stalprobleem (mijn merrie heeft mijn shet getrapt)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

stalprobleem (mijn merrie heeft mijn shet getrapt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 13:12

Mijn merrie van 3,5 jaar, staat inmiddels al 2,5 jaar samen met mijn shetje (11 jaar) op stal.
Gisteravond werd ik gebelt, dat ik snel naar stal moest komen, omdat mijn merrie mijn shetje helemaal in elkaar heeft getrapt.

We weten niet precies hoe het is gebeurd, maar mijn merrie heeft mijn shetje in de hoek gezet, en bleef vol op hem intrappen.
Iemand van stal wou hem eruit halen, toen viel mijn merrie haar aan, dus ze heeft haar met een longeerlijn aan de kant kunnen krijgen, en iemand anders heeft snel mijn shetje eruit getrokken.
Hij stond op 3 benen, dus ze hebben hem afgespoten en in een buitenstal gezet.
Toen ik aankwam, stond hij lekker hooi te eten, en heb hem weer uit die stal gehaald.
Hij kon wel weer gewoon lopen, en heb hem in overleg, in de stal naast mijn merrie gezet met een veulen, waar ze altijd samen mee los mogen, dat gaat wel heel goed.
Dat veulen gaat binnenkort in de opfok, dus ik moet even kijken hoe ik dit kan oplossen verder.
Ik wil ze vanavond weer even samen zetten, en kijken wat ze doet, en dan gaat hij weer bij het veulen, en zo weer langzaam aan elkaar laten wennen.

Mijn merrie is nu 2,5 maanden onder het zadel, en voelt zichzelf heel wat, en is niet meer "afhankelijk" van hem, en hij krijgt nu ook zijn aandacht, ik heb een verzorgster en hij gaat vaak los met mijn merrie en het veulen, en denk dat ze dat niet accepteerd, ze is nl erg dominant.

Mijn shet is alleen dominant met voer, dan trapt hij haar ook wel eens, omdat hij bij het voer is, maar daarna is het over, maar zij bleef bezig.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Ik heb al besloten om het nog even te proberen, rustig aan weer bij elkaar te zetten, en als het niet gaat dan kan hij weer terug naar zijn vorige eigenaresse, maar eigenlijk wil ik hem niet kwijt..
Maar om hem steeds in elkaar te laten slaan, vind ik ook geen optie.

Lynn_Nikita

Re: stalprobleem (mijn merrie heeft mijn shet getrapt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:19

daarom ben ik geen voorstander van 2 paarden in 1 stal. Als ruzie komt kan de ander niet weg. Hebt nog geluk dat je schetje geen ernstige verwondingen heeft. Ik zou apart laten staan, niet weer proberen, misschien gaat het een tijdje goed, en loopt het dan helemaal uit de hand

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:21

Ik zou ze ook inderdaad niet meer samen in een stal zetten. Na zoiets is het vragen om problemen. Je hebt wel heel veen geluk en je shetje trouwens ook, dat ie er verder niks aan over heeft gehouden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:10

Mijne stond ook altijd met een shet in de stal 'want dat ging zo goed'
ze hebben op een avond de shet uit de stal mogen slepen omdat hij in elkaar gerost werd.

Een stal is als een kamer, een eigen persoonlijke plekje, die wil je niet delen met een ander paard. Het is al weinig ruimte, en ze zitten op elkaars lip. Het is alleen maar logisch als dit gebeurd. Helaas.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:02

Daarom ben ik ook absoluut geen voorstander van twee pony's in één stal. Vluchten is niet mogelijk. Ik zou het dus ook absoluut niet weer proberen. Het kan heel lang goed gaan, maar het hoeft maar één keer fout te gaan..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:07

Niet meer bij elkaar zetten, als het eenmaal fout is gegaan blijft het fout gaan. Denk om het welzijn van je Shet, je kan er tenslotte niet 24 uur per dag bij zijn, zodadelijk wordt hij naar de hemelpoort getrapt!! Dit komt echt niet zomaar meer goed. Je merrie is nu volwassen en heeft haar eigen plek nodig.

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:09

ja inderdaad ik zou het niet meer doen, ik had ook een shetje die had gewoon zijn eigen plekje. Ze konden wel even bij elkaar als ik mijn shetjes box ging uitmesten en er was even nergens anders plaats, dat ging goed maar ik zou ze nooit bij elkaar laten staan, een box is inderdaad een eigen plekje en mijn Haf is echt heel erg op "haar" plekje. Dat hebben ze ook nodig denk ik.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 17:24

Is het niet gewoon een kwestie van kijken wie er nu op welke rang staat?
Ze is nooit anders gewend dan samen op stal te staan.
Mijn shetje heeft in de zomer een week buiten gestaan, met 2 andere shetjes, en toen ging mijn merrie heel slecht, omdat ze hem zo miste, toen ik ze weer bij elkaar had gezet, was ze weer helemaal de oude..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:05

Ja, maar dat was afgelopen zomer, de rangen zijn ondertussen weer heel anders blijkt wel! En om nou te gaan proberen of het weer lukt? Stel dat het lijkt te lukken en op een nacht trapt jouw merrie die Shet weer verrot en er is niemand bij. Ik zou er niet aan moeten denken...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:22

