Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mbkaatje schreef:Maar over het karakter van een paard. Een moeilijk of rottig karakter zal misschien in veel gevallen gemaakt zijn. Maar heel soms worden ze zo geboren. Mijn vader heeft toch heel wat veulens gefokt en eigenlijk nooit moeilijkheden gehad. Maar 1 veulen had van geboorte af echt geen fijn karakter. Die was gewoon gemeen. Heel vreemd, de moeder en oma hadden daar echt geen last van.
Mindfields schreef:waardoor je bij eventuele moeilijkheden in het rijden
Mindfields schreef:Een goed ruiter hoort zijn paard als het tegen hem praat.
Een uitstekend ruiter hoort het zelfs als zijn paard tegen hem fluistert.
Maar een slecht ruiter hoort het niet eens als zijn paard tegen hem schreeuwt
En ook dat jonge paarden te veel en te snel moeten. Een goed paard wat goed gereden wordt kan best met 6 Z lopen, met goede begeleiding en niet al te veel op concours is dat niet echt een probleem. Wat ik dan wel weer wat veel vind is de paarden die en de VSN moeten lopen en de PAVO en tussendoor ook nog eens worden meegenomen naar concours enz enz.Mindfields schreef:Waarom zijn er zoveel vooroordelen over bepaalde hengsten?
Bij de namen Jazz, Junior, Ferro bijvoorbeeld krijgen een boel mensen meteen jeuk en bloedpoep. Ik vind dit zeer oneerlijk.
Een fijn meewerkend paard MAAK je, en een "rotbok" MAAK je ook.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, waarbij het paard al vanaf veulen af aan agressief is bijvoorbeeld.
Maar mijn mening is dat als je een paard netjes opvoedt, met respect behandelt en niet overvraagt, er geen grote problemen ontstaan.
Ik heb diverse Jazzen gereden, stuk voor stuk hele fijne paarden met veel kwaliteit.
Ik heb zelf een Junior x Ferro gehad, wat een fantastisch beest was dat, qua karakter en kwaliteit.
Ook heb ik een Junior x Cocktail gereden, zelfde verhaal, heerlijk beest.
In de afgelopen 13 jaar heb ik een stuk of 500 verschillende paarden gereden, sommige voor langere tijd, andere voor kortere tijd, maar ik kan zo absoluut geen hengst noemen die "schijtbokken" produceert.
Zoveel paarden worden overvraagd, de ruiters willen teveel, te snel, en het paard moet het allemaal maar slikken. Wil ie iets niet, dan zal het wel een rotbok zijn. Knopen we d'r een slof aan en dan moet ie wel. Wil ie nog niet, dan zal ie wel op zijn donder moeten hebben....
???????
Hoeveel paarden zijn er tegenwoordig niet al versleten op hun achtste, omdat ze gewoon overtraind zijn?
Hoeveel topdressuurpaarden krijgen er blessures?
Waarom wordt er niet wat meer met beleid omgegaan met jonge paarden, zodat ze de kans krijgen hun talent te ontwikkelen in plaats van dat het afgedwongen wordt?
Ik hoop dat mensen eens wat meer proberen hun paarden te begrijpen, zodat er een samenwerkingsverband ontstaat waarin ruiter en paard elkaar respecteren. Dit komt ten goede van de uitstraling en wedstrijdresultaten voor degenen die dat belangrijk vinden.
We zijn allemaal begonnen met paardrijden omdat we van paarden houden, om de gracieuze verschijningen die paarden zijn.
Helaas is er jaren later niks meer van de gratie over, het paard is afgestompt en de hele uitstraling is weg.
Als er iets fout gaat, ligt dit altijd aan de ruiter.
Een hele mooie zin vind ik altijd nog deze:
Een goed ruiter hoort zijn paard als het tegen hem praat.
Een uitstekend ruiter hoort het zelfs als zijn paard tegen hem fluistert.
Maar een slecht ruiter hoort het niet eens als zijn paard tegen hem schreeuwt.
Zonde.