naar haflinger kijken, waar op letten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

naar haflinger kijken, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:33

ik zag dat er al een topic over liep, en haalde daar ook zeker nuttige tips uit. maar ik wil graag ook nog wat tips van jullie over mijn 'aankoop'.

ik ga vrijdag naar een haflingermerrie kijken en ben zelf erg benieuwd waar ik volgens jullie extra op moet letten.

ik ben op zoek naar een merrie die ik evt ook kan gebruiken als fokmerrie, maar vroeg me af of deze geschikt is. de ouders zijn namelijk onbekend, maar ze schijnt wel in het (veulen)stamboek te staan. ik vroeg me af of ik dan een evt veulen nog kan verkopen(uiteraard wel met een goedgekeurde vader en als het ff kan de moeder in het hoofdstamboek).
dus ik wil dus extra letten op wat haar geschikt kan maken voor de fok.
vandaar, alle tips en ideeën zijn meer als welkom.
ik hoorde bv dat een kleine haflinger minder geliefd is, klopt dit? (geen idee hoe hoog ze is, maar vanaf welke hoogte wordt dan meer gewaardeerd?)

uiteraard wanneer het wat is laat ik haar keuren, en hopelijk heeft de dierenarts dan ook wat zicht op het ras zelf, ik ken namelijk niemand hier in de buurt die bij het stamboek zit of iig zeer betrokken is bij het stamboek om mee te vragen helaas, anders had ik dat zeker gedaan.

Nessie

Re: naar haflinger kijken, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:04

Groot en modern type is best wel geliefd.
Ook zal ik letten op de ruimte van de gangen en zeker weten op (zomer)eczeem, aangezien dat best vaak voorkomt bij Hafjes.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:43

voor om echt te fokken? neem dan een stamboekhaflingerkeurmerrie zou ik zeggen,er verdwijnen al zoveel hobbyveulens op de markt/bij de slager,daar verandert een goedgekeurde hengst niets aan,veulen krijgt dan geen volledig papier.

verder,luxe bouw,hoger dan 1.48m,beenstanden,klinische keuring,karakter,hoe beleerd/bereden enz

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:05

Let ook erg op hoe haar gangen zijn en hoe ze loopt, dat ze niet knikt met de kogel.. En voor de fok is een keurmerrie het beste.. en natuurlijk met een stamboom. Maar als er veulen papieren bij zitten zijn geloof ik de stamboek papieren nog niet opgevraagd. Op een veulen papier staan de ouders alleen. Dus zijn dan de ouders wel bekend. Als je weet wie de ouders zijn en of ze verdere afstamming hebben kun je geloof ik (zekerweten doe ik het nioet) de stamboekpapieren opvragen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:30

Voor de fok absoluut alleen een merrie kopen waar ouders van bekend zijn met een netjes papier. Ook geef ik dan de voorkeur aan een niet te oud type met goeie gangen, want ook veulens met papieren hebben lang niet allemaal een mooie toekomst en kom je niet gemakkelijk vanaf.
Ik zou zeggen plaats wat foto's hier en dan vooral goeie standfoto's en beweginsfoto's daar kun je veel vanaf zien.
Qua maat hou ik minimaal 1.40m aan dat zijn mooie maten.

En vooral niet over 1 nacht ijs gaan Lachen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 22:23

dank je wel, ik denk dat mn ma wel meegaat wanneer ik ga kijken dus die kan dan mooi foto's nemen(en zo niet zorg ik dat ik die zelf wel maak tijdens het voorrijden of even los laten lopen), en zal dan ook wel wat foto's hier plaatsen.
hoe het met die stamboekpapieren zit weet ik niet, wil ik ook zeker zien wanneer ik ga kijken, als ik het zo begreep staat ze óf in het B-stamboek, of in het veulenstamboek. dus lijkt mij dat een evt veulen dan wel een gewoon stamboekpapier krijgt dan toch?
ik wil zeker niet over 1 nacht ijs gaan, maar mocht ze toch wel hét paard zijn dat ik zoek(en ik zoek een paard met een karakter wat bij mij past, dus dat kan wel ff duren) wil ik natuurlijk ook wel graag weten waar ik specifiek op moet letten. overigens mocht ze hier niet aan voldoen maar wel rydar2 zijn maakt dat me in principe nog niet zo heel erg veel uit, mn voornaamste koopdoel is gelukkig niet de fok, maar vooral recreatie. maar zou het dus wel leuk vinden om ook een keertje een veulen te fokken, en als het ff kan dan natuurlijk wel een veulen wat iets bijdraagt aan het ras en dus verkoopbaar is..

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:33

casanova schreef:
voor om echt te fokken? neem dan een stamboekhaflingerkeurmerrie zou ik zeggen,er verdwijnen al zoveel hobbyveulens op de markt/bij de slager,daar verandert een goedgekeurde hengst niets aan,veulen krijgt dan geen volledig papier.

verder,luxe bouw,hoger dan 1.48m,beenstanden,klinische keuring,karakter,hoe beleerd/bereden enz

helemaal mee eens, denk goed na voor je ergens aan begint. er komt heel wat bij kijken om een goed veulen te fokken. laat je informeren door een kenner!

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:01

ik zou ook even kijken naar de beentjes, of ze goed staan.
ik heb nl. een haflinger op proef gehad met een enorm scheef been, toen kwam er iemand kijken die vroeger altijd dierenarts is geweest en paarden gekeurd heeft, en die zei meteen dat ze afgekeurd was.
1 beentje stond nl. heel erg naar binnen, vaak kan t niet zoveel kwaad, maar als ik met deze haflinger dressuur was gaan rijden was de kans erg groot dat ze kreupel zou worden, en misschien wel blijven.
ik vond het toen erg jammer, en het eerste waar ik naar keek bij de andere pony's waar we zijn wezen kijken was of dr beentjes recht stonden.
want bij die andere pony was ik al gehecht geraakt aan dr, dat was heel zuur. (deze pony was dan weer wel geschikt om voor de kar te lopen.)

groetjes