Lastig hoor, of je het weer moet proberen of niet. Het zou best een eenmalig rangen-verhaal kunnen zijn, maar als er zo nodig moet worden uitgezocht wie de baas is, dan is het voor alle partijen beter als ze op het land lopen Knipoog. Volgens mij is voorzichtigheid wel op z'n plek. Zelf heb ik twee ruintjes van vijf jaar samen in een behoorlijk grote box. Is tot nu toe goed gegaan, soms 'kibbelen' ze wat maar het leidt nooit tot grof geweld.. ze staan overdag ook samen op het land. Voeren doe ik alleen beslist niet in de box, maar erbuiten. Kost wel wat meer tijd maar dan ben ik er zeker van dat ze daar niet om gaan knokken... Het hooi verspreid ik goed door de box, zodat ze allebei een eigen plekje kunnen zoeken. In elk geval sterkte ermee, en k hoop voor jou dat ze weer samen kunnen staan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:33

Ik ken je probleem. En ik kan je ook ten sterkste afraden het weer te proberen.
Ik heb 3 haflingers 1 moeder en 2 dochters.

Misty (moeder) 6,5 jaar, Nikita (dochter) 3,5 jaar en Luna (dochter) 1,5 jaar.
Altijd was Misty de baas, want tjah het is de moeder. Ze konden altijd met z'n 3en wel in 1 stal en ging prima. Nu is het anders. Nikita is volwassen geworden en Misty is volwassen... nu kunnen ze niet meer samen in 1 stal. Soms zie ik ze wel samen staan, maar vaak word er 1 weer uitgetrapt (stallen staan hier open). Verder gaat alles goed ze kunnen prima naast elkaar staan eten, maar op stal niet meer.
Met Luna gaat alles nog prima beide kunnen daar nog prima mee in 1 stal staan, maar die is nog onderdanig en jong. Jouw haflinger is ook volwassen geworden en wil d'r eigen stek behouden. Misschien moeten ze rangorde opnieuw uitvechten, maar misschien later nog een keer en dan ben je te laat met ingrijpen?
Ik zou het dus niet weer proberen.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:10

Ik ben er inmiddels wel achter dat ze hengstig is, sommige denken dat daar misschien ook het probleem ligt.
Ze was nl ook altijd heel erg aanhankelijk als ze hengstig was, maar met rijden is ze ook niet de oude merrie die ze altijd was.
Ik heb met de eigenaresse van stal overlegd of ik ze vanacht even in de longeerbak (overdekt) mag zetten, even kijken hoe dat gaat, ik blijf er eerst gewoon bij, maar dan kan hij in ieder geval ergens naartoe, als ze wat doet.
Als dat ook niet gaat, dan houd het op, dan heb ik al geregeld dat hij weer terug mag naar zijn oude eigenaresse.
Tot die tijd staat hij naast mijn merrie op stal, bij een veulen van een half jaar, en dit gaat wel heel goed.

Ik heb gister even met hem bij mijn merrie in stal gestaan, om te kijken wat ze deed, en ze keek niet eens naar hem, mijn shet wou de stal niet in, dus heb hem half buiten de stal gelaten, maar hij vond het heel eng.
Vanavond is de laatste poging, anders houd het op.

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:16

Veel succes vanavond, ik hoop voor je dat het goed gaat. Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:13

Het feit dat je shet al niet meer de box in durft zegt mij al genoeg. Ik zou het echt niet proberen, met een beetje pech moet hij heel de nacht voor zijn leven rennen....

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:21

gina2003 schreef:
Ik ben er inmiddels wel achter dat ze hengstig is, sommige denken dat daar misschien ook het probleem ligt.
Ze was nl ook altijd heel erg aanhankelijk als ze hengstig was, maar met rijden is ze ook niet de oude merrie die ze altijd was.
Ik heb met de eigenaresse van stal overlegd of ik ze vanacht even in de longeerbak (overdekt) mag zetten, even kijken hoe dat gaat, ik blijf er eerst gewoon bij, maar dan kan hij in ieder geval ergens naartoe, als ze wat doet.
Als dat ook niet gaat, dan houd het op, dan heb ik al geregeld dat hij weer terug mag naar zijn oude eigenaresse.
Tot die tijd staat hij naast mijn merrie op stal, bij een veulen van een half jaar, en dit gaat wel heel goed.

Ik heb gister even met hem bij mijn merrie in stal gestaan, om te kijken wat ze deed, en ze keek niet eens naar hem, mijn shet wou de stal niet in, dus heb hem half buiten de stal gelaten, maar hij vond het heel eng.
Vanavond is de laatste poging, anders houd het op.

Ik vind het slecht dat je het alsnog weer probeert,je shet is bang en je andere merrie kennelijk te bazig(geworden)
Mijn merrie stond ook altijd met de shet in stal alleen op een gegeven moment kreeg ik hetzelfde en heb ik hem der ook niet meer ingezet.
voor het zelfde geld heb je zometeen een kapot geslagen shettie

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:25

Mijn Haf haalde laast ook vol uit naar mijn zus haar Welsh veulen. Het was echt een gemene trap, dus die twee gaan voorlopig niet bij elkaar. Heb geen zin in ongelukken.

