KWPN'er laten dekken door Fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

KWPN'er laten dekken door Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 23:48

Ik wil met de tijd mijn merrie laten dekken, veulen is bedoeld als 'opvolger'. De 'merrie in kwestie' kan goed bewegen, is niet super apart, maar correct genoeg om er niet per definitie een hele kromme ezel uit te laten rollen Tong uitsteken
Nou trek ik zelf een beetje de barokke kant op, en stiekem wil ik haar eigenlijk laten dekken door een Friese hengst (dit wordt dan wel een passende Friese hengst, dat spreekt voor zich! ik ga niet zomaar raak fokken!)
Wie heeft ook een kruising Fries x KWPN, en hoe doen die het? (en dan niet zo in de zin van 'hij is zo lievvv!', maar meer hoe het paard exterieurmatig is geworden, en hoe de bewegingen zijn)

Reacties als 'idioot dan ga je fokken voor de slacht' kan ik niet zoveel mee, ik vind persoonlijk dat je met 2 goede paarden van een verschillend ras best een fijn paard kan fokken. En op een papier kun je niet rijden.

Barst maar los!

RicardoOpa

Re: KWPN'er laten dekken door Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:52

Nou, ik ken geen kruising FriesxKWPN, maar het lijkt me wel een leuke combi. Ik denk zeker als je er de juiste hengst op zet, je nog voor leuke verrassingen kan komen te staan. Naar wat ben je opzoek? Een chique paard of een echte boerenpaard?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:58

Als ik naar de foto's in je profiel kijk, vind ik het eigenlijk zonde Bloos
Ik zie een leuke vrij correcte merrie.
Wat is het gebruiksdoel dat je voor het veulen in gedachten hebt?
Met een passende rijpaardhengst zie ik namelijk wel een leuk veulen geboren worden.
Heeft ze wel eens eerder een veulen gehad?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:08

ik zou de gok niet wagen met jou paard aangezien ik verwacht dat de nakomeling sterk overbouwd zal raken met name in de schouderpartij en de achterhand. qua rug zou het geen kwaad kunnen jouw merrie zit toch redelijk strak in haar rug en friezen over het algemeen wat week dus voorzie daar geen problemen mee. maar ze heeft een beste schouderpartij wat je absoluut niet moet willen verder uitbouwen wat je gauw zal krijgen met een barok paard. Vind dat ze een mooie achterhand heeft en gebruik ervan is ook voldoende zo op de foto's te kunnen beoordelen, zet je hier een fries op ben ik bang dat ze overbouwd gaat raken. succes met je keus!!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:25

Mijn instructrice heeft er alleen maar goede ervaringen mee. KWPN merrie laat ze dekken door een Fries.
Ik stuur even een PM, dan kun je eventueel contact met haar opnemen en wie weet de kruisingen bekijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 01:21

Sorry.. ik word ook niet echt vrolijk van het idee,.
Ik snap niet zo goed waarom?

(ik zeg niet dat je dan een slachtpaard fokt)
Maar je hebt zoveel leuke KWPN hengsten.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat je uit eindelijk wil gaan doen met het veulentje?
Zelf houden?
Recreatief?
Dressuur?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:28

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:37

Heb je al eens gedacht aan een gelderse hengst?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:38

ik ken 2 fries x kwpn en ben van beide absoluut niet onder de indruk. De 1 was wel een redelijk bruikbaar paard voor de amateursport (tot M dressuur) maar had erg veel verloren op de gangen. Er zat veel knieactie in, maar weinig expressie. Verder eem braaf paard, maar op geen moment apart en wat lomp.

De ander is gewoon lelijk, groot, lomp en heeft van zowel de kwpn kant, als de fries kant niets moois meegepikt..

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:45

Ik ken ook een paar kruisingen friesxkwpn maar die zijn niet zo mooi uitgepakt als die bonte willem van Teigetje.. Het zijn bruine paarden met krulmanen en sokken. De voorpartij lijkt fries, de achterpartij eerder kwpn. Niet erg mooi helaas..
Maar ik zag op bokt ooit een supermooie kruising! Waarschijnlijk die van de instructrice van Tienus63..
En bij Horse&Co zag ik een kruising volbloedxfries en die was echt beeldschoon! Die had ik zo mooi naar huis willen nemen..en barok!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 11:17

daantjuhhh schreef:
Sorry.. ik word ook niet echt vrolijk van het idee,.
Ik snap niet zo goed waarom?

(ik zeg niet dat je dan een slachtpaard fokt)
Maar je hebt zoveel leuke KWPN hengsten.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat je uit eindelijk wil gaan doen met het veulentje?
Zelf houden?
Recreatief?
Dressuur?

