hoeveel voeren jullie je merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

froukje_daan

hoeveel voeren jullie je merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:09

de vraag is al duidelijk denk. hoeveel voeren jullie je merrie?
en wat is het voordeel en/of nadeel van merrie brok.
mijn merrie is nu 7 maanden en die krijgt s'morgens 1kilo bix en 1 kilo musli en sávonds ook en onbeperkt kuilgras. is dit genoeg en moet ik meer gaan geven? of moet ik met 8 maanden overgaan op merrie brok? en ja hoeveel?
ze loopt gemiddeld 4 keer per week 1 uurtje.

gr danielle

Jeskim

Re: hoeveel voeren jullie je merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:18

Tja, wat voor paard heb je, alnders wordt het moeilijk om antwoord te geven. Ik ga zelf vanaf de achtste maand beginnen met merriebrok en in de negende maand gaat ze volledig naar merriebrok.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:22

Mijn merrie's werken niet en heb èèn zorgenkindje die erg veel moet eten om wat model te behouden : 's morgens 1/2 kilo merriebrok ,1/2 kilo gerst ,halve emmer bietenpulp ,1/2 kilo melasse. 's avonds 1 kilo bietenpulp ,1/2 kilo gerts ,1/2 kilo melasse ,1 kilo merriebrok 1 brood en 10 penen + onbeperkt hooi de ganse dag..ze is 7 maanden drachtig.

De anderen ,onbeperkt hooi , 's avonds en 's morgens 1/2 kilo merriebrok , 8 penen , 1/2 melasse en 1 brood Knipoog

froukje_daan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 07:52

Jeskim schreef:
Tja, wat voor paard heb je, alnders wordt het moeilijk om antwoord te geven. Ik ga zelf vanaf de achtste maand beginnen met merriebrok en in de negende maand gaat ze volledig naar merriebrok.

het is een fries en ze is moeilijk dik te houden. dus geef haar ook al maismeel bij.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:49

Dat zorgenkindje waar ik het over had bovenstaande is ook een Fries , en ik weet hoe moeilijk het is om ze een beetje dik te krijgen daarom voer ik haar op die manier en het werkt

paardenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:15

Mijn merrie (NWR) is 1 x drachtig. Nu 8 maanden dracht viel terug in conditie dus nu krijgt ze merriebrok,kuil en hooi.
Ze werkt nog niet (31/2 jaar) en krijgt nu 1 kilo merriebrok.
Vindt het moeilijk de juiste dosering te bepalen.
Wie heeft advies?
Alvast bedankt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:40

mijn friesje is nu 8 maanden drachtig en krijgt nu 3 x per dag 1,5 kilo biks(sportbrok) en onbeperkt voordroogkuil.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:56

Onze AQHA-merrie krijgt s'ochtends 1 kg merriebrok en een kratje kuil, s'middags 1/2 schep meusly wat peen en een kratje kuil en s'avonds weer 1 kg merriebrok en een kratje kuil. Daarnaast krijgt ze na het werk nog een slobber van een halve schep meusly en een schep zemelen/havermengsel met peen. Verder krijgt ze dagelijks nog 2 schepjes Soulmate (vitaminepreparaat).

Holly is nu iets meer dan 7 maanden drachtig en staat nog (licht) in het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:15

Mijn merrie is pas in juni uitgerekend. Ik voer haar nu nog niet anders. Ik denk dat ik in februari met een kilo merriebrok erbij begin. Ze krijgt nu onbeperkt droge kuil, een kilo totaalmeusli en wortels.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:52

Jeskim schreef:

Zou je dat wel doen? Mijn DA heeft mij aangeraden met 10 maanden pas te beginnen met merriebrok omdat Fjorden
er moddervet van worden. Aangezien Tea flinker is dan Vinga zou ik er nog eens over denken hoor. Te dik werkt ook
niet mee met de bevalling.

4everlong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:47

Tjah..!!! Sal ik nieJ Wete Tong uitsteken Vingers aflikken
Myn broer doet al dieJ dinge Tong uitsteken Ik rij meestal alleen :S Clown

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:44

Ik heb tot 8 maanden 5 kilo sprtbrok gevoerd. Mijn merrie werd nog wel een beetje gereden. Toen naar 3 kilo sprtbrok en nu krijgt ze 3 kilo merriebrok.... verdeeld over 3 keer voeren en flink kuil. En elke avond een scheutje maisolie over het voer.
Ze moet nog 6 weken....