wat te doen?? ocd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

wat te doen?? ocd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:06

Ik heb onlangs een 2,5 jarige merrie gekocht. Zij was goedgekeurd door E-digit.
Heb daar ook papieren van gekregen dat zij rontgenologisch is goedgekeurd als sportpaard.

We hebben toen besloten extra foto's te maken omdat alles er zo netjes uitzag, voor het PROK certificaat. Nu krijg ik net de uitslag binnen, staat er dat ze OCD heeft in haar linker sprong!

Ik heb dus een paard gekocht met OCD, volgens het KWPN!

Wat moet ik doen????
Laatst bijgewerkt door pittig_ding op 20-12-06 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: wat te doen?? ocd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:10

Wat ik zou doen: OCD foto even laten beoordelen door een DA of ze er uberhaupt last van zal krijgen of niet. Zo ja, vragen of het operabel is. Zo ja, dan even een aantal dierenklinieken opbellen voor een offerte van een OCD operatie. Deze prijzen verschillen nl. nogal.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:10

pittig_ding schreef:

We hebben toen besloten extra foto's te maken omdat alles er zo netjes uitzag.

Dat snap ik niet helemaal?

Verder ga ik met Anne mee Ja!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:11

Even voor de duidelijkheid, wat is E-digit? Ik heb er nog nooit van gehoord. Bij de standaard fotokeuring zitten toch ook foto's van de sprong bij? Of vergis ik me nu. Welke klasse heeft ze OCD? Ik zou contact opnemen met een andere dierenarts en daar even de kansen mee door nemen.

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:13

Anne_GTI schreef:
Wat ik zou doen: OCD foto even laten beoordelen door een DA of ze er uberhaupt last van zal krijgen of niet. Zo ja, vragen of het operabel is. Zo ja, dan even een aantal dierenklinieken opbellen voor een offerte van een OCD operatie. Deze prijzen verschillen nl. nogal.

Inderdaad. Heel vaak krijgt een paard er helemaal nooit last van. De mijne heeft ook OCD en ook nog nooit last van gehad, ik heb haar nu al vier jaar.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:14

In eerste instantie wilde we haar alleen rontgenologisch laten keuren. Maar omdat dat er allemaal goed uit zag, en ze wel een interessante foklijn heeft, hebben we besloten om dus nog meer foto's te laten maken om dat het PROK predikaat aan te kunnen vragen.

E-digit is de dierenarts geweest. Er is geen klasse van OCD alleen + of -

De rest waren het 1'en en enkele 2'en, wat dus gewoon goed is.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:14

Hozie schreef:
Anne_GTI schreef:

Inderdaad. Heel vaak krijgt een paard er helemaal nooit last van. De mijne heeft ook OCD en ook nog nooit last van gehad, ik heb haar nu al vier jaar.

Jaa, maar toch!
Ik had er toch een ander bedrag voor betaald als ik had geweten dat ze toch wel OCD had gehad.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:17

pittig_ding schreef:

Ik had er toch een ander bedrag voor betaald als ik had geweten dat ze toch wel OCD had gehad.

Ja, maar dan had je haar vóór de koop geheel op de foto moeten zetten.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:22

Ja, maar dat is dus ook gebeurt.
En door E-digit rontgenologisch goedgekeurd, dus zonder OCD.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:24

Ik snap je verhaal niet meer. Je besloot extra foto's te nemen, maar gewoon weer van dezelfde standaard dingen? Dus geen delen die niet meegenomen tijdens de standaard fotokeuring?

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:30

Ik ging in eerste instantie voor een verkoopkeuring.
Er worden dan foto's gemaakt om te zien of alles in orde was. Alles was in orde. Maar om het PROK predikaat aan te vragen (wat dus interessant is, is je een leuke afstammeling hebt)
moeten er dus meerdere foto's worden gemaakt. Ik zal nu even iets kopieren, letterlijk van de site:

De PROK-keuring is een project van het KWPN waarbij de erfelijke afwijkingen aan het beenwerk, t.w. osteochondrose-spat-hoefkatrolontsteking, worden onderzocht. Er worden hierbij 18 opnamen gemaakt, [t.w. per voorbeen: 2 opnamen van de kogel en 2 opnamen van de ondervoet (o.a. hoefkatrol) en per achterbeen:3 opnamen per sprong en 2 per knie]. Uw merrie krijgt bij goedkeuring het PROK-predikaat en indien ze tevens het keur-predikaat heeft, wordt ze automatisch elite. Nevenbevindingen worden niet meer vermeld op dit predikaat.
De merries geboren in 2004 mogen per 1september 2006 PROK gekeurd worden.

En eerst ging het om:
De standaard röntgenologische keuring van een sportpaard bestaat uit 18-20 opnamen. Hierbij worden per voorbeen 2opnamen van de kogel, 2 van de ondervoet (o.a.hoefkatrol) gemaakt en per achterbeen 1opname van de kogel, 3per sprong en 1 of 2 van de knie.

Aan de "gewone" keuring kan altijd worden gezien of een paard wel of geen OCD heeft. Voor het PROK predikaat worden er dus naar nog meer dingen bekeken. Maar dit was allemaal in orde. Maar ze vallen over de OCD.
Sorry, als ik vaag ben. Ik stuur je (als ik nog onduidelijk ben) nog wel een pb.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:34

pittig_ding schreef:

Als er een rapport van E digit bijzit dat ze geschikt is voor de sport staat op dat rapport ook waar ze niet helemaal goed is is, dat is de manier waarop E digit werkt. Anders had er gewoon op gestaan dat ze voldoet aan de prokeisen.
Ik vind dit niet helemaal netjes naar E digit toe.

