Vooroordelen over karakters van hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Vooroordelen over karakters van hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:10

Waarom zijn er zoveel vooroordelen over bepaalde hengsten?
Bij de namen Jazz, Junior, Ferro bijvoorbeeld krijgen een boel mensen meteen jeuk en bloedpoep. Ik vind dit zeer oneerlijk.

Een fijn meewerkend paard MAAK je, en een "rotbok" MAAK je ook.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, waarbij het paard al vanaf veulen af aan agressief is bijvoorbeeld.

Maar mijn mening is dat als je een paard netjes opvoedt, met respect behandelt en niet overvraagt, er geen grote problemen ontstaan.

Ik heb diverse Jazzen gereden, stuk voor stuk hele fijne paarden met veel kwaliteit.
Ik heb zelf een Junior x Ferro gehad, wat een fantastisch beest was dat, qua karakter en kwaliteit.
Ook heb ik een Junior x Cocktail gereden, zelfde verhaal, heerlijk beest.
In de afgelopen 13 jaar heb ik een stuk of 500 verschillende paarden gereden, sommige voor langere tijd, andere voor kortere tijd, maar ik kan zo absoluut geen hengst noemen die "schijtbokken" produceert.

Zoveel paarden worden overvraagd, de ruiters willen teveel, te snel, en het paard moet het allemaal maar slikken. Wil ie iets niet, dan zal het wel een rotbok zijn. Knopen we d'r een slof aan en dan moet ie wel. Wil ie nog niet, dan zal ie wel op zijn donder moeten hebben....

???????

Hoeveel paarden zijn er tegenwoordig niet al versleten op hun achtste, omdat ze gewoon overtraind zijn?
Hoeveel topdressuurpaarden krijgen er blessures?
Waarom wordt er niet wat meer met beleid omgegaan met jonge paarden, zodat ze de kans krijgen hun talent te ontwikkelen in plaats van dat het afgedwongen wordt?

Ik hoop dat mensen eens wat meer proberen hun paarden te begrijpen, zodat er een samenwerkingsverband ontstaat waarin ruiter en paard elkaar respecteren. Dit komt ten goede van de uitstraling en wedstrijdresultaten voor degenen die dat belangrijk vinden.

We zijn allemaal begonnen met paardrijden omdat we van paarden houden, om de gracieuze verschijningen die paarden zijn.
Helaas is er jaren later niks meer van de gratie over, het paard is afgestompt en de hele uitstraling is weg.

Als er iets fout gaat, ligt dit altijd aan de ruiter.
Een hele mooie zin vind ik altijd nog deze:

Een goed ruiter hoort zijn paard als het tegen hem praat.
Een uitstekend ruiter hoort het zelfs als zijn paard tegen hem fluistert.
Maar een slecht ruiter hoort het niet eens als zijn paard tegen hem schreeuwt.

Zonde.

SJANNE_DARK

Re: Vooroordelen over karakters van hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:20

ik vind dit heel mooi gesproken !! en vind dat je hellemaal gelijk hebt. ik ken mensen die gewoon van af 2de al volop aan het rijden zijn en dat vind ik echt niet kunnen ze laten ons toch ook niet op onze 5de al volle school dagen maken met veel huiswerk enzo laat die paarden genieten van hij puber tijd zal ik maar zeggen. Ik kan niet zeggen dat ik echt top verzorg (niet dat ik haar verwaarloos natuurlijk) maar ik heb veel mee gemaakt mischien weten mensen het hier wel en heb er echt van geleerd en probeer me paard het beste te geven. En zo veel mogelijk te leren.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:40

Zo heel verhaal.
Ik vind het in het algemeen moeilijk om een oordeel te geven over hetgeen je opnoemt. Elk mens én elk paard is weer anders. Maar ook ik vind het weleens dat er veel gevraagd wordt van vooral jonge paarden. Maar ook daar is weer per ruiter verschil in.
Maar over het karakter van een paard. Een moeilijk of rottig karakter zal misschien in veel gevallen gemaakt zijn. Maar heel soms worden ze zo geboren. Mijn vader heeft toch heel wat veulens gefokt en eigenlijk nooit moeilijkheden gehad. Maar 1 veulen had van geboorte af echt geen fijn karakter. Die was gewoon gemeen. Heel vreemd, de moeder en oma hadden daar echt geen last van.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:47

