Gebruik van jouw Paso

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sofje

Gebruik van jouw Paso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:12

Ik ben al een tijdje geinteresseerd in de Peruaanse Paso.
Ik vroeg me af waar jullie de Paso voor gebruiken..
Rijden jullie er alleen buitenritjes mee, of kan je er ook dressuurmatig mee bezig zijn.
Heb zelf nog nooit op een gangenpaard gereden, maar is het rijden heel anders?

IceEva

Re: Gebruik van jouw Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:34

Ik heb zelf een IJslander en het is zeker heel anders, maar wel 10 keer fijner. Ja De extra gangen zijn super fijn en ze hebben een lief karakter, werkwillig. Ik vind het ook fijn dat IJslander wat kleiner zijn en je ze gewoon altijd kun blijven rijden, een paard voor het leven. Knipoog Als je de tolt 1x gevoeld heb wil je niet anders meer hoor.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 15:44

Precies de reden waarom ik een gangenpaar wil Haha!
Maar wat doe je met je ijslander zeg maar..
Rij je vooral buitenritten of hobbel je ook rond in de bak?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:36

Ik doe er vanalles mee! Meestal in het weekend maken we een grote rit van rond de 3 uur, dat houd ze prima vol en vind ze erg leuk. Verder doordeweeks meestal een klein rondje. In de zomer rijd ik veel vaker buiten, als het lekker weer is. Knipoog
Verder rijd ik voor mijn dressuurbasis gewoon in de bak hoor, lekker spiertjes opbouwen en soepel houden. Ook op de baan (ovaalbaan) rijd ik regelmatig. Springen doen we om de paar weken ook en longeren, wandelen enzovoort. Lachen Ze kan alles! Haha!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 01:37

Ik heb een ijslander en rij hem ook dressuurmatig. Ook in de bak maar ook wel in het bos. (ook een goede voorbereiding op een (lange) buitenrit)

Verder heb je inderdaad nog gangenwedstrijden (alleen voor ijslanders). En dus ook een boel extra te trainen mbt gangenwerk. Lachen

Ik doe eigenlijk van alles met mijn ijslander... Ik heb met hem gesprongen (tot 90 cm onder het zadel, hij is zelf 1.40), dressuurmatig getraind, de tölt getraind in langzaam tot heel sneltempo... En verder doe ik ook vrijheidsdressuur en veel grondwerkdingen met hem, ik ga hem ook verder trainen voor (middeleeuwse / fantasy) shows en oefen daarvoor dus vaak freestyle (bv met alleen halster rijden, en ook op die manier dmv je lichaam alleen de tölt te rijden, of juist draf, etc.) en neckreigning enzo... M'n paard is al 18 maar hij pikt nog steeds alle rare nieuwe dingen die ik met hem doe erg goed op. (en dat terwijl hij 15 was toen ik hem kreeg en toen 5 jaar niets heeft gedaan voor zover ik begrepen had) Hij heeft zelfs een keer voor de kar gestaan dit jaar, op zijn 18e, en dat ging ook van een leien dakje.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor gangenpaard je hebt. Sommige paarden houden bv niet van bak-werk. (hoewel je ook buiten heerlijk kan dressuren, vind ik. alleen is het dan vaak lastiger om je paard's aandacht erbij te houden.)

En het ligt er nog aan wat voor gangenpaard je hebt. Mijne is bv heel relaxed en als je hem aan de hand laat draven of ontspannen rijd draaft hij uit zichzelf, maar hij laat ook veel tölt zien en als hij echt pittig is wil hij soms niet meer draven. Maar ik heb hem altijd zonder moeite in stap - draf - galop in de ponyclub-lessen dressuurmatig en met springen kunnen rijden. Er zijn ook natuurtölters en dan moet je je oefeningen en gymnastiseren wat meer aanpassen denk ik. (omdat bv mijn paard uit zichzelf zijn hoofd laag en ontspannen heeft en zijn rug dus loslaat, maar sommige temperamentvolle natuurtölters kunnen erg gespannen zijn en dan kan je niet teveel in een keer vragen)

Persoonlijk vind ik het veelzijdige, vriendelijke dieren. Maar net als bij elk ras verschilt alles ook per paard weer. Lachen Je moet dus eigenlijk een gangenpaard zoeken wat past bij wat jij er