eerste jaarwisseling van shet, hoe komen we er doorheen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

eerste jaarwisseling van shet, hoe komen we er doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:24

ik heb een shetbaby van 7 maandjes en dit wordt zn eerste jaarwisseling.
Hij staat 's nachts alleen met in een buurwei een shet die baby's eet voor lunch en een oude pony van 24 waar hij die avond bij mag staan. Nou sedeert een stalgenoot haar paard met sectolin en zei dat ik wel wat mag gebruiken voor de kleine.
Ik heb ook een fjord en die staat gewoon dan lekker in zn stal, ik durf de kleine er niet bij te zetten want ik weet bijna wel zeker dat ik hem de volgende dag van de muur af kan schrapen. Nor is zn pleegmama en op de wei is er niks aan de hand maar Nor zn stal is zijn eigendom en daar tolereert hij geen pleegkind.
Ik weet ook niet hoe Nor in de buitenlucht is met oud en nieuw dus hij blijft lekker in stal. Ik heb voor die kleine ook een schuilstalletje, maar die is aan de andere kant van de wei en daar heeft hij geen zicht op de anderen.
Is het verstandig om de kleine een roesje te geven met de sectolin? Heeft iemand anders nog tips voor de eerste oud en nieuw van een veulen?
Ik sta redelijk achteraf, de kleine knalletjes hoor je amper, maar oud en nieuw kan je moeilijk missen. Hoe doen andere het?
Ik zet Bambam in ieder geval bij zn oude buurman die oud en nieuwproef is, maar toch ben ik bang dat hij in paniek raakt en dwars door de draden rent.

ImkeTarek

Re: eerste jaarwisseling van shet, hoe komen we er doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:28

die van mij kwam zn eerste oud en nieuw met gemak door! was gewoon rustig... volgende dag behoorlijk vroeg wezen kijken hoe het met hem ging!
als ze de ruimte hebben om "weg" te rennen is het over het algemeen wel goed... de kans is niet erg groot dat ie door het draad rent, helemaal niet als er een "oud en nieuwproef" paard bij staat!

juist als ze opgesloten zitten zullen ze banger worden, omdat ze dan geen ruimte hebben om te "vluchten" en zullen ze meer kuren gaan uithalen dan buiten in de wei!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:29

kan je hem nergens op een stal zetten of binnen? anders bijblijven en bij de oude buurman zetten. mijn paarden staan aan de rand van en dorp waar weinig word afgestoken met oud en nieuw gaan ze gewoon op stal radio hard aan en deur dicht.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:34

ik denk dus dat als ik erbij blijf dat ik hem juist bang maak. Dan geef ik aan dat er wel degelijk iets aan de hand is waar hij bang voor is. En zoals ik al zei dat schuilstalletje staat tever weg. Vind het geen optie om hem daar in te zetten. En helaas hadden we maar een radio, licht is al teveel gevraagd.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:34

Ga niet sederen. Paard kan er uiteindelijk nog angstiger van worden. Kijk het eerst dit jaar aan en alleen in uiterste nood het jaar erop doen.

Hier lopen al 45 jaar shetjes van jong tot oud sinds 6 jaar samen met een fjord. Ze blijven vrij rustig als ze bij elkaar buiten staan met een bult hooi. Kun je de fjord niet erbij zetten?

Ik zou in ieder geval niet veel veranderingen aanbrengen. Paarden voelen spanning aan en gegarandeerd dat ze dan gekker doen dan nodig is.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:36

Gewoon negeren, niet doen of er iets bijzonders is.
Je kan natuurlijk wel een keer om het hoekje kijken, maar als je jezelf er druk om gaat maken en er mee bemoeien, denkt een dier alleen maar goh er is zeker wat?

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:10

Ik heb de mijne in een verlichte stal met de radio heel hard aan gehad (hij was de radio al gewend) maar hij werd toch gestoord. De volgende dag lag hij 's ochtends languit in stal uit te rusten. Ik zou het niet weten wat je het beste kunt doen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:30

Niet zo'n ophef maken, dat werkt het beste.
Ze horen heel oud jaars dag al hier en daar wat geknal, dus zijn al 'opgewarmd' en raken echt niet zomaar in blinde paniek. Ze zullen hooguit wat kijkerig zijn, maar verder niet.

