Chip en geen papieren andalusier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frappa

Chip en geen papieren andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:30

Hoi, Hoi allemaal

Ik heb even een vraag, en misschien kan een van jullie mij daar bij helpen.
Mio heeft een spaanse chip ( opgezocht en de fabrikant komt uit barcelona).
en ik vroeg mij af of ik er achter kan komen of er ook ergens papieren dwarrelen of dat ik ergens kan vinden wat de afstamming is.
Mijn spaans is ronduit slecht dus snap weinig van bepaalde sites.
De andalusier vereniging heb ik al gemaild maar die willen mij niet helpen.
Iemand van jullie tips of ideeen ??

Buitenzinnig

Re: Chip en geen papieren andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:14

ja, er is wel een site waar je de chip op kunt vinden..
Moet ik even zoeken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:40

Als er een chip is, wil dat niet automatisch zeggen dat er papieren zijn.
Een paard dat zonder papieren verkocht is, heeft waarschijnlijk gewoon geen papieren en kan simpelweg bij een particulier gefokt zijn uit gewone papierloze ouders...
Paarden met papieren zijn veel waard, dus als er papieren zijn raken die heus niet zomaar weg, want dat scheelt echt duizenden...

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:52

heb je nederland gemailt of belgie?
want je zou belgie natuurlijk ook eens kunnen vragen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:31

Bij PRE's is het wel zo dat een veulen wordt gechipt als de Cria Caballar zijn papieren komt optekenen, dus er is wel een grote kans dat jouw paard papieren heeft.

Niet vriendelijk van de Nederlandse vereniging dat je ze niet willen helpen, je kan idd in Belgie proberen (www.spaansepaard.com) ofwel bij de Cria Caballar zelf.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:39

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 15:17

Idra schreef:
Bij PRE's is het wel zo dat een veulen wordt gechipt als de Cria Caballar zijn papieren komt optekenen, dus er is wel een grote kans dat jouw paard papieren heeft.

Niet vriendelijk van de Nederlandse vereniging dat je ze niet willen helpen, je kan idd in Belgie proberen (www.spaansepaard.com) ofwel bij de Cria Caballar zelf.

Dank je wel idra hier heb ik wat aan. Haha!
Ga kijken of onze zuiderburen wat behulpzamer zijn.
ja spaans of engels ( gramm) is niet mijn beste vak dus probeer het eerst via de belgische vereniging.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:25

Ben ik ook één van de eerste die het hoort als Mio papieren heeft? Want dat betekend voor mij ook uiteraard veel!! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:38

Idra schreef:

Paarden kunnen ook gewoon op latere leeftijd gechipped worden...
Stel je eens voor dat het geen PRE is. Ik kan mijn huis-, tuin-, en keuken paard ook laten chippen...
Ik wil niet negatief doen, maar een paard dat papieren heeft wordt gewoonlijk iet zonder papieren verkocht omdat het duizenden euro´s scheelt. Je lijkt wel geknom een paard te verkopen voor een paar duizend als je er andere 30.000 voor kunt krijgen ofzo.... als je snapt wat ik bedoel.
Het is natuurlijk alijd nuttig om na te gaan wie en waar en wanneer gechipped is. Daar niet van.

Is het paard gebrandmerkt?

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 22:18

Lusitana schreef:
Idra schreef:

Paarden kunnen ook gewoon op latere leeftijd gechipped worden...
Stel je eens voor dat het geen PRE is. Ik kan mijn huis-, tuin-, en keuken paard ook laten chippen...
Ik wil niet negatief doen, maar een paard dat papieren heeft wordt gewoonlijk iet zonder papieren verkocht omdat het duizenden euro´s scheelt. Je lijkt wel geknom een paard te verkopen voor een paar duizend als je er andere 30.000 voor kunt krijgen ofzo.... als je snapt wat ik bedoel.
Het is natuurlijk alijd nuttig om na te gaan wie en waar en wanneer gechipped is. Daar niet van.

Is het paard gebrandmerkt?

nee geen brand merk,maar hoe zit dat met chippen dan in spanje, hier is iedereen het verplicht dus vandaar en krijg je ook een paspoort
Hij was rond de 3 jaar toen ik hem kocht en net uit spanje gehaald.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:39

De stamboekpaarden worden gechipped, maar volgens mij is het verder niet verplicht. Maar let wel, ik zit in Portugal.
Fokkers zijn erg gebrand op hun brandmerk, dus het is op zijn minst opmerkelijk dat hij geen brandmerk heeft. Misschien toch gewoon bij een particulier gefokt (die ook mogen brandmerken, maar niet iedereen doet het).
Wat staat er in zijn groene boekje? Of was er helemaal niks bij?

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 23:56

Lusitana schreef:
De stamboekpaarden worden gechipped, maar volgens mij is het verder niet verplicht. Maar let wel, ik zit in Portugal.
Fokkers zijn erg gebrand op hun brandmerk, dus het is op zijn minst opmerkelijk dat hij geen brandmerk heeft. Misschien toch gewoon bij een particulier gefokt (die ook mogen brandmerken, maar niet iedereen doet het).
Wat staat er in zijn groene boekje? Of was er helemaal niks bij?

