wie heeft er advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

wie heeft er advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 17:16

hai allemaal
ik mijn merrie laten dekken door neron doormiddel van KI
mijn merrie is 168 hoog en verder mooi gebouwd
maar ik wil er wat arabierbloed doorhebben, zodat het veulen veel uitstraling krijgt
en wil als het even kan ook een bonte
dus eigenlijk is neron perfect, het veulen word en blijft van mij
en het is de bedoeling om er later dressuur mee te gaan rijden en wedstrijden
neron is zelf maar 147 hoog, zou dit kunnen voor mijn merrie? en hoe groot denken jullie dat het veulen ongeveer uiteindelijk word?
in papieren van mijn merrie dat zijn allemaal paarden van 165 tot 175 groot

KahluaB

Re: wie heeft er advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:51

T'is maar net welke genen het veulen heeft meegekregen. Pling Ik denk dat de kans op een stm tussen beide ouders in het grootst is maar het is evengoed mogelijk dat het ofwel de maat van pa ofwel de maat van ma krijgt .
Eigenlijk kan je het gewoon niet weten ;afwachten dus . Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:52

Ik zou het eerlijk gezegd zonde vinden om met een D-pony te dekken op een rijpaardmerrie puur om het arabische bloed.
Er zijn binnen het NRPS ook een heel aantal rijpaarden met een behoorlijke scheut bloed erin. Denk bijvoorbeeld eens aan Kanut(v krimh). Die is dan wel niet bont, maar door een rijpaard met een rijpaard te dekken heb je toch wel aanzienlijk meer kans om een fijn sportpaard te fokken dan met een D-pony. Dan wordt het toch wel heel erg afwachten wat je voor type krijgt en welke maat je overhoudt.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:52

Oeps ....niet goed gelezen (ik las;"ik heb mijn merrie....)
In dat geval ;ik ben het helemaal met Gomir eens er zijn genoeg grotere hengsten met arabisch bloed(maar er is niet perse arabisch bloed nodig om een paard met uitstaling te fokken ;binnen het KWPN of AES zijn er best veel paarden met heel veel uitstraling!)

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 02:14

yellow20 schreef:
hai allemaal
ik mijn merrie laten dekken door neron doormiddel van KI.........

Moeten we zelf invullen: Ik heb..., of ik wil....
De taal is net zo onduidelijk als de fokrichting.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:23

@yellow: ik vind het helemaal niet zo'n gek idee, sterker nog: wij denker er zelf ook over om neron volgend jaar te kiezen als dekhengst voor een kwpn-merrie van 1.65. Als je navraag doet over nakomelingen van neron blijkt dat hij regelmatig wat grotere kwpn-merries dekt en dat deze veulens goed aan de maat zijn (meer richting de maat van de merrie).
Ik ben benieuwd wat je keuze uiteindelijk gaat worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:28

Ik vind het ook geen raar idee. Scheut arabisch bloed kan best interessant zijn. Maar: je hebt geen 100 % kans op een bonte en ook geen 100 % kans op een stokmaat groter dan 1.60. Als je dus geen risico wilt nemen kun je beter een veulen kopen, dit is wel een beetje een gok.
Bij het NRPS is Haico ook goedgekeurd, een bont rijpaard, voert alleen niet veel bloed.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:42

Hallo,hebben jullie al onder het Topic:Bonte Arabische Hengsten???gekeken?Daar wordt door Magic 84331 een super mooie hengst Äpache (driekleur)met 67%volbloed in hem voorgesteld.Het schijnt een goedgekeurde Belgische dekhengst met maat te zijn,heel erg mooi!!Misschien een tip!!Er staan ook hele mooie foto's van hem bij,maar Neron is ook heel mooi hoor.Groetjes. Ach gut

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:54

@Bandos: ik heb even gekeken naar het topic, erg mooi paard die Apache! Maar ik begrijp dat hij is goedgekeurd als dekhengst in Belgie... dus niet in Nederland. Zou voor mij dan geen alternatief zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:43

Ruwalda schreef:
@Bandos: ik heb even gekeken naar het topic, erg mooi paard die Apache! Maar ik begrijp dat hij is goedgekeurd als dekhengst in Belgie... dus niet in Nederland. Zou voor mij dan geen alternatief zijn.

Apache en ook bijvoorbeeld 'Indian Bogie Wogie' zijn beide goedgekeurd bij de B.A.P.S. (Belgisch Arabier Paarden Stamboek) een Europese en Nederlandse ! erkende stamboek. Beide hengsten voldoen aan de eisen gesteld door N.R.P.S. en de K.W.P.N. stamboeken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:50

Of je dekt met mijn hengst, hij is goedgekeurd bij de Scottish Sportshorse Society. Dit is een EU WBFSH erkend stamboek. Hij heeft echt heel erg veel Arabisch bloed en het mooiste van alles is dat hij homozygoot ( fokzuiver ) voor de bont factor is.Dus altijd een bont veulentje!
Hij is ongeveer 1.66

Afbeelding
Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:56

janderegelaa schreef:
Of je dekt met mijn hengst, hij is goedgekeurd bij de Scottish Sportshorse Society.

Diepvries ??

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:02

Als je snel bent niet, hij staat nu nog in Nederland maar zal rond begin maart weer naar Engeland gaan. Zelfs dan heb je het binnen een dag in huis en anders is het inderdaad diepvries.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:25

Je zet me toch aan het denken voor de Duitsemarkt. Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:51

Ongeveer 1.66
Weet je niet hoe groot hij precies is? Hij toont niet heel groot.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:14

Hij groeit nog steeds. Als je naar het hek erachter kijkt zie je misschien wel hoe groot hij is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:15

ceasario schreef:
Je zet me toch aan het denken voor de Duitsemarkt. Haha! Knipoog

En reken maar dat je daar heel wat sperma kwijt kunt als je de juiste weg weet. Ik weet m niet anders deed ik het zelf.
Zn sperma gaat wel naar Zuid Afrika, USA en Nieuw Zeeland.

Gr.

Mark

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:20

Je kan nooit met zekerheid zeggen hoe groot het veulen uiteindelijk gaat worden. Ik kocht een paar jaar terug een groninger merrie van toen 1,5 jaar. Ze zeiden, omdat beide ouders rond de 1.63m liggen ze ook zoiets zou worden. Uiteindelijk is ze nu met haar 5 jaar 1.71m. Omdat er toevallig 1 grote voorouder tussen zat (kwpn hengst Indorado 1.72m). Dus het is altijd afwachten. Fokken is gokken Haha!