Mooi kerstverhaal, het heeft wat meer met rijden dan met fokken te maken.
Sommige hengsten of bloedlijnen hebben een heter karakter dan andere, hetgeen in de topsport vaak juist gewaardeerd wordt. Het is aan de fokker om die zaken gedoseerd samen te brengen.
Wat er daarna mee gebeurt is aan de gebruiker.
En jouw voorbeelden, ach er zijn ook mensen 100 jaar geworden die nog iedere dag een pakje sigaretten wegpuften, oftewel uitzonderingen bevestigen de regel.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:55

Ik denk wel dat je als ruiter moet beseffen dat bv Jazz en Ferro karakter paarden zijn en nu eenmaal niet voor iedere ruiter geschikt. Dat wil niet zeggen dat het meteen rotkarakters zijn, maar je moet er wel mee om weten te gaan. Ik als middelmatige ruiter (en ook nog eens te lief en te zachtaardig) zou nooit aan een Jazz beginnen, waarom ??? Daar ben "IK" niet genoeg ruiter voor! Ik zou er inderdaad een "rotbok"van kunnen maken.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:10

Blijf wel een feit dat de "lastigste "paarden wel de beste zijn Bloos

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 23:44

mbkaatje schreef:
Maar over het karakter van een paard. Een moeilijk of rottig karakter zal misschien in veel gevallen gemaakt zijn. Maar heel soms worden ze zo geboren. Mijn vader heeft toch heel wat veulens gefokt en eigenlijk nooit moeilijkheden gehad. Maar 1 veulen had van geboorte af echt geen fijn karakter. Die was gewoon gemeen. Heel vreemd, de moeder en oma hadden daar echt geen last van.

Dat zeg ik ook he, dat er heus wel uitzonderingen zijn. Dus dat ben ik volledig met je eens.

Mijn topic was eigenlijk naar aanleiding van een topic hier over hengstenkeuze, welke hengst je absoluut nooit zou gebruiken. Er waren daar wat reacties van mensen die bepaalde hengsten helemaal de grond in boorden, paarden als gemene rotgeiten bestempelden, en dat vind ik niet kunnen.

En toen ik daar over aant typen was, kwam de rest van het verhaal ook zomaar uit mn vingers gerold eigenlijk.... Haha!

Wat mijn punt een beetje is is dat als je moeite doet om je paard te leren begrijpen, je een goede verstandhouding met je paard krijgt, waardoor je bij eventuele moeilijkheden in het rijden, je daar met respect voor elkaar een oplossing voor vindt. Zonder slaan, schoppen of dwingen. En dan heb ik het echt niet over een suikerklontjes methode hoor, natuurlijk moet je duidelijk zijn, maar nooit als je het paard de kans niet hebt gegeven je echt te begrijpen.

Als je dat zeker weet en je paard doet het nog niet, dan mag je best even duidelijk zijn uiteraard.

Ik ben geen zweverig type, maar ik heb bijvoorbeeld op een aantal "grote" stallen gewerkt bij "professionele" ruiters, waar ik zoveel onrecht tegen paarden heb gezien, terwijl dat totaal oneerlijk was. Op dat soort stallen gaat het vooral om het geld, en het paard komt op de laatste plaats.

Daarom rij ik nu nog alleen paarden voor eigenaren die ook niet willen dat het paard "maar moet doen wat er gezegd wordt anders zwaait er wat".

Zal ik ff stoppen nu..... Haha!
Weer zo'n lange post...excusez moi Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:39

Mindfields schreef:
waardoor je bij eventuele moeilijkheden in het rijden

Zoals al eerder gevraagd is een F&A topic????

