Nood Vragen over mijn veulen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsy_molly

Nood Vragen over mijn veulen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 21:46

hallo

ik heb nu een 1 oude week veulen het is een merrie en ze heet noël gek genoeg is het veulen in de winter geboren
ze meot gedekt zijn bij de oude eigenaar geen idee wat er dus heeft opgzeten
maar ik heb 10000000 vragen

- weten jullie een handige site over veulens
- wanneer meot het veulen voor het eerst haar jaarlijkse prik
- spenen ? vanaf hoe oud
- wat voor eten kan je je veulen geven en vanaf hoe oud
- kan je veulen ook paarden musli geven

alvast bedankt Groetjes Rosalie

jollyjoker

Re: Nood Vragen over mijn veulen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:45

Je kan het veulen het beste nu even laten nakijken omdat het toch kouder is en als de merrie niet elke 6 mnd is ingeent moet het veulen een veulenprik.
Je kan het veulen vanaf 4 maanden spenen maar je kan rustig tot 6 maanden wachten als er geen reden is om het eerder te doen. Het veulen gaat vanzelf met de merrie mee eten als het daar aan toe is. Zorg dat de merrie voldoende voer krijgt want ze kan ineens terugvallen als het veulen flink drinkt. Veulens eten gewoon meusli maar gewoon merrie of veulenbrok is de eerste tijd beter.
Succes!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:13

Ik zou het veulen extra veulenvoer geven, het heeft andere dingen nodig dan een volwassen paard. Het gaat vanzelf met mammie meeeten, gewoon kijken wanneer je het wat kunt gaan bijvoeren.
Een veulenprik is geen inenting, vergis je daar niet in. Een veulen kan pas vanaf een maand of 5 à 6 zinvol ingeent worden omdat voor die tijd het iimmuunsysteem nog niet is ontwikkeld. Tot die tijd wordt het beschermd door de antistoffen die het van de moeder heeft gekregen met het bloed en en met de biestmelk die het de erste een of twee dagen naar binnen hee ftgekregen. Laat het in elk geval door een DA controleren als je zelf geen ervaring hebt en geen ervaren mensen in je buurt.

linsy_molly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 10:52

heel erg bedankt ik heb nog 1 vraagje
ik heb geen bak en in de wei rijden is geen doen zou dat betteken dat ik pas zou kunne rijden als het veulen word afgespeent?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:57

Het veulen kan wel even alleen in de stal blijven hoor een aantal weken na het veulenen. Het zal gaan gillen als een speenvarken en de merrie zal ook onrustig zijn de eerste paar keer maar dat is snel zat over.
Al na ongeveer een week na het veulenen kun je de merrie bijvoorbeeld korte stukjes alleen aan de hand meenemen om te wandelen. Na een aantal weken zullen ze er beide niet meer van opkijken

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:06

linsy_molly schreef:
heel erg bedankt ik heb nog 1 vraagje
ik heb geen bak en in de wei rijden is geen doen zou dat betteken dat ik pas zou kunne rijden als het veulen word afgespeent?

Ik zou toch proberen om wat te oefenen in de wei !
Maar zou wel je merrie even wat rust gunnen...
Je hoeft natuurlijk niet te wachten met rijden tot het veulen afgespeent is..
Als het veulen iets ouder is kan je de merrie is proberen in de wei te zetten
En het veulen op stal houden [of andersom]
Gewoon kijken hoe ze het doen als ze even zonder elkaar zijn!
IK ZOU ER NU NOG NIET AAN BEGINNEN , JE VEULENTJE IS PAS EEN WEEK!

Over je andere vragen

Enting : Zoals hierboven al gezegt werd :
Als de merrie goed bijgehouden is kwa entingen hoeft jou veulen haar basisenting pas als ze 6 maanden is , binnen 6 weken automatisch nog 1 !

Eten : Volgens mij moet je veulen het nu voornamelijk van de moedermelk hebben,
Natuurlijk zal ze weleens een grasprietje of brokje meepikken...
Als je merrie het goed blijft doen en er zelf niet onder lijdt zal je zelf zien wanneer
je veulen groot genoeg is voor de veulenbrokjes...

Afspenen : Je kan het natuurlijk met 4 maanden doen , maar ik zou kiezen om met 6 maanden af te spenen !