De vorige eigenaar die waarschijnlijk voor Prok had laten keuren heeft dit vast geweten en haar dus voor de sport met een sport keuring verkocht.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:37

'Sport' keuring en PROK keuring zijn 2 verschillende dingen, een paard kan voor de sport goedgekeurd worden maar niet in aanmerking komen voor het PROK predikaat en andersom. Als jij het paard met het doel 'sport' hebt gekocht, haar daarvoor op de foto hebt gezet en ze is goedgekeurd, moet je later niet vallen over het feit dat ze geen PROK kan worden.

E-digit komt op mij ook over als zeer betrouwbaar dus het lijkt me sterk dat je 'genaaid' zou zijn en verder ben ik het eens met Sarabande!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:52

sarabande schreef:
pittig_ding schreef:

Als er een rapport van E digit bijzit dat ze geschikt is voor de sport staat op dat rapport ook waar ze niet helemaal goed is is, dat is de manier waarop E digit werkt. Anders had er gewoon op gestaan dat ze voldoet aan de prokeisen.

De vorige eigenaar die waarschijnlijk voor Prok had laten keuren heeft dit vast geweten en haar dus voor de sport met een sport keuring verkocht.

Mmm, dat is wel raar, maar er staat bij het OCD tekentje gewoon een -, dus negatief!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:53

sarabande schreef:
pittig_ding schreef:

Nee, ze is nog maar 2,5 en nog nooit eerder voor Prok gekeurd geweest. Maar met OCD is ze toch ook niet geschikt voor de sport?

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:55

Ik heb de ex-eigenaar aan de telefoon gehad en die stond er ook versteld van. Bij de ene is ze OCD vrij en bij de andere heeft ze wel ocd.

Ik heb ook E-digit gebeld en die gaan de foto's nog maals bekijken.

Wordt vervolgd Knipoog

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:57

Dat hangt er helemaal vanaf wat voor OCD en waar. Ik ken een merrie en die heeft ook 'iets' in de knie, het is geen échte OCD (foto's zijn dan ook 'op hoop van zegen' opgestuurd voor de PROK, kleine kans dat ze ggk wordt maar goed) maar het is absoluut geen belemmering voor de sport. Op het keuringsrapport staat het kruisje bij de OCD dan ook precies tussen het vakje 'positief' en 'negatief' in. Verder geheel goed voor de sport Ja, PROK is kleine kans dus even afwachten.

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:57

snap het niet helemaal ?

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 09:59

Remember schreef:
'Sport' keuring en PROK keuring zijn 2 verschillende dingen, een paard kan voor de sport goedgekeurd worden maar niet in aanmerking komen voor het PROK predikaat en andersom. Als jij het paard met het doel 'sport' hebt gekocht, haar daarvoor op de foto hebt gezet en ze is goedgekeurd, moet je later niet vallen over het feit dat ze geen PROK kan worden.

E-digit komt op mij ook over als zeer betrouwbaar dus het lijkt me sterk dat je 'genaaid' zou zijn en verder ben ik het eens met Sarabande!

Maar door wie zou ik dan genaaid zijn? Door de ex-eigenaar?
Maar hij had dit toch ook niet kunnen weten, aangezien ze nog nooit eerder was gekeurd?

Tuurlijk snap ik wel dat ze als sportpaard goedgekeurd kan worden en niet het PROK predikaat krijgt. Maar ik vind, wel of geen OCD, toch wel een grove fout?
Of ben ik daar de enige in? (zou ook best kunnen?)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:59

Blijft vaag dat bij de sportkeuring 3 foto's van de spronggewrichten zijn gemaakt, die ocd-vrij bleken te zijn. Bij de PROK worden dus nogmaals deze foto's gemaakt en dan heeft ze ineens OCD. Volgens mij bedoelt TS dit?

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 10:00

Juist Mieke!

Maar de foto's zijn op de zelfde dag genomen. Dus E-digit en het KWPN hebben allebei dezelfde foto's gezien!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:00

Oh, ik had het idee dat jij dacht dat iemand je 'genaaid' had, verkeerd begrepen dan!

edit: zie nu de post hierboven, ik zou de foto's dan nog eens goed na laten kijken! Het lijkt me erg onnauwkeurig als ze de eerste x de OCD over het hoofd hebben gezien!
Laatst bijgewerkt door Remember op 20-12-06 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 10:01

Oke, maar E-digit heeft de foto's gemaakt en beoordeeld. En toen doorgestuurd naar het KWPN, en die beoordeeld aan de hand van dezelfde foto's!

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 10:02

(haha, met elkaar komen we er wel. Sorry dat ik nogal vaag ben!)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:07

pittig_ding schreef:
Ik heb de ex-eigenaar aan de telefoon gehad en die stond er ook versteld van. Bij de ene is ze OCD vrij en bij de andere heeft ze wel ocd.

Ik heb ook E-digit gebeld en die gaan de foto's nog maals bekijken.

Wordt vervolgd Knipoog

Dit lijkt me ook de enige juiste weg.