Baledon Hy Society

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Baledon Hy Society

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 20:37

Graag wil ik hier iets vertellen over mijn favoriete basisboek hengst Baledon Hy Society. Ik zou graag willen weten wat jullie van hem en zijn nafok vinden.

Hy Society is de zoon van Hisland Hyderus uit de merrie Baledon Diadem (van Revel Janus).
Ik vind zelf Hy Society een geweldige hengst. Hij geeft veel bot, mooie hoofdjes en ruime bewegingen.

Hier wat foto's van zijn kinderen:

Zomerdijk's Centurion (m Fuchsia Clawdia v. Nachtegaals Ambassador) 2e bezichtiging HK 2006
http://members.chello.nl/melanie5/HK-2006-042.jpg

Zomerdijk's Eliza (m. Moorcock Echo v. Revel Orange Pip)
http://members.chello.nl/melanie5/Zus-Echo.jpg

Zomerdijk's Jobke (m Wilcrick Celebrity v Revel Jiro)
http://members.chello.nl/melanie5/Jobke.jpg

Vierwindstreken Caitlin (m Wilcrick Celebrity v Revel Jiro), volle zus van Zomerdijk's Jobke
http://members.chello.nl/melanie5/Dochter-Society.jpg

Zomerdijk's Crendowe (m Fuchsia Clawdia v. Nachtegaals Ambassador), volle broer van Zomerdijk's Centurion
http://members.chello.nl/melanie5/Crendowe-12-november--2005-.jpg

En hier mijn eigen ponies van Hy Society:

Zomerdijk's Echo (m. Moorcock Echo v. Revel Orange Pip), volle zus van Zomerdijk's Eliza
http://members.chello.nl/melanie5/Echo04-7-7-2006.jpg

Rivendell's Liberty (m. Cornpoppy v. Moorcock Bracken)
http://members.chello.nl/melanie5/veulens020.jpg

Rivendell's Hy Fidelity (m Raloons Belle v. Bolster Goldleaf)
Afbeelding

En hier nog een foto van Hy Society zelf (foto gemaakt op de Vriendenkring keuring 2006, hengst is hier niet in showconditie, maar kwam zo uit het land)
Afbeelding

joostvangestel

Re: Baledon Hy Society

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:01

Hoi, ik ken Baledon Hy Society vrij goed, sinds hij twee was. Zijn moeder was een hele mooie merrie. Ik zou hem overigens niet de zoon van (maar een zoon van) noemen, aangezien Baledon Hy Jack en Hy Jinx volle broers zijn. Hy Jack is ook in Nederland geweest. Zijn zoon Yaverland Caroussel heeft hier ook ter dekking gestaan.

Hy Society heb ik trouwens nog eens gezien toen hij een jaar of 5 was en bij Don Edwards van de Minsterley stoeterij liep.

van Society zelf kan ik zeggen dat hij duidelijk de stempel van Revel Janus heeft meegekregen en die ook doorgeeft. Wat dat betreft geeft hij dus veel bot, massa en mooie hoofdjes door. Voor de liefhebbers van het soort dus zeker een lust voor het oog.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:28

[quote="joostvangestel"]
Ik zou hem overigens niet de zoon van (maar een zoon van) noemen, quote]

Haha, zo was het ook niet bedoeld hoor Joost. Moet alleen wel zeggen dat ik Society mooier vind dan Jack. Jinx ken ik niet.
Heb jij nog foto's van Society toen hij jong was? Ann had zelf niet veel geloof ik, had haar al eens gevraagd. Ben nog steeds benieuwd hoe hij zelf als jonkie was.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 09:52

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:01

Zo die Jinx ziet er slecht uit. Las onderaan dat hij inmiddels niet meer leeft.
On topic: Joost wat vind jij van Centurion? Ik vond het jammer dat hij er in de 2e bezichtiging dit jaar uit ging. Het is een mooie hengst met veel front en beweging. Wel anders dan de uiteindelijk gekozen hengsten, maar hij had wel wat bloedverversing kunnen brengen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:12

Afbeelding Jinx in zijn jongere jaren, neem ik aan.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:54

Wat grappig op onze stal staat een welsh cob die society heet.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:21

Maar deze hengst heet Hy Society Clown

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:39

Over Centurion: daar kan ik veel over zeggen, maar ik weet niet of dat wel zo handig is.

Centurion is inderdaad een leuk hengstje, maar feitelijk is ieder Welsh hengstje een leuk hengstje. Ik heb hem toen ook wel gezien en hij paste er mijns inziens inderdaad niet bij.

Het grootste probleem van Centurion is zijn onvolwassenheid, hoewel ik niet denk dat hij het heel ver zal brengen als showhengst. Als ik hem naast zijn vader zet, dan denk ik dat hij een iets mooiere croupevorm heeft dan zijn vader, waarschijnlijk een iets sterker achterbeen en een wat sterkere rug. Hy Society wint het dan op de hals (met name de nek) en op zwaarder beenwerk. Qua hoofd lopen ze denk ik niets eens zoveel uiteen.

Met iedere hengst die je bij je merrie zet moet je denken: wat gaat die aan mijn merrie verbeteren? Wat zijn de verwachtingen hiervan? Als ik me Clawdia goed herinner is ze overigens een goede merrie. Kijk die nog eens goed aan, heeft die merrie wat je merries nodig hebben?

Zo is de kracht van Hy Society ook dat hij uit Baledon Diadem komt. Zo af en toe zet Society er een Diadem tussen. Ik heb eerlijk gezegd geen heel hoge pet op van Hisland Hyderus, maar dat komt ook door erg slechte ervaringen met diens oom Hisland Pye.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 19:27

Wat ik wel het melden waard vind over Centurion, is dat hij amper 2 maanden later wel een premium behaalde op de show in Wenum Wiesel.
En onvolwassenheid, tsja, het is wel pas een 3 jarige.
En Joost, wat vind jij trouwens van mijn veulen (Hy Fidelity)? Zelf ben ik erg tevreden met hem, al heeft hij momenteel een wat zware kaak/hals verbinding.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:25

Hy Fidelity is een positieve zin een echt Baledon veulen. Je ziet er duidelijk het ras van Revel Janus in terug. De hoofd-hals aansluiting zou ik me op die leeftijd nog niet al te druk om maken. Dat vind ik ook een van de sterke punten van Sy, hij zet er af en toe gewoon een pure Janus tussen en die zijn dan ook weer heel mooi om te zien.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 20:40

Ok, dank je wel. Ik wil hem aanhouden en wellivht later mee dekken. Moeder is een merrie van Bolster Goldleaf x Serock Crusader.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 19:16

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:08

Wat grappig, ik zie dat deze hengst de volle broer is van een pony van ons, Baledon Hy Light, deze hebben we sinds deze weel op stal staan. Schijnt ook een erg goede pony geweest te zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:46

Hoi Liberty, is Muff (de alledaagse naam van Hy Light) weer terug in West-Brabant? Leuk te horen. Als veulen was ze geloof ik eerste op de Royal Welsh show.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:58

ze staat idd bij ons, ze is van de overburen geweest. Maar we gaan haar nu ook Muff(y) noemen, we hadden eerst vosje bedacht, maar dat is ook zo saai.