[H][KWPN] hengstkeuze; Ustinov of Upgrade??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unaira

[H][KWPN] hengstkeuze; Ustinov of Upgrade??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 16:02

Ik heb eigelijk een paar vragen wat betreft hengstkeuze voor mijn merrie. Ik wil haar in het voorjaar laten dekken. Nu moet al eerst bekennen dat ik er zelf niet zo heel veel verstand van heb. Ik wil ook gewoon voor de ervaring een keer een veulen. Ik moet het veulen helaas ook meteen verkopen. Kan er nl geen twee houden. Heb verschillende mensen gevraagd en de naam Upgrade en/of Ustinov vallen vaak. Nu is mijn vraag of jullie je daar ook in kunnen vinden en of jullie misschien nog andere tips en/of aanmerkingen hebben die betrekking hebben op de dekking/dracht. Het is nl de eerste keer dat we een veulen gaan fokken.

Ik zal hieronder wat gegevens geven van de merrie;

Haar naam is Unaira (elmshorn x Ubis) geboren 04-2001
Als je bijgevoegde link opent krijg je haar hele stamboom te zien.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=28247

Het is een lieve betrouwbare merrie. Ze is zeer rustig van karakter, dit is ook tijdens het rijden. Ze is wel voorwaarts te rijden, maar van zichzelf zal ze zich niet moe maken. Haar achterhand is redelijk, maar dat kan ook omdat ze nog moet leren om die te gebruiken tijdens het rijden. Ze is daar leergierig genoeg voor. Haar bouw is vrij fors (ook te zien op de fotos).

Hoop dat jullie mij zo een eindje op weg kunnen helpen om de juiste beslissing te maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 27-12-06 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Anoniem

Re: KWPN hengstkeuze; Ustinov of Upgrade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:12

Uit een gewone merrie als deze een veulen fokken voor de verkoop zal niet meevallen.
Je merrie heeft geen grote minpunten, ik zou een hengst zoeken die halslengte vererft (hals kan ook kort lijken door de manen) en veel uitstraling heeft. Om het karakter als springpaard te verbeteren mag er wel een branderige hengst als Ustinov op.

Sammie

Re: [H][KWPN] hengstkeuze; Ustinov of Upgrade??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:27

Ik zou uit de merrie geen veulen fokken voor de verkoop. Houdt die centjes lekker in je zak en doe er wat anders leuk mee. Er zitten nl. ook een hoop risico's aan, zo kun je veulen/merrie kwijt raken bij bevalling en je moet maar afwachten of je je geinvesteerde geld ook weer terug krijgt. Je merrie is ook een paar maanden uit de running. Heb je dat over voor een ander??

Je geeft zelf aan dat je er weinig verstand van hebt, mensen die er al wel verstand van hebben en jarenlang fokken maken soms nog de verkeerde keuzes en dit zijn mensen met vaak de betere merries. Puur voor de ervaring zou ik het ook niet doen. Je moet zo'n beestje wel goed opvoeden en dat moet je correct doen. Je geeft zo'n beestje de basis mee voor de rest van z'n leven. Als je dat niet goed of correct doet kán dit een handicap zijn voor de rest van z'n leven. Een veulen fokken is leuk, maar het kan ook totaal anders uitpakken en dan sta je met lege handen. Je zult je naast de dekkosten ook moeten realiseren dat een veulen dus al geld kost voor hij geboren is. Je kunt hierbij denken aan extra voer, grotere box, inentingen, enz. Als het veulen geboren is zal hij ook om de zoveel tijd naar de hoefsmid moeten. Als hij ziek wordt, dan zal de de da er moeten zijn. Dus ook zodra het veulen er is, kost hij/zij al geld. Je bent je merrie een aantal maanden kwijt, enkele maanden tot weken voor de geboorte zul je af moeten bouwen en daarna weer langszaam opbouwen. Merrie's kunnen in draken veranderen na een geboorte en durven daarbij ook mensen aan te vallen, enkel om hun veulentje te beschermen.

De manen vind ik erg apart bij deze merrie. Op zich staat het niet verkeerd, maar het doet ponyachtig aan. Zoals janne hierboven aangeeft, het lijkt alsof de hals kort is en imo stroomt dit door naar de rest van het lichaam. Onder het zadel vind ik d'r leuker dan op stand, al doet de draffoto mij niet veel. Draf lijkt kort te zijn. Waarschijnlijk (Hopelijk) is deze irl wel beter.

edit: dit is ook nog een topic van je viewtopic.php?f=159&t=645452&p=20341873&hilit=#p20341873

Unaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 23:09

wat je schrijft sammie is zeker waar, ik heb er ook lang over nagedacht. Maar mijn keuze gemaakt, en ik ben er ook absoluut niet op uit om er winst op te moeten maken. qua stalling, grote box enz heb ik ook alles geregeld. en de evt dierenarts kosten zijn ook gedekt, ik ben nl zelf dierenartsassistente. ik weet dat dit niet alles goed maakt, als het fout gaat, maar ik ben bereid risicos te nemen. Je wilt wat en het enige wat ik kan hopen is dat de natuur me een handje helpt. Het enige waar ik voor kan zorgen is dat alles goed voorbereid is.