Ik zou jou twee paardjes voorlopig niet bij elkaar zetten. Je Shet kan geen kant op.
Wat wij een tijdje hebben gedaan met een ander paard en een Shet is een draadje spannen waar de Shet onderdoor kan vluchten en het grote paard niet. Maar dat kan natuurlijk alleen in de bak of in een weiland ofzo...

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 16:41

Ik heb ze vrijdagnacht samen in de longeerbak gezet, ze dreigde 2 keer, mijn shet liep weg, en toen was het over, ze aten samen, was helemaal niks aan de hand.
Mijn shetje was wel weer wat bijdehand aan het doen, was ze een beetje aan het opjagen, en mijn merrie liep te dicht op hem, en toen bokte hij, en hij hapte ook naar haar als ze vervelend was, dus niks aan de hand.
Ik was gister om 8 uur al op stal, en heb ze samen op stal gezet, ze waren nog biks aan het voeren, daarna kuil, dat ging allemaal prima.
Daarna heb ik mijn merrie gereden, ze is echt heel erg hengstig, ik heb haar nog nooit zo erg meegemaakt, onder het zadel was ze ook niet echt braaf, maar ok ze is nog jong, dus vond het verder wel goed.
Daarna weer bij elkaar gezet, was allemaal geen probleem, samen eten en zo, mijn shet deed ook normaal.
Mijn vriendin werkt op stal, die hield ze in de gaten, en zou ze uit elkaar halen als ze wegging.
Na een uur dat ik weg was, scheen het weer niet te gaan, dus heeft ze ze weer uit elkaar gehaald, zonder dat ze hem echt had geraakt.
Denk dat het grootste probleem is dat ze een beetje overdonderd is van zichzelf.
2,5 maanden onder het zadel, heel erg hengstig, allemaal veranderingen wat misschien een beetje teveel en weet ze niet zo goed hoe ze ermee om moet gaan.
In de bak en zo helemaal geen probleem, alleen op stal weer ineens vanuit het niks, dus laat het even zo, en volgende week kijk ik weer even verder..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:21

Ik denk dat ze gewoon volwassen is geworden en behoefte heeft aan een eigen plekje. Ze word nu wel vaker hengstig persoonlijk zou ik ze niet meer zonder toezicht samen in een stal laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:23

Daarom ben ik ook tegenstander van 2 paarden in 1 stal

Leuk kijken wie de baas is als de ander niet weg kan...

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 17:32

Ze gaan ook niet meer zonder toezicht samen op stal, ik ga het rustig weer proberen, in ieder geval als ze iniet hengstig is.
Ik ga ook even bij mijn dierenarts informeren of het kan komen door haar hengstigheid, of dat het echt met haar zelf te maken heeft.
Ze is al henstig vanaf dat ze nog niet eens een jaar oud was, heb zelfs een echo laten maken omdat ik het niet vertrouwde, maar er was niks aan de hand, alleen dat ze erg ver ontwikkeld was voor haar leeftijd..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:59

Ik zou het persoonlijk ook niet weer voorzichtig proberen. Stel het gaat goed onder toezicht dan nog zou ik ze nooit meer samen op stal opsluiten. Bij mij is het ook van de 1 op andere dag... het ging altijd super goed. Maar nu begint zelfs de 3,5 jarige tegen onze jaarling vervelend te doen. Dit heeft te maken met volwassen worden...
Kun je, je shetje niet bij de andere pony op stal houden?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 13:05

Ik ben nog her en der aan het informeren over hoe of wat, maar hij staat nu bij een veulen op stal, die ook in de opfok gaat, en bij andere op stal is ook geen optie, aangezien ik op een pensionstal sta.
Ik kan hem ook niet alleen op stal zetten, aangezien ik het financieel gewoon niet heb, dus als het echt nie tmeer gaat werken, is de enigste oplossing hem weg doen, daarom is de beslissing voor mij zo moeilijk, en mijn merrie heeft echt hele rare periodes gehad, dus ik hoop ergens dat dit weer zo'n periode is en het weer goed gaat komen.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 08:37

Mijn shetlander gaat morgen weg, we brengen hem naar de mensen waar ik mijn merrie heb gekocht. Hij blijft van mij, hij staat alleen ver weg, maar het is niet anders.
Hij komt daar heel goed terecht, met nog 4 andere shetjes, en binnenkort een shetveulen.
Er komt maandag een DA voor mijn merrie, waarschijnlijk zijn het haar hormonen die opspelen. 1,5 jaar geleden is er al een echt van haar baarmoeder en eierstokken gemaakt, en ze was toen erg ver ontwikkeld voor een 2 jarige en uit het bloedonderzoek bleek ook dat ze teveel testosteron in haar bloed had, dus ben benieuwd waar de DA mij mee kan helpen.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:27

fijn voor je dat je een oplossing hebt kunnen vinden Ja