haukaren&maigraa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

haukaren&maigraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:44

hoi,
ik ben nu al een tijdje heen en weer aan het mailen met enkele hengstenhouders, en nu vroeg de hengstenhouder van de inmioddels overleden ardalsrappen me het volgende. hij wil graag een veulen met als ouders maigraa(mijn merrie) en zijn hengst haukaren. ongeacht of het een merrie of hengst is ,ook het kleurtje maakt niets uit. ik heb gevraagt wat hij voor het veulen wil betalen. moest het een gewone brunblakk hengst zijn,dan geeft hij 650€ bij een brunblakk merrie wil hij 850 € betalen. moest het veulen een speciaal kleurtje doorgeven dan wil hij er uiteraard bovenop leggen. wat denken jullie hiervan ? ik vind het wel een leuk aanbod, je weet ten eerste dat je je veulen verkocht krijgt en het krijgt nog een leuk huisje. ik zit erover na te denken , en denk dat ik het wel wil doen. wat ik zeker en vast wel wil doen is alles duidelijk op papier zetten, dat ik achteraf niet met een veulen van zijn hengst heb dat hij toch niet moet hebben.wat zouden jullie doen ?
groetjes saar

Vjestagirl

Re: haukaren&maigraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:25

IK zou er nog wel even goed over nadenken, een veulen kost veel tijd, maar leuk is het zeker... Spreken jullie ook af wat er gebeurd als de merrie dood zou gaan tijdens de bevalling, als ze het veulen verstoot, als het veulen niet helemaal goed is enz?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:28

Het is een prima idee als je het veulentje toch niet wilt houden. Welke hengst je er dan op zet maakt voor jou persoonlijk dan ook een stuk minder uit. Ik zou het doen, mits alle risico's goed afgesproken worden en ook op papier worden gezet.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 17:49

hoi,
als ik het zou doen zouden er zeker en vast eerst goede afspraken moeten gemaakt worden, anders begin ik er gewoon niet aan. ik heb deze 2 merries gekocht om er af en toe mee te gaan fokken, dus ik heb over veulens goed nagedacht en me goed geïnformeerd. ook dit zou niet mijn eerste veulen zijn. ik zie het in ieder geval wel zitten.ik ben er dan zeker van dat het diertje een goede thuis krijgt en dat is hetgene waar ik me altijd zo druk over maak.
groetjes

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:57

Ik zou het doen mits er wel afspraken op papier gezet worden enz Ja
Trouwens wel een flink bedrag dat hij ervoor neertelt, mag hopen dat hij dit voor zijn eigen veulens niet vraagt hihi

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 15:35

ik vond het ook een mooi bedrag ,maar zeggen en krijgen zijn nog 2 verschillende dingen. ik ga het bedrag bij op papier laten zetten moest ik het doen.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:40

Ja idd dat zou ik ook doen!

Heb maar een vaag idee over die vent eigenlijk, dus vooraf goed denken wat je op papier wil enz!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:47

Ik zou der over na denken. Want veulen kost idd veel tijd en geld. Dan is dat geld wat je verdient eigenlijk niet zo veel.. En als je dat veulen nou eenmaal hebt is het ook moeilijk te verkopen.. je raakt echt aan zo'n kleine gehecht.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:13

Zelf vind ik het een beetje een raar idee en zou het niet doen. Maar goed dat is gewoon iets wat ik vind. Wat al is aangegeven. Goede afspraken op papier zetten. En weet dat er aan dracht natuurlijk extra onkosten, gevaren zitten verbonden.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:00

Ik vind dit echt zo'n te mooi om waar te zijn verhaal dus ik zou het niet doen geloof ik.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:28

aartlover schreef:
Ik zou der over na denken. Want veulen kost idd veel tijd en geld. Dan is dat geld wat je verdient eigenlijk niet zo veel.. En als je dat veulen nou eenmaal hebt is het ook moeilijk te verkopen.. je raakt echt aan zo'n kleine gehecht.

Maar ze was sowieso al van plan om haar merries te laten dekken, dat ze nu de garantie krijgt dat het veulen zeker verkocht geraakt, is toch alleen mooi meegenomen?

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:45

Heb je een foto van de hengst trouwens?

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:20

ff gepikt van FW

Afbeelding

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:00

ik heb gisteren een pb gekregen met daarin dat met deze man moeilijk afspraken te maken is. mijn eerste gedacht was om mijn oudste merrie door lisjegraen te laten dekken, dan heb ik natuurlijk meer kans om een veulen met een kleurtje te dekken.toen de man mij contacteerde was ik natuurlijk helemaal in de 7de hemel, het veulen zou al verkocht zijn, en zijn een goede thuis krijgen. maar toen kreeg ik deze mail en denk ik niet dat ik het ga doen. moest mijn merrie door deze hengst gedekt worden en er een brunblakk veulen uitkomen is het goed dat hij het neemt, maar moest er dan toch iets gebeuren waardoor de man van de verkoop afziet zit ik met een veulen waarvan de combinatie niet mijn keuze was, en ik vind aangezien ik 2 gra merrie's heb ik toch naar een gra hengst moet gaan. kunnen jullie nog volgen Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:03

Ja, als er dat soort mailtjes komen is het heel snel exit zou ik denken. Lisje is een goede keuze denk ik.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:49

