Sinds 1 Juni dit jaar heb ik een Welsh A merrie, Eirian. Nu wilde ik, volgend jaar een veulentje gaan fokken met haar en mijn Welsh A hengstje Mambo, tijd genoeg dus nog om info te krijgen want ik ben zelf een ruinen mens en heb dus absoluut geen ervaring met een merrie!
Nu krijg ik een mailtje van het vrouwtje waar ik Eirian van heb gekocht met de vraag of Eirian al hengstig is geweest, nee dus, in de 2 maanden dat ze bij mij is is ze nog nooit hengstig geweest ik vond dat al vreemd maar zocht er eigenlijk niets achter.
Wat is nu het geval, Eirian en een andere merrie hebben bij een jaarling hengst gestaan, die andere merrie is dus ook niet meer hengstig geweest en de eigenaresse denkt dat ze wel eens drachtig zou kunnen zijn, zou dat bij Eirian ook kunnen zijn?
Mijn vraagjes zijn dus deze:
Hoe vaak is een merrie over het algemeen hengstig en hoeveel tijd kan er zitten tussen de periodes van hengstigheid?
Hoe lang is een merrie hengstig? (week, paar dagen)
Waneer gaat het tonen als een merrie drachtig is?
Zijn er nog uiterlijke kenmerken waaraan te zien is of de merrie drachtig zou kunnen zijn? (dat je het dus kan zien in een vroeg stadium) of heb ik daar echt een veearts bij nodig?
Hoe lang is de dracht bij een paard? (ha ha, ik weet er echt helemaal niets van

Nou, voorlopig was dat het wel weer, ik ga nu als de donder wat boeken scoren want als het echt zo blijkt te zijn wil ik wel weten waar ik mee bezig ben!
O ja, er hebben al verschillende mensen tegen mij gezegt dat een jaarling hengst niet kan dekken, nou wel dus, bij ons op stal zal het niet de eerste merrie zijn die drachtig is van een jaarling, is al erg vaak gebeurt

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen!
O ja, nog tips voor goede bruikbare boeken?
Groetjes, Tanja.