diererarts en inentingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zaira_sak

diererarts en inentingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:09

hallo Ach gut
ik heb mn shetjes (die ik nog maar een half jaar heb) gister laten inenten voor influenza en tetanus de ene werd bij zyn oude baasje om het jaar ingeent, en was vorig jaar in mei ingeent ik heb het nu nog eens gedaan...
maar die andre kleine shetlander is 10 nietmeer ingeent ( is wel nooit ziek geweest) en nu hebben wij dat laten doen voor t eerst en nu zegt de dierenarts dat we dat over een maand moeten herhalen omdat da de eerste keer was wat vinden jullie daarvan?????IK vind da onzin...en duurr....
ik ben aan t twijfelen dus geef jullie mening...en de dierenarts zegt daarna moet je ze om het half jaar leten inenten.. is om het jaar ok goed,,,???? groetjes zaira Pling

zaira_sak

Re: diererarts en inentingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:11

zaira_sak schreef:
hallo Ach gut
ik heb mn shetjes (die ik nog maar een half jaar heb) gister laten inenten voor influenza en tetanus de ene werd bij zyn oude baasje om het jaar ingeent, en was vorig jaar in mei ingeent ik heb het nu nog eens gedaan...
maar die andre kleine shetlander is 10jaar nietmeer ingeent ( is wel nooit ziek geweest) en nu hebben wij dat laten doen voor t eerst en nu zegt de dierenarts dat we dat over een maand moeten herhalen omdat da de eerste keer was wat vinden jullie daarvan?????IK vind da onzin...en duurr....
ik ben aan t twijfelen dus geef jullie mening...en de dierenarts zegt daarna moet je ze om het half jaar leten inenten.. is om het jaar ok goed,,,???? groetjes zaira Pling

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:13

Enten doe je om ziek worden te voorkomen, dus dat de ene shet niet ziek is geweest maakt enten niet overbodig. Met name de tetanus-injectie is echt erg belangrijk en kan je paard een vreselijke lijdensweg besparen. Elk half jaar enten is inderdaad beter maar niet persé nodig. 1x per jaar volstaat ook. Paarden die deelnemen aan reguliere wedstrijden horen 1x per jaar geent te worden, voor Internationale wedstrijden geldt dat enten elk half jaar verplicht is.
Laatst bijgewerkt door Oreo op 20-12-06 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:13

je meot ze wel een 2de keer laten enten anders werkt het niet. mijn pony wa 24 en is ook 2 keer na elkaar geent omdat ik neti wit of ze geent was. het is duurder al je paard ziek word en /of tetanus oploopt. het is geen onzin. om het half jaar enten is alleen nodig bij paarden/pony's waar veel anfdere paarden bijkomen(bijv pension/handelsstallen. maneges en op wedstrijd. mijn pony wordt ook 1 keer per jaar geent. mn paard straks elk half jaar omdat ik wedtrijden ga rijden

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:14

Het klopt dat ze na de eerste enting er snel nog 1 moeten krijgen.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:15

Als je die ene shet binnen een maand niet nog eens laat enten dan werkt die eerste enting niet. Je hebt die tweede nodig om het te laten werken. Dit is de basisenting.
Je zegt dat jehet duur vind maar als je de vervolgenting niet neemt is het weggegooid geld en is je pony niet beschermd. Luister naar je DA, hij weet echt waar hij het over heeft.

2 keer per jaar enten kan en is voor sommige wedstrijdpaarden verplicht. Het is niet altijd nodig en ik denk dat bij jouw shetten 1 keer per jaar wel voldoende is. Zorg wel altijd dat je binnen het jaar inent, of liever ongeveer om de 11 maanden. Als je namelijk langer dan een jaar wacht moet je weer opnieuw de basisenting (1 keer enten en 4-6 weken later weer) doen. Succes!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:16

Oh ja de zogenaamde herhalingsenting die je da bedoelt is wél nuttig en ook verplicht. Deze twee entingen samen vormen de basisenting.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:18

Hoe kun je dat nu al onzin vinden als je zelf (tenminste dat neem ik aan) geen kennis hebt van enten? Mischien eerst eens gewoon informeren of het echt nodig is Lachen
Ik dacht ook dat het wel klopte wat je DA heeft gezegd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:25

Ik neem aan dat een d.a niet voor Jan Doedel een paard gaat enten?

osenjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:57

Even ter aanvulling
De basisenting bestaat uit drie entingen.
Tweede enting is na 4-6 weken
Derde enting na een half jaar

Vervolgens kun je jaarlijks enten.

Dit is zeker geen geldverspilling, maar zorgt voor een goede basis en weerstand.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:46

Het is heel belangrijk om die 2e enting ook te doen anders kun je ook de eerste enting wel laten. Daarna kun je gewoon 1 keer in het jaar enten Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:45

Inderdaad wat iedereen al zegt die tweede is echt nodig anders werkt die eerste niet meer