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 09:23

Mooi verhaal, ik erger me er ook altijd dood aan. Er zijn zo veel mensen die gelijk roepen als het over rotkarakters gaat; Jazz!! Terwijl ik toch heel veel nakomelingen ken, die stuk voor stuk lief zijn. Daarbij is Jazz zelf in de omgang ook een super paard en echt heel lief! Dus waar die vooroordelen vandaan komen??
Daarbij vergeet men ook dat er nog een moeder aan te pas komt.. mocht er nou eens een ellendeling uitkomen!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 10:17

Tulandro wat heb jij een gaaf onderschrift. En ben het met je eens!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:40

Die verhalen over karakters zullen er altijd wel blijven. Dat was vroeger al met Amor zo. Achteraf was het vaak met Amor nakomelingen dat ze anders waren dan de mensen gewend waren en velen konden er niet mee omgaan.
Zelf heb ik geen ervaring met Jazz nazaten dus ik kan er niet zo goed over oordelen, maar ze lijken qua karakter vaak wel iets bewerkelijker en je moet er mee om kunnen gaan. Daar is op zich niks mis mee hoor. Maar het kan voor veel mensen een overweging zijn om er niet mee te fokken. Daar kan ik wel inkomen. We zijn tenslotte niet allemaal topruiters, waaronder ikzelf.
Om nu te zeggen dat sommige hengsten, zoals bijv. Jazz, rotkarakters geeft, lijkt me een beetje kort door de bocht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:21

Wat de ene persoon (ruiter) een moeilijk paard vindt, hoeft de andere niet te vinden.
Blijft wel een feit dat bepaalde hengsten bepaalde karaktereigenschappen vererven. Of je die fijn vindt en goed of juist niet goed mee om kan gaan ligt aan de persoon/ruiter.
De een vindt een heter paard moeilijk, de andere juist de dominantere en/of nuchterdere paarden.

En over Amor's.. hoe je het ook wendt of keert, dat zijn en blijven karakterpaarden, dat is niet verzonnen. Wat je er zelf van vindt en hoe je ermee om kan gaan is persoonlijk.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:30

Net als Amor een bepaalde aanpak nodig had, hebben Jazz nakomelingen ook nodig, zou ik me zo voor kunnen stellen. Het punt met Amor was zeker dat ze dat soort karakterpaarden helemaal niet gewend waren.
Wat jij zeg over relatie paard / ruiter is helemaal waar. Tenminste zo zie ik dat ook.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:22

Mindfields schreef:
Maar een slecht ruiter hoort het niet eens als zijn paard tegen hem schreeuwt

Hier ben ik mee eens Ja En ook dat jonge paarden te veel en te snel moeten. Een goed paard wat goed gereden wordt kan best met 6 Z lopen, met goede begeleiding en niet al te veel op concours is dat niet echt een probleem. Wat ik dan wel weer wat veel vind is de paarden die en de VSN moeten lopen en de PAVO en tussendoor ook nog eens worden meegenomen naar concours enz enz.

Hengsten met karakter, wat al eerder is gezegd je kunt er mee om gaan of je kunt het niet..... per persoon is het verschillend welk paard bij hem/haar past. Moet wel zeggen wij hebben merrie staan waar we 5 veulens uit gefokt hebben van 5 verschillende hengsten. De nakomelingen zijn stuk voor stuk brave, meewerkende, fijne sportpaarden, alleen er zit er een van Jazz bij, dit is echt geen "rotbok" maar heeft echt wel een ander (moeilijker) karakter als de andere vier. Dit paard heeft gewoon een andere aanpak nodig en is dan goed te hanteren maar ik merk zeker wel verschil tov van de anderen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:32

Klopt, maar ik denk sowieso dat elk paard weer een andere aanpak nodig heeft. Op de dressuurstallen waar ik gewerkt heb, was de stelregel:

"De paarden passen zich maar aan aan mijn systeem en anders dan knopen we er een slof om en knijpen, schoppen, slaan we ze wel in model."

Ik heb meer dan eens jankend aan de kant gestaan.

Ik pas mij aan het paard aan, altijd. Ik ben namelijk degene met verstandelijk denkend vermogen, het paard niet.

En zo bouw ik een vertrouwensband op, en dat zie je aan de paarden als ik de wedstrijdring betreed. Het straalt er af dat het paard het leuk vind om mee te werken. Ze zijn trotser! En daardoor mooier.