Die van mij kreeg ik alleen gespannen door zelf met een sterretje naar ze toe te kopen toen net de kruit lucht van het dorp onze kant op kwam.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:09

Wat Dennis zegt kan ik alleen maar beamen, geen ophef over maken.
Voorgaande jaren stonden mijn pony's op een pensionstal midden in de stad, dan ging er 's nachts altijd iemand kijken en vaak ging ik zelf ook nog even heen, meer voor het gevoel.
Vorig jaar hebben ze bij mijn schoonouders gestaan op het bedrijf en zijn die gaan kijken.
Dit jaar heb ik mijn eigen stek, eigen stallen, maar heb ik besloten ze weer bij mijn schoonouders te zetten. De buren zijn altijd nogal fanatiek met vuurwerk en om ellende te voorkomen gaan ze weer naar het bedrijf van mijn schoonouders waar om middernacht altijd iemand is.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:07

die van mij staan op stal dan Lachen maar s'nachts rond 11/kwart over 11 gaan we er nog ff heen en ff wat hooi geven. Lachen

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:19

die bij ons stond gewoon in de wei. Het ging haar eigenlijk heel goed af. Ben af en toe nog wezen kijken (op de dag, omdat ze dan ook al behoorlijk wat vuurwerk afsteken hier) en dat ging allemaal prima. de volgende dag optijd weer gaan kijken en ze stond rustig te eten, en ze had niks eraan overgehouden Tong uitsteken de wei was ook nog helemaal heel Haha!

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:26

Voor mijn Toby is het ook de eerste jaarwisseling!
Ik zie wel hoe het gaat, af en toe even kijken, en niet te druk om maken, zal er wel goed doorheen komen Knipoog...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:35

Die van mij staan gewoon buiten, is geen probleem als je weiland enz in orde is. In het begin zullen ze wel even rennen en kijken, maar dat is zo over. Dan ga ik rond 12 uur altijd nog wat hooi brengen en na het gek doen gaan ze vanzelf eten. Dit word Hans zijn eerste oud en nieuw bij ons, maar de andere kennen het en hij zal dus ook wel redelijk rustig blijven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:51

Meestal valt eht inderdaad wel mee, wij zijn elk jaar om 12 uur op stal. De paarden zijn wat onrustig en rennen als eht begint een paar rondjes en dan gaan ze alleen nog op wacht staan, wij kunnen ze dan mooi in de gaten houden en van het vuurwerk van de achterburen genieten ondertussen

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:01

sederen vind ik geen optie.
Je moet gewoon afwachten hoe hij de jaarwisseling doorkomt maar als je hem plat gaat spuiten is ook geen lolletje voor zo'n beestje.
Als je overbezorgd gaat doen lijkt me dat je je paard nog banger maakt dan nodig is.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:27

Ik heb er nog nooit echt bij stil gestaan... Gewoon in de wei of op stal, de normale gang van zaken. Ook toen mijn haf nieuw was wist ik eigenlijk ook niet wat ze zou doen maar ze is heel het jaar door bomproof dus ik was niet ongerust. Ze staan gewoon rustig in het knallende licht van het vuurwerk te grazen als ik naar buiten kijk.
Doe gewoon met hem wat je alle dagen doet, de normale situatie. Voor een veulen is alles nieuw maar maak je niet te snel (onnodige Knipoog ) zorgen ! Lachen

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:26

Mijn shetje zijn tweede jaarwisseling is het, maar vorig jaar stond hij binnen in een pensionstal met naast hem andere paarden. Morgen staat hij alleen in zijn eigen stalletje. Hij gaat iederen nacht naar binnen ( met buitenluik), dus denk dat ik dat morgen ook maar doe. Om half 12 ga ik nog wat hooi geven, zodat hij misschien wat afleiding heeft, iets om op te knabbelen. Ik hoop dat het goed komt, maar hij heeft zowiezo niet zo snel ergens last van Lachen