Heel veel succes met je veulentje Ach gut

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:06

IK ZOU ER NU NOG NIET AAN BEGINNEN , JE VEULENTJE IS PAS EEN WEEK!

Krijgt ie niks van hoor Clown al zijn t maar 2 minuten de eerste paar keer... Ze gaan er niet dood aan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:38

Aangezien je veulentje een vroegertje ( of latertje Clown) is kun je ook wel lekker lang wachten met spenen. De start is moeizaam voor haar, aangezien het weer en gras niet optimaal zijn nu. 4 maanden wordt vaak gedaan om te zorgen voordat ze op stal gaan uit elkaar zijn. Daar heb je nu geen last van, want ze staan al op stal. Merries kunnen vaak langer bij hun moeder blijven, dus daarom kun je ook wachten tot 6mnd. Het is niet zo dat er een absolute tijd voor staat, maar kijk het even aan.

Wat betreft voer er is speciale veulenbrok. Maar je kunt beter de merrie extra brok geven omdat ze toch heel veel drinken. Je kunt dan vanaf een paar dagen beginnen met een paar brokjes (en dan bedoel ik los voer waar je alles in ziet) uit je hand laten eten, want meer willen en kunnen ze toch niet eten.

Het is jammer dat je nu al te laat bent, want binnen 48u kun je een veulenprik geven. Zeker voor winterveulens niet verkeerd. Andere entingen zijn pas nodig vanaf >4mnd, eerder is het nutteloos omdat de moeder alle entstoffen meegeeft met de melk.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:45

Een veulenwormenkuur 'moet' je toch ook geven? Tenminste zoiets kan ik bij mijn veulen nog herrineren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:48

Ik zou nog niet op je veulen gaan rijden Nagelbijten / Gniffelen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:04

Veulenprik vind ik idd wel fijn, zoals eerder in dit topic gemeld. Ik laat de DA ook altijd de nageboorte even nakijken, of alles compleet en netjes is. Daarbij zijn dan moeder en kind meteen nagekeken, is toch ook fijn.

Wat het rijden betreft, ik ben begonnen met longeren in de wei, veulen er gewoon bij, alleen even opletten dat ie niet in de lijn springt. Op die manier heb ik bij mijn merrie de conditie en bespiering weer wat opgebouwd voor ik ging rijden. Zodra de kleine oud genoeg was ben ik weer op zijn moeder gaan zitten. Ook dit is opgebouwd, we gingen gewoon wandelen, kleine mee (word ie meteen verkeersmak van) en dat hebben we opgebouwd tot het goed voelde om er onderweg weer eens op te springen. Toen hebben de Vic geleerd om als handpaardje mee te gaan en zo ging ie vaak mee naar de les. Dan reed ik met hem als handpaard naar de vereniging (20 minuten stappen), daar reden we in een afgesloten bak en mocht hij los dollen. Na de les klikte ik hem weer aan het touw en stapten we terug. Ook op korte buitenritjes (max een uur) ging hij mee. Toen ie tegen de 4 maanden kwam heb ik ze af en toe uit elkaar gehaald. Gewoon Vic in het land laten en met zijn moeder gaan rijden. Uiteraard had ik iemand geregeld die het op het land in de gaten hield en die mij zou bellen als het niet meer zou gaan. Zo heb ik Lisje's conditie weer op gebouwd. Weer even later heb ik ook Lisje in het land achter gelaten en ben ik met Vic gaan wandelen. Ondanks dat ze dus verder altijd bij elkaar zijn geweest (en Lisje een felle tante is in het begin) is het afspenen op de leeftijd van 5 maanden met slechts 1 hinnikje van Vicje gegaan, Lisje keek niet op of om.

Qua voeren, Vic at gewoon mee van zijn moeder, veulenbrokjes of een eigen emmer moest ie niet, dan liet ie alles staan, als ik Lisje een handje extra gaf at ie dat wel uit haar bak op. Uiteraard stonden ze wel in het gras, daar haalde hij ook veel uit.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:08

Olifant schreef:
Ik zou nog niet op je veulen gaan rijden Nagelbijten / Gniffelen

Haha, dat wil ze ook nog niet doen Knipoog Ze was benieuwd wanneer ze weer op de merrie zou kunnen rijden !

