foto,s van me haflingers erop zeten maar hoe moet je dat doen?? en als ze in de wei staat heeft ze heel kort
maar mij andere die nog niet is beleerd is super lief vindt gewoon alles goed gata gewoon top met ons als ik op die andere mag dna ga ik daar gewoon mee veder wedstrijden en.. mee doen en dan gata me nichje op deze die ik nu rij, ...
lukte het een beetje?
Sharon001 schreef:Zodra je merkt dat ze trekt gelijk stil zetten!![]()
Nooit doen! Als ze dus heel vaak gaan trekken en jij je haf daar elke keer bij stil zet, dan weet hij dat op een gegeven moment en vind hij het juist leuk omdat hij dan niet zoveel hoeft te doen, en dan doet hij het alleen maar vaker
. Juist voorwaarts(er) rijden!
maar heb je me haflinegr gezien??
romylisa schreef:klik hier>>http://www.mijnalbum.nl/Album=GCSRJFXY <<<klik hier/fotoalbum en dan 2 laatstes foto,s die eene is veel slanker daar ga ik binnenkort op maar die andere waar ik op zit die is te dik!!ja dan zit ze were in het ritme en dan ode ze het een poosje goed maar het probleem is ze doet het aleeen in galop!! ik zou een foto naar jullei plaatsen