Dressuur.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 11:25

Ik denk wel dat het beeld iets vertekend is, want 'welke gek met een knappe merrie laat m nou dekken door een Fries'. Dus wat krijg je dan, juist, er zit matig merriemateriaal achter zo'n kruising, en dan kan je slecht verwachten dat er een knap bewegend veulen uit komt.
De kans dat er een heel simpel veulentje uit zou komen zou ook groot zijn als je zo'n merrie had gedekt met een KWPNer. Als je ziet hoeveel simpele Gribaldi's, Concordes en weet ik veel wat er allemaal rondlopen... En dan heb je toch wel gedekt met een 'gerespecteerde' hengst. Ik ga zowieso niet de hoofdprijs uitgeven aan dekgeld (en het lijkt ook haast geen bal uit te maken als je ziet voor hoeveel de veulens van goede hengsten op het moment van de hand gaan)

Die merrie bij Horse & Co sprak mij ook aan qua type, al zal een veulen van mijn merrie waarschijnlijk kleiner blijven (en dat vind ik ook niet zo erg) ik heb geen bezwaar tegen een bruine met krulmanen en sokken.
(merrie heeft trouwens nog niet eerder een veulen gehad)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:54

Nogmaals: kijk eens bij de Gelderse hengsten! Die zijn lang niet zo duur als Gribaldi of Jazz en geven vaak fijne karakters mee Lachen En ook nog eens wat klassieker. Okay, geen barok...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 16:46

Pletje123 schreef:
Nogmaals: kijk eens bij de Gelderse hengsten! Die zijn lang niet zo duur als Gribaldi of Jazz en geven vaak fijne karakters mee Lachen En ook nog eens wat klassieker. Okay, geen barok...

Gelders is het ook niet echt... inderdaad wel klassieker en sluit qua type aardig aan bij mijn merrie, maar imo ligt dat zo dicht bij het wpn dat het weinig verschil maakt. (en dat zeker niet ten nadele van de geldersen wat dat vind ik hele fijne paarden!) Ik ben specifiek geinteresseerd in een barokke kruising.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:49

Anders een Spaans gefokt paard?

goudbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:54

Het leukste "resultaat",als je een kwpner wil laten dekken door een fries krijg je vaak als de merrie wat meer volbloed in de bloedlijn meedraagt..Kunnen leuke dressuurpaarden worden!!

Folkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:03

Je hebt tegenwoordig ook leuke friese 'bewegingshengsten' zoals Jasper.. Friezen worden tegenwoordig veel meer rijtypischer gefokt. Is misschien een goed uitgepakte kruising ook een idee? Zoals (zag ik boven staan) Bonte Willem? Verder ben ik niet een echte fokker. Termen als week kruis etc. daar weet ik echt niets van af. Maar tussen Friesche hengsten heb je hengsten die hoger in beweging zitten en hengsten die meer exterieurhengsten zijn. Je wilde hem zelf houden las ik?

Alle rassen zijn uit oorsprong kruisingen......

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:08

Wij hebben een manegepaard kruising KWPN/Fries
Hier was de moeder een Fries en de vader een KWPN-er
Erg lief en betrouwbaar beest.
Hier een foto

Afbeelding

Folkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:08

(ff off toppic, ik zie dat je op't Van Hall zit???!!! IK OOK;))

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:17

Pletje123 schreef:
Anders een Spaans gefokt paard?

Heb ik zeer zeker ook aan gedacht, maar ik denk dat je dan qua beweging er meer op in moet leveren dan met een Fries, ben een beetje bang voor een krabbelaar. 'Spanjaarden' hebben dan wel weer het voordeel erg goed te zijn in het verzamelde werk, maar dan heb ik straks zo'n net-nietje, die het beiden net niet red Tong uitsteken Zó spectaculair loopt die van mij nou ook weer niet. De Friezen zijn tegenwoordig toch een stuk rijtypischer dan vroeger en er zitten zeker wel paarden bij met fijne bewegingen. Die zal je bij de spanjaarden ook wel hebben, maar vind die maar eens, aanbod is toch een stuk kleiner, maakt het wel weer moeilijk.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:19

Folkje schreef:
(ff off toppic, ik zie dat je op't Van Hall zit???!!! IK OOK;))

Bedoel je mij?
Zo ja, ik ben 'origineel' eentje van Larenstein, en krijg als het goed is in februari mn diploma

Ben trouwens niet zo Bonte-Willem-achtig.
Hou zowieso niet erg van bont (al heeft een goed paard uiteraaaard geen kleur) en vind het nogal een bluffer in het lopen.

Folkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:26

Hihi, ja sorry, jou. Bont is niet voor iedereen nee. Ik heb er zelf ook niet echt fan van, mooi bont is niet lelijk maar krijg maar eens een mooie bonte. Hoe bedoel je bluffer in het lopen? Ik heb hem zelf nog nooit gezien.. Ben je dan niet bang dat je zelf ook zo'n exemplaar krijgt?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:30

Ik zag dat je op het van Hall zat, weet niet of jullie ook wel voor praktijk naar Oenkerk moeten, maar daar staat ook een kruising FriesXKWPN. (Is trouwens Wine). Erg leuk beest, alleen vind het helemaal niet op een Fries lijken. Tenminste uiterlijke kenmerken heeft ze meer van een KWPN.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:32

Nou ik ben eigenlijk noit zo voor die fokmengelingen, maar Fries X KWPN kan ecth heel leuk zijn Lachen

Ik wilde er laatst zelf 1 kopen, heb ecth al een aantal zeer leuke exemplaren gezien die echt een mengelmoes waren, dus ogenschijnlijk evenveel kwpn als fries.

Bruin, zwarte manen, iets forser maar wel sierlijk, knieactie, maar niet teveel, maar wel weer langgelijnder...en nou ja...helemaal top eigenlijk Haha!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:32

Ik vind zelf dat er altijd leuke paardjes uitkomen bij die kruising. Zelf ook aan een Fries zitten denken op mijn KWPN'er maar het is toch een ander geworden...