Maar toch super bedankt voor jullie bezorgdheid!!

Unaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 23:13

ik heb net even je profile gelezen sammie en begrijp nu je bezorgdheid meer. Las wat voor pech je met Wendell gehad hebt. Maar ik zie verder dat je nog een veulen gehad hebt met je paard? Dat is toch ook allemaal goed gegaan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:53

In de zin dat ik een levend veulen heb, is idd alles goed gegaan. Maar het heeft wel 2 jaar geduurt voor ze uberhaupt drachtig werd. In 2004 bleef ze gust, 2005 eind augustus (laatste keer dat ik het wilde proberen) heeft het gepakt. En een dag vóór dat ze op 18 dagen gescand werd kreeg ze een trap van een ander paard waardoor ze aan een flinke dosis antibiotica moest. De dracht en de bevalling zijn goed verlopen. Echter, hij was nog 2 dagen oud of ik heb er een hele nacht bijgezeten omdat hij z'n darmpek niet voldoende had afgedreven. Met 4 maanden vond moeders het wel leuk om op beide achterbenen te gaan staan, niet expres maar toch... Het werd dik, afspuiten ect. Viel achteraf wel mee. Maar als je 2 jaar daarvoor een veulen heb weggebracht vanwege een gebroken heup, dan kun je je voorstellen waar m'n hart op dat moment zat.
Als ik dit veulen met winst wilde verkopen dan was dat nooit gelukt. Dierenarts kosten t/m 6 maand zijn wrs ruim €1200,- geweest (en dan rond ik nog naar beneden af). En dan het dekgeld er nog bij. Nee, dit is geen veulen waar ik winst op had kunnen maken, nu was dat ook mijn doel niet want hij is voor mijzelf. En dan is dit veulen nog een van de betere, dat zeg ik eerlijk. Als dit een kneus was geweest zou hij nog minder waard zijn.

Nu jou situatie, er is weinig reden om aan te nemen dat een (jonge) merrie niet drachtig wordt, dus daar hoef je je eigenlijk nog de minste zorgen om te maken, maar wat ik met mijn verhaal wel duidelijk probeer te maken is dat het naast veel plezier en vreugde óók kan ontaarden in pijn en verdriet. (miskraam,verwerpen, dood veulen, dode moeder, mismaakt) Kans is klein, maar wel aanwezig. Vervolgens is het veulen voor de verkoop, nu zit die markt op z'n gat en niet zo'n beetje maar gigantisch. Zelfs goede veulens (van fokkers mét connecties) worden niet voor veel geld verkocht. Op prijzen van die veulenveilingen moet je niet afgaan, dat zijn vaak opgedreven en vooraf afgesproken prijzen. Een zeer goed veulen is ong. €3.000,00 waard. Maar als je een kneusje krijgt, dan zul je blij moeten zijn als hij misschien €1.000,00 opbrengt. Aangezien dekgeld, dakosten, voerkosten ect al bijna €1.000,00 heb je al verlies. Maar als je dat niet erg vindt, dan is dat uiteraard jou keuze.

Veulens fokken is ontzettend leuk, maar je moet wel weten waar je aan begint. Het gaat in de meeste gevallen goed, maar in je achterhoofd zul je je ook moeten realiseren dat het ook fout kan gaan. Dat is meer wat ik met mijn verhaal duidelijk wil maken. Omdat de meeste voor-één-keer-fokkers alleen het leuke veulentje naast moeders in de wei voor zich zien, maar dat kan dus ook een lege wei worden en de hoeveelheid zorg wat er bij komt kijken vaak erg onderschat wordt. Nu ben jij nog da assistente dus zul je nog enig besef hebben dat niet alles rozengeur en manenschijn is..
Het is een leuk beeld hoor een jong veulentje samen met z'n moeder in het gras en als je mij zou vragen of ik die 2 jaar opnieuw zou willen meemaken dan zou ik mij eerst achter m'n oren krabben voor ik voorzichtig ja zou zeggen.

Wat ik je verder nog wel als tip mee zou willen geven, ga op onderzoek naar haar afstamming. Zoek informatie over haar familieleden (moeder, zussen, oma's, tantes, broers, neefjes, nichtjes, vaders en opa's ect) en kijk en vergelijk. Wat zijn herkenbare punten, wat zijn punten die je niet herkent bij haar maar wel bij andere familieleden. Ga niet alleen op de buitenkant af, want er is meer dan alleen het buitenplaatje, genetisch kan het ook anders liggen. Je merrie heeft nog geen veulen gehad, ga dan voor een hengst die al ouder is en meer nakomelingen heeft. De informatie over deze hengst is betrouwbaarder en je kunt beter vergelijken of hij bepaalde dingen doorgeeft die je merrie ook heeft, maar die je liever niet zou zien. Ga naar hengstenshow's, maar bepaal hier niet je keuze op! Op hengstenshows lopen ze allemaal opgepompt, maar het gaan in dit geval niet geheel om de hengst zelf, maar ook om z'n nakomelingen. Die krijg je immers, niet de hengst zelf. Ga naar wedstrijden, keuringen ect. Wat bevalt je in bepaalde nakomelingen en wat totaal niet. Vraag aan fokkers om je heen wat zij zouden doen. Ga niet te commercieel, maar probeer een tussenweg te vinden. Een goede verkoopbare hengst die past bij je merrie.

