Hoe een shet tam maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Hoe een shet tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 07:21

Hoihoi!

Ik heb bij mijn verzorgpaard nog een shetlander gekregen als weidemaatje voor haar. Maar, het shetje is pas een halfjaar oud en eigenlijk heel erg bang voor mensen. Met veel geduld mag ik hem nu al met 2 handen aaien en ik kan ook al gaan staan en een beetje om hem heen wandelen. Het doel is eigenlijk om de shet niet bang te laten zijn van mensen en dat je hem kan borstelen door de camping kinderen, eigenaar had het ookal over wandelen, maar omdat de shet nu nog zo jong is, lijkt me alleen borstelen nog leuk voor de kinderen. Hebben jullie tips en ideeën hoe je dit moet gaan aanpakken? En hoe ik een halster om kan krijgen bij hem? Hij heeft wel ooit eens een halster omgehad, maar denk dat dit gewoon met de geboorte was.
Alvast bedankt!!

Groetjes Michelle

capopjekop

Re: Hoe een shet tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:28

Zoals ik dat nu lees is het precies mijn Hans toen ik hem kocht. Was van een (lompe) boer geweest en hij kende alles volgens hem. Niet dus, als ik dichter dan 2 meter bij hem kwam rende hij hard weg. Ik ben toen eerst veel in de wei bezig geweest met mijn andere pony's. Hij zag toen wel in dat ik toch niet zo eng was en kwam af en toe kijken. Toen kon ik hem voorzichtig aaien. Toen ik dat kon heb ik hem vast gepakt en het halster om gedaan. Vond ie niet echt leuk en de keren daarna ook niet, maar ik heb het gewoon doorgezet. Na een tijdje had hij wel door dat het niet eng was en toen ben ik voorzichtig eens gaan borstelen. Eerst goed laten ruiken aan de borstels en halster, dan is het al minder eng. Ondertussen veel praten en belonen met je stem. Vooral niet gaan schreeuwen. Veel succes ermee.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:59

Ik raad je aan om het eerst alleen te gaan doen win zijn vertrouwen op de manier zoals capopjekop het beschrijft pas als hij jou niet meer eng vindt neem je iemand (bijvoorbeeld een kind) mee. Begin met 1 persoon en bouw dat langzaam op. Kinderen kunnen soms druk zijn wat de pony af kan schrikken.
Succes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:45

Wij doen hier de veulens, nadat we het vertrouwen hebben, in 1 snelle beweging het halster om. De sluiting dichtmaken komt wel zodra het weer bij je terug komt. Dit laat je vervolgens gewoon om. Je gaat dan eerst oefenen met het vastzetten. Als hij dat kan kun je met een ander halstertje gaan oefenen in het om en afdoen van het halster. Dit vinden ze altijd het engst van het hele ding. Zo loop je dus niet het risico dat je er telkens achter aan kunt gaan vangen.

Als hij vast staat kun je dus ook met borstelen beginnen. Na een tijdje loop je er eens een stukje mee en geeft hem op het verste punt een beloning. Daarna weer terug en beloon daar opnieuw.

Zo doe ik het al jaren met ieder veulentje wat hier geboren wordt.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 08:55

Alvast bedankt voor de tips, ik moet denk ik eerst heel erg het vertouwen zien te winnen, maar dat komt wel als ik iedere dag even naar hem toe ga en vriendelijk tegen hem ben Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:03

bij mij krijgen de veulens vanaf dag 1 al een halster om en wordt er veel mee gedaan maar niet iedereen doet dat.
toen patser bij ons kwam kon er ook niemand in de buurt komen.
ik had geluk dat ik hem in 1 x te pakken kreeg toen hij tussen de koeien uit moest.
vanaf het moment dat hij in een ander land stond ben ik gewoon in het land gaan zitten en heb hem eerst goed aan mij laten wennen.
halster had ik maar om gelaten.(al ben ik daar op tegen)
langzam aan ging ik opstaan peotsen wandelen enz.
nu gaat het al een stuk beter en wil ik hem voor de kar gaan zetten.