Ik rij momenteel nog maar 1 paard, een Andalusierhengst. Ik heb hem zadelmak gemaakt en hij gaat volgend jaar voor de hengstenkeuring. Ik heb een enorme band met hem en hij doet alles voor me. Omdat ik hem respecteer. Foto's van hem en mijn vorige paarden staan op mijn site als jullie het leuk vinden om te kijken. Rainman(Junior x Ferro x Enrico) was mijn grote liefde....heeerlijk paard! Die kreeg ik toen hij drie en half was, net zadelmak. Ook heeeel rustig opgebouwd en vaak drie winstpunten per proef gereden, en ik maakte echt wel foutjes in de proef, maar hij straalde zoveel trots uit, dat elke jury voor hem bezweek. Toen hij 5 was heb ik hem een paar keer Z gestart, ook weer succesvol, maar ik hem hem NOOIT overvraagd, en nooit overtraind. Nu bij zijn nieuwe baas loopt hij ook weer Z, en die was heel blij dat hij zo netjes en in alle rust opgeleid was. Zo hou je het paard gezond, en fijn na te rijden voor een ander.

Maar paarden in korte tijd kapot rijden zoals op zoveel stallen dagelijks gebeurt....nee dat is absoluut niet aan mij besteed!

www.websitemaker.nl/Nora-musicandhorses

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:45

Mindfields schreef:
Waarom zijn er zoveel vooroordelen over bepaalde hengsten?
Bij de namen Jazz, Junior, Ferro bijvoorbeeld krijgen een boel mensen meteen jeuk en bloedpoep. Ik vind dit zeer oneerlijk.

Een fijn meewerkend paard MAAK je, en een "rotbok" MAAK je ook.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, waarbij het paard al vanaf veulen af aan agressief is bijvoorbeeld.

Maar mijn mening is dat als je een paard netjes opvoedt, met respect behandelt en niet overvraagt, er geen grote problemen ontstaan.

Ik heb diverse Jazzen gereden, stuk voor stuk hele fijne paarden met veel kwaliteit.
Ik heb zelf een Junior x Ferro gehad, wat een fantastisch beest was dat, qua karakter en kwaliteit.
Ook heb ik een Junior x Cocktail gereden, zelfde verhaal, heerlijk beest.
In de afgelopen 13 jaar heb ik een stuk of 500 verschillende paarden gereden, sommige voor langere tijd, andere voor kortere tijd, maar ik kan zo absoluut geen hengst noemen die "schijtbokken" produceert.

Zoveel paarden worden overvraagd, de ruiters willen teveel, te snel, en het paard moet het allemaal maar slikken. Wil ie iets niet, dan zal het wel een rotbok zijn. Knopen we d'r een slof aan en dan moet ie wel. Wil ie nog niet, dan zal ie wel op zijn donder moeten hebben....

???????

Hoeveel paarden zijn er tegenwoordig niet al versleten op hun achtste, omdat ze gewoon overtraind zijn?
Hoeveel topdressuurpaarden krijgen er blessures?
Waarom wordt er niet wat meer met beleid omgegaan met jonge paarden, zodat ze de kans krijgen hun talent te ontwikkelen in plaats van dat het afgedwongen wordt?

Ik hoop dat mensen eens wat meer proberen hun paarden te begrijpen, zodat er een samenwerkingsverband ontstaat waarin ruiter en paard elkaar respecteren. Dit komt ten goede van de uitstraling en wedstrijdresultaten voor degenen die dat belangrijk vinden.

We zijn allemaal begonnen met paardrijden omdat we van paarden houden, om de gracieuze verschijningen die paarden zijn.
Helaas is er jaren later niks meer van de gratie over, het paard is afgestompt en de hele uitstraling is weg.

Als er iets fout gaat, ligt dit altijd aan de ruiter.
Een hele mooie zin vind ik altijd nog deze:

Maar een slecht ruiter hoort het niet eens als zijn paard tegen hem schreeuwt.

Zonde.

Je slaat de spijker op zijn kop Afgod