Iig succes!

Unaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 11:48

kei bedankt voor je tips! Ga dat zeker doen! Als je verder nog iets te binnen schiet......laat maar weten!!

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:59

Mijn god......
Wil niet rot doen maar volgens mij een stukje onwetenheid.....
Heb hier weing woorden voor , in elk geval topic 1 : fokken is leuk ...doe maar niet met die merrie en al helemaal niet met Ustinov! Ga de merrie lijn van ustinov maar eens lekker bekijken en je zult zien er komt werkelijk niks uit die lijn.. 2e topic als je fokt met z`on merrie dek ze in elk geval met een hengst die het hout wil op vreten (HEET DUS!) langgelijnd dus en veel halslengte heeft..
Meisje je hebt geen gemakkelijke merrie om een keuze te maken.
Gebruik een hengst die zich bewezen heeft.Tevens is zeer belangrijk dat deze hengst uit een bewezen nest komt.
Het is heel leuk om een veulen te hebben...verkoop wordt echt niet makkelijk...zucht! Verdrietig

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:00

Sammie schreef:
In de zin dat ik een levend veulen heb, is idd alles goed gegaan.
/
Iig succes!

Eindelijk iemand met verstand!
Laatst bijgewerkt door gomir op 29-12-06 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: hele lange quote ingekort

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:29

Ik ben het er mee eens dat je eigenlijk niet moet fokken met deze merrie maar dat moet je zelf weten.
Unistof zou ik ook niet doen.. Vanwege het korte voorbeen van je merrie.. (Vind het overigens een fantastische hengst en had hem zelf graag gebruikt.)
Ikzelf heb een merrie ook met een wat kort voorbeen die ook wel wat bloed kan gebruiken. Zij is nu drachtig van Upgrade dus het is nog ff wachten wat eruit komt. Knipoog Upgrade is een hoogbenige fijne hengst die hele leuke hoogbenige veulens fokt met veel ras en uitstraling. en dat kan jou merrie wel gebruiken.

Unaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:58

ik vraag me toch een beetje af waarom jullie allemaal zo tegen het laten dekken van deze merrie zijn? Zo'n afschuwelijk misbaksel is het nou toch ook weer niet?

Ik heb vorig jaar al eens eerder een topic geplaatst over deze merrie en daar werd wel wat positiever gereageert. En als ik zo eens verder lees bij de afstammelingen/hengstkeuze enz, dan zie/lees ik wel ergere dingen. Maar goed, ik vraag er zelf om, dus jullie adviezen zijn welkom!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:35

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=46017

Je kunt deze proberen.. fokt veel bloed door.. mooi front.. je merrie moet wel een goede rug hebben..
Vind hem wel mooi aansluiten op de pedigree van je merrie.. Knipoog
Twijfel alleen over de maat van zijn nafok.. veulens leken niet al te groot..

Belangrijkste is dat het dekgeld dusdanig is, dat je niet meteen een rib kwijt bent.. mocht het toch tegenvallen.. Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:24

Unaira schreef:
ik vraag me toch een beetje af waarom jullie allemaal zo tegen het laten dekken van deze merrie zijn? Zo'n afschuwelijk misbaksel is het nou toch ook weer niet?
Een misbaksel is het zeker niet, maar voor de verkoop hier een veulen uit fokken. Daarvoor schort er teveel (kleine dingetjes) aan. Het is geen bijzondere merrie, beetje standaard, geen spectakel, en gelukkig ook geen gedrocht. Voor de basis leuk. Maar als ik dan het volgende leest:
Citaat:
Ik moet het veulen helaas ook meteen verkopen. Kan er nl geen twee houden.

adviseer ik je om het geld in je zak te houden en al die trammelant niet aan te gaan. De hele veulenmarkt ligt op z'n gat, uit goede merries en hengsten kun je al veulens voor een spotprijsje kopen. En sommige raken die al niet kwijt! Wat denk je dat er dan gebeurt met 'gewone' veulens en met de 'bagger' veulens??

Als jij tevreden bent met de merrie, ga dan zo verder. Dan is ze voor jou heel bijzonder! Daar gaat het tenslotte om. Lekker rijden, lekker genieten, lekker keutelen, geef je geld uit aan leuke dingen, maar niet aan een leven die het heel zwaar kan gaat krijgen.

Verder heb ik je al een paar tips gegeven. Wat je ook nog kan doen (weet niet of ik het al gezegd had) ga naar de keuring met d'r. Probeer stb. of ster oid te krijgen bij d'r.