pony wil niet meer verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoOr

pony wil niet meer verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:53

Laatst ging ik met mijn verzorgfjordje pia naar hooge zwaluwe om daar met de les mee te doen. Dat is ongeveer een uurtje rijden vanaf hier. Ik heb dat al best vaak gedaan en het ging altijd wel goed en ze vond het ook heel leuk om met allemaal andere fjordjes te rijden, daar hebben ze namelijk alleen maar fjorden.
Maar toen ik ongeveer op de helft was wilde ze ineens niet meer verder. Ik heb echt alles geprobeerd. tikje met de zweep maar dan ging ze alleen maar bokken en uiteindelijk steigeren dus daar ben ik maar meteen mee gestopt en als ik been gaf liep ze naar achter en als ik afstapte wilde ze ook niet meekomen. Dus ik stond daar met pia langs de weg en toen kwam er gelukkig een vrouw aanrijden in de auto want ze zag dat ik mijn pony niet verder kreeg en ze vertelde dat ze zelf ook een paard had die niet altijd even braaf was en ze vroeg of ze kon helpen. En toen was ik erop gaan zitten en zij liep ernaast en toen wilde pia ineens wel lopen. Toen is die vrouw nog een heel stukje meegelopen en toen de vrouw alweer weg was ging het een heel stuk daarna ook weer goed. Maar toen we een weg moesten oversteken stopte pia ineens weer. Echt heel vervelend, ik heb haar toen met dr kont tegen een heg aangezet en heb ik been gegeven totdat ze eindelijk weer ging lopen. Toen ging het weer een heel stuk goed.
Maar toen was ik er bijna en ik stond op een best drukke weg met een heel klein stoepje ernaast en toen ging pia weer irritant doen en als een gek naar achter lopen enz.. Ik heb mijn moeder gebeld en die kwam er gelijk aan samen met mijn broer in de auto. Ik heb daar nog ongeveer 20 minuten op hun staan wachten. Mijn broer was het laatste stukje meegelopen. Toen ik eenmaal in de bak aan het rijden was vond ze het hartstikke leuk! De les was al een kwartier bezig toen ik daar eindelijk aankwam. Als alles gewoon goed was gegaan was ik er 3 kwartier eerder geweest.
Vorige week deed ze hetzelfde toen ik met haar naar het bos ging. Ze wil dan echt niet meer lopen maar als er een ander paard bij is of iemand op de fiets of als iemand ernaast loopt wil ze wel. Ik snap er niks van, ik rij nu ongeveer een jaar op pia en ze heeft dit nog nooit eerder gedaan.
is er iemand die weet hoe dit komt of een oplossing heeft? Lachen

elexis

Re: pony wil niet meer verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:58

oei! moeilijk te beoordelen zo..!

Als eerste denk ik dat je zeker moet uitsluiten dat je fjord nergens last van heeft, dat hij dus niet ziek os of dat zijn tuig bv niet lekker zit..

Heb je het er verder in je rijles over gehad?

LoOr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:10

ik denk niet dat ze ergens last van heeft, met andere paarden erbij loopt ze wel gewoon en met opzadelen enzo geeft ze ook helemaal niet de indruk dat ze ergens last van heeft.

In de les heb ik het er ook over gehad en zij dacht dat pia gewoon dr dag niet had. Maar ze doet het steeds vaker de laatste tijd. Mijn instructrise was er ook wel verbaasd over omdat pia het echt geweldig vind om daar mee te rijden.

Ik denk dat ik het er dit weekend even met de eigenaar van de fjord over ga hebben. En anders neem ik gewoon telkens iemand op de fiets mee Clown

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:40

Zoals elexis al zegt, eerst uitsluiten of ze niet ergens last van heeft. Hoe oud is ze? Misschien is ze gewoon wat dwars, lekker uitproberen. Wel een pittig ritje trouwens, je moet een uur heen en terug en ook nog een uur les?!

LoOr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:54

Ze is 12 jaar. Ik ga morgenmiddag wel even met de eigenaar praten, misschien weet hij wat het is. Heen en terug wel alleen stappen Lachen

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:30

Had ik ok dag ga lekker een ritje alleen maken in het bos de 100 meter ging goed maar daarna ging hij hinneke en in draf bijna achteruit toen ben ik met een groep meegegaan en ging het supper Haha!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:35

dat heb ik vroeger ook gehad met mijn verzorgpaard.
op een wandeling bleef ze ineens stil staan en was absoluut niet meer vooruit te krijgen. ik had ook alles geprobeerd, totdat ik ten einde raad er terug op gekropen ben en gewoon wat heb gewacht. toen zag ik dat ze in de verte bezig waren met een vrachtwagen.
mss was het bij jou pony ook zo dat er iets was, waar ze schrik van had.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:20

Misschien is een uur heen rijden, een uur les, en een uur terug rijden toch net iets teveel van het goede. Ga je ook wel eens alleen op weg zonder te lessen, hoe gaat dat?
Vervelende situatie iig.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:51

3 uur rijden is idd veel. Zeker als je ook nog echt gaat lessen enzo. En denk dat je pony het eng vind om zover in haar eentje te gaan. daarom gaat ze ook met een ander paard wel mee Knipoog

LoOr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 18:53

liseke schreef:
dat heb ik vroeger ook gehad met mijn verzorgpaard.
op een wandeling bleef ze ineens stil staan en was absoluut niet meer vooruit te krijgen. ik had ook alles geprobeerd, totdat ik ten einde raad er terug op gekropen ben en gewoon wat heb gewacht. toen zag ik dat ze in de verte bezig waren met een vrachtwagen.
mss was het bij jou pony ook zo dat er iets was, waar ze schrik van had.

Zou best kunnen dat ze ergens bang van is. Ik let de volgende keer wel heel goed op als ze het weer doet Knipoog

Als ik met haar naar het bos ga doet ze het tegenwoordig ook.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:35

Waarschijnlijk associeert ze van stal weggaan in dr eentje met de les en heeft ze een beetje een hekel gekregen aan zo'n lange tijd ohz. Beetje hetzelfde als paarden alleen maar de wei uitgehaald worden om te werken, die laten zich op een gegeven moment ook niet meer pakken.