Hengstigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieke

Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 22:37

Een vraagje aan mensen die meer ervaring hebben met fokken dan ik......

Ik heb een welsh-a merrietje waarbij ik graag een keer een veulentje wil fokken. Heb wel lange tijd op een stal gereden waar ook gefokt werd dus helemaal onbekend ben ik niet met de hele materie maar om mezelf nu een oude rot te noemen...... Haha!

Hoe het ook zij; mijn merrie wordt dit voorjaar drie jaar en ik zou haar deze zomer (niet te vroeg) eens onder een goede hengst willen doen. Ik probeer nu alvast haar hengstigheid te volgen en in kaart te brengen maar hoe ik er ook op let.... ik zie nooit een hengstigheid! Nog nooit één opgemerkt ook!
Ze loopt samen met een ruintje en een shouwhengst heb ik zo één twee drie niet bij de hand. Zijn er andere tips om een hengstigheid te herkennen? Hoe lossen andere mensen met dit probleem dit op?
Ben benieuwd......!

Groeten, Hieke

Ibalia

Re: Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:04

Over het algemeen zijn de meeste merries nu nog niet goed hengstig.
Nu zijn onze fokmerries allemaal drachtig dus bij ons is het nu ook niet goed te zien Clown
Als de dagen weer langer worden dan zullen de merries (zichtbaar) hengstig worden.

Oze DA gaf een keer de raad om het licht aan te laten en de merries wortelen te voeren.
Een oud gebruik zeg maar.

Wij hebben een schouwruin Haha!
Mijn menpony is namelijk zijn carriere bij ons gestart als schouwhengst maar omdat ik nu met hem men hebben we hem geruind. Hij schouwt nog wel steeds.
Wij hebben zeer goede ervaringen met schouwen dus misschien kun je toch met het ruintje schouwen.
Wel verstandig van je dat je de cyclus in kaart wil brengen.

Even offtopic: volgens mij wonen we dicht bijelkaar Knipoog

Hieke

Re: Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 15:49

Ibalia schreef:
Even offtopic: volgens mij wonen we dicht bijelkaar Knipoog

Als Hollerwiek Haulerwijk is... ja! Haha! Daar wonen zelfs een oom en tante van mij (hun kinderen zijn inmiddels het huis uit).
Handig: een ervaringsdeskundige in de buurt Knipoog

Heb je profiel net even gelezen: mooie paarden hebben jullie en die pony is een geweldig beest zeg!!
Ik ben helemaal 'vers' aan het mennen geslagen sinds kort met mijn a-tjes na altijd paarden onder het zadel gereden te hebben.
Door m'n drukke gezin schoot het rijden (en ik ben fanatiek en kan het niet half) er steeds vaker bij in en ik heb toen mijn paard verkocht. De pony bleef en daar kwam één bij (gekocht als veulen) want alleen is maar alleen. Karretje (recreatie gevalletje) gekocht voor de leut en dat vónd ik toch leuk!!! Kinderen mee, lekker het bos door....
Inmiddels heb ik dat eerste karretje nu net verkocht en ben ik op zoek naar een marathonwagentje waarmee ik verder uit de voeten kan.
Mijn jongste gaat in Juni naar de basisschool en dan heb ik m'n handen weer wat vrijer.....

Ben met zowel mennen als fokken nog maar een groentje maar ben altijd wel fanatiek en verdiep me graag in dingen als ik ermee bezig ga.....