Ik wens je veel succes met dit veulen, ga mee in de tips die al gegeven zijn.
Hoop dat hij goed uitgroeit!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:15

10 dagen na de geboorte: veulenwormspuit inderdaad...

En dat veulen veilig achterlaten in een goed afgedichte stal, zodat het zich niet kan verwonden en dan een wandeltje gaan maken met moeders (die vast ook behoorlijk druk is). Dit wandeltje steeds wat langer maken, zodat je uiteindelijk gewoon kunt rijden!
Zou hier zo snel mogelijk mee beginnen. Zelf elke keer na een week na de geboorte al mee begonnen, accepteren ze het het makkelijkste. En het is zo makkelijk, veulens hier werden er ook zeer zelfstandig van. De een ging elke keer liggen slapen als zn moeder weg ging (en als die terug kwam, peerde hij m de stal uit en ging zonder mama op onderzoek uit), de ander vond de stal niks, maar kon ik zonder gedoe in het land bij zn vriendinnetje laten, die gaf ook nooit een kik als moeders weg ging.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:30

Als je gaat wandelen met de merrie en het veulen staat op stal, dan helpt het ook om iemand bij het veulen te laten. Dan is het veulen niet helemaal alleen en kan het wat afgeleid worden.
Bij mij maakte dat behoorlijk wat verschil.
Overigens, als je van het erf af gaat voor een wandelingetje, dan zou ik wel een hoofdstelletje aandoen en niet alleen aan het halster gaan lopen. Met een bit in, heb je net ff iets meer te vertellen. Een merrie die haar veulen hoort roepen, kan ineens errug sterk worden!

Verder ook de moeder goed in de gaten houden. Zorg dat ze niet ineens terugvalt, want dan duurt het weer maanden voordat ze weer de oude is!

linsy_molly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 10:48

oke heel erg bedankt hier kan ik wat mee:P
hahaha meer reacties?? zijn welkom Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:34

Heb je niemand in je omgeving die verstand heeft van merrie's en veulens om je wat te begeleiden?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:03

Ik zou er niet aan beginnen moeder en kind te scheiden voor het veuel wat stabeielr is. Het is nu nog echt een babytje. Ik zou ze zeker twee maanden geven, voor je voorzichtig kunt proberen de meerie uit de box te halen om te poetsen bv, maar wel voor aan de box aanbinden, zoadat veuel en merrie elkaar kunnen zien. Alles heel geleidelijk opbouwen, eerst heel kort, dan wat langer. Ik vind het longeren met een veueln erbij heel erg gevaarlijk, zou ik nooit doen. Vrij "longeren"? Maar geef die merri emaar wat rust, hoe ouder het veulen wordt, hoe meer energie ze nodig heeft om het te voeden. Geniet ban deze tijd, di egaat snel voorbij. Als je veuel nee npaar weken is, kun je voorzichtigproberen wat te beginen met een halstertje, dat is belangrijker dan het weghalen van de moeder. Ik zou ook eerst het veulen halstermak meken voor ik de moeder zou weghalen. Alle skalm aan, niet te fanatiek worden, ook niet met rijden (was ik vroeger ook veel te veel Knipoog )

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:21

Wij hebben het veulen wel meteen de volgende dag even van de moeder af gehaald.
Al is het maar een minuut. En zo bouw je dat telkens op.
Longeren met een veulen wat meehuppelt lijkt me niet zo'n strak plan. Wat voor de merrie een rustige draf is, is voor zo'n veulen een soort van rengalop, plat door de bocht.
Niet echt goed voor het beenwerk van zo'n piepjong beestje,..
Longeren zou ik dus even niet doen. d.w.z.: niet met het veulen erbij!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:52

Ik zie hier de reacties op het longeren... Het longeren bij mij gaat gewoon in het weiland waar ze normaal ook staan, het veulen is dan ook al een aantal weken (dacht 3 of 4) oud. Mijn ervaring met mijn veulens is dat ze na 1 of 2 rondjes meehuppelen aan de zijkant gaan staan, zo af en toe rennen ze eens mee en daarna is het weer klaar, net als wanneer mamma door de wei rent dus.

linsy_molly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 12:28

ja dat is bij mij ook zo ongveer eerst lekker mee hobbelen enzo