Ik zou het niet doen.. tis idd wat deedee als zegt ' te mooi om waar te zijn'

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:51

Lisje lijkt me ook veel beter bij je merries passen Haha!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 16:16

voor mijn oudste vind ik lisje een goede keuze, maar jullie hebben me verteld dat lisje niet zo ruim is kwa gangen, en mijn jongste merrie neemt van die ponypasjes dus zat ik te denken aan een hengst met mooie ruime gangen. ikzelf dacht aan mogly. het is wel geen gra, maar heeft mooie gangen en staat hier 15 min vandaan. wat vinden jullie van deze hengsten?
ps. ik heb nu 3 dagen geleden een mail gestuurt naar de vorige eigenaar van ardalsrappen met de vraag of we een keertje konden afspreken om alles op papier te zetten en nu reageert hij niet meer. hoezo vreemd. wat een geluk dat bokt bestaat, anders was ik al dikwijls bedrogen uitgekomen Knipoog

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:55

Daarmee dat ik ook zei dat ik maar een vaag idee had bij die man.. Moest het nu een betrouwbare vent zijn zou ik het wel doen, ookal is de combinatie niet helemaal mijn keuze.. maar je kunt idd maar beter op veilig spelen dan he!

Maar hiermee ben ik het dan weer niet eens:
Citaat:
en ik vind aangezien ik 2 gra merrie's heb ik toch naar een gra hengst moet gaan

Dan ga je echt fokken op kleur, ik vind dat je eerst moet kijken of de hengst past bij je merrie, heeft die ook een grijs kleurtje is dat leuk meegenomen.. Maar imo wordt dat te veel gedaan, op kleur gefokt. Maar ik vind het iig al goed dat je denkt aan Mogly, ookal vererft hij geen gra Lachen

Al eens aan Bronse gedacht? Ik heb hem nog niet irl gezien, maar de kleindochter die wij van hem hadden had gangen om u tegen te zeggen! Bovendien is er ook kans op gra dan..

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:05

Met Mogly heb je wel kans op kleur!
En hij heeft een erg mooi papier.

Bronse zou ik ook zeker serieus in overweging nemen. Het is een prachtige hengst, met supergoed papier en al op leeftijd! Dus de kans dat je later nog eens met hem kunt dekken is vrij klein...

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 18:21

bronse sprak mij niet direct aan, maar misschien als ik hem op de hengstenkeuring zie. we zullen wel zien. komen jullie ook naar de hengstenkeuring ? want aangezien ik leek ben en op het eerste gezicht naar een 'mooi snuitje' kijk, kan ik wel wat hulp gebruiken. ook baya wil ik dit jaar een keertje laten dekken. het spijtige eraan is dat de eerste eigenaars nooit haar laten inschrijven hebben, dus ze heeft geen papier .ik heb een keertje naar het stamboek gemaild, en het veulen zou papieren krijgen, maar mag niet deelnemen aan stamboekactiviteiten. weet iemand hier iets meer over ? ook zou ik jullie mening willen weten over welke hengst ik het best op baya zou gebruiken. met haar grote zit ze goe voor het momen is ze ongeveer 1m49. ook haar gangen zijn vrij goed, hetgene ik aan denk is om luxer te fokken. wat denken jullie

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:08

Ik denk niet dat Bronse nog naar de HK komt, hij is al voor het leven ggk..
Louis gaat dit jaar nog een keer met een dochter van Bronse x Hildar fokken (en als een hengstenhouder in België al vreemd gaat wil dat over de kwaliteit van die 'vreemde' hengt wel wat zeggen Knipoog )

Valdemann fokt niet echt grof maar die is 1.52 en aangezien Baya al 1.49 is weet ik niet of je nog groter wil gaan? Sja.. verder zijn er veel nieuwe waarvan je natuurlijk niks kan zeggen over hun nakomelingen he.
Wij zijn op de hk en een heleboel fw'ers ook die je dan ook goeie raad kunnen geven!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 11:51

goed dat er enkele mensen zijn doe mij wat raad kunnen geven,maar of ik ze ga herkennen is een andere zaak.en even tegen een wildvreemde beginnen zonder dat ik weet wie het is zie ik ook niet echt zitten. voor baya dacht ik ook in eerste instantie aan mogly (zit hier ook geen valdemann in ?) groter is niet echt een probleem. hetgene ik zou willen is voornamelijker iets luxer.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:57

Mogly is een superleuke hengst. Een Mosby (Nederlands gefokt) X Illiano, dus in theorie is een grijze mogelijk... Valdemann komt uit een hele andere lijn.
Op de keuring komen niet alle hengsten, maar je krijgt wel een goed idee. En tegen die tijd spreken we wel wat af zodat je weet wie we zijn Haha!
Voor wat betreft de papieren van Baya, ik weet te weinig af van het Belgische stamboek om echt te kunnen oordelen, maar het lijkt me dat als je papieren krijgt, je ook aan stamboekactiviteiten zou moeten kunnen meedoen. Persoonlijk zou ik trouwens niet gaan fokken met een merrie zonder papieren.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 17:38

zit er mogly illiano? oei , geen optie voor willgraa dus aangezien illiano haar vader is. spijtig