Er zat niks bij, alleen zat die chip erin.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 00:19

Lusitana, tuurlijk kunnen paarden op latere leeftijd gechipt worden, maar ik schetste maar even hoe het bij de PRE's zit.
Veulens worden dus meteen gechipt en hun papier is ook gelinkt aan die chip, dus als je het chipnummer hebt, kan je normaalgezien zo bij de Cria Caballar nagaan of er een papier bij hoort Lachen

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 15:48

Heb de belgische vereniging gemaild, en kreeg vandaag een mailtje terug dat hij op zoek ging.
Dus ben benieuwd ...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:09

Idra schreef:
Lusitana, tuurlijk kunnen paarden op latere leeftijd gechipt worden, maar ik schetste maar even hoe het bij de PRE's zit.
Veulens worden dus meteen gechipt en hun papier is ook gelinkt aan die chip, dus als je het chipnummer hebt, kan je normaalgezien zo bij de Cria Caballar nagaan of er een papier bij hoort Lachen

Ja, dat snap ik Knipoog , en dat is ook juiste (en handige) info, maar aanvullende info was dat natuurlijk niet elk paard in Spanje met chip automatisch een PRE is... Haha! Het was dus weerwoord, maar gewoon extra info.
Ik denk dat in deze speurtocht alle info belangrijk is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:14

frappa schreef:
Heb de belgische vereniging gemaild, en kreeg vandaag een mailtje terug dat hij op zoek ging.
Dus ben benieuwd ...

Ik ook!!! Wel even melden natuurlijk wat eruit komt Haha!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:24

Goya is op zijn 6e naar NL gekomen. wel brandmerk, geen chip. Hij heeft deze dus in NL gekregen, dus voor mij helaas onbegonnen werk om uit te kunnen zoeken wie de vader/moeder is..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:24

Volgens mij moeten de paarden wanneer ze vervoerd worden allemaal een chip hebben (wet EU), dus ook de papierlozen. Vandaar dat ze vaak wel een chip hebben maar geen papieren.

Deze paarden hebben dan vaak een id kaart mee van het Department d'Agricultura.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:35

En kun je ook nog aan zo`n Id kaart komen? Goya heeft nl. alleen een chip uit NL. En hoe lang is dat al verplicht?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:42

Ze krijgen die id kaart vanuit Spanje mee, volgens mij is het nog niet zo lang verplicht. Net zo lang als dat wij verplicht zijn om te chippen. Ik weet het niet eens zeker of het al echt verplicht is in Spanje (denk het wel) Maar wanneer de paarden in Nederland aankomen vallen ze direct onder de Nederlandse wet en moet dus alles in orde zijn.

Vbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:16

Ik zit met een dergelijk probleem.
En had daarvoor al een tijdje geleden gepost : viewtopic.php?f=22&t=454296&p=9758881&hilit=#p9758881

Ben in het bezit van de papieren van de moeder van mijn anda hengst. Hebben ze mee gekregen om zijn papieren in orde te bregen, wat natuurlijk niet gaat zonder dat we de merrie terug vinden.
Ik bezit haar spaanse papieren en import bewijs. Op die papieren staat ook een chip nummer. Maar van de merrie geen spoor !
Heb al met de belgische en nederlandse verenigingen kontact gehad maar zij vinden ook niks terug over die merrie.
De persoon van die de merrie heeft geimpporteerd kan/wil ons niet zeggen waar ze naartoe is...

Als er iemand weet hoe je met een chip nummer een paard terug kan vinden, hoor ik het graag !

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:44

Je kan volgens mij via chipnr zoeken op http://www.librogenealogico.com/.

En even ter verdediging van de Andalusier vereniging hier in NL als ze dat voor iedereen moeten doen die een andalusier zonder papieren heeft gekocht zouden ze goed gek zijn. Ben je ook lid?

Ik hoop voor je dat je resultaat krijgt maar ik zou er niet te hard op rekenen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:55

waarom zou de vereniging dan goed gek zijn? Misschien heeft het paard toch wel papieren. Het is toch voor vrienden van het andalusische paard?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:17

Het probleem is dat "Andalusiër" een wijd begrip is. "Een paard uit de Andaluz". Tegenwoordig zelfs zo algemeen gezien als een paard uit Spanje. Bijna allemaal hebben een brandmerk. Slechts een klein percentage, de PRE´s, hebben papieren. Niet elk paard uit Spanje is een PRE, en de paarden die papieren hebben, worden gewoonlijk mét papieren verkocht (omdat ze daarmee veel meer waard zijn). Papieren verdwijnen niet zomaar om later alsnog op tafel te komen.
Hetzelfde zou zijn als je een manège paard zonder papieren in Nederland koopt en hoopt op papieren naar aanleiding van zijn chip...

Ik ben in dit verband wel benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk achteraf papieren hebben gekregen van hun paard van welk ras dan ook. En hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:36

soeske schreef:
waarom zou de vereniging dan goed gek zijn? Misschien heeft het paard toch wel papieren. Het is toch voor vrienden van het andalusische paard?

De vereniging wordt geleid door vrijwilligers, het lijkt me toch echt dat ze wat beters te doen hebben om voor iedereen die een andalusier heeft gekocht uit te zoeken of er misschien toch wel papieren bij zitten.

Ik betwijfel (lees weet haast zeker) dat er eentje uit zal komen waarvan per ongeluk de papieren zijn kwijtgeraakt en voor een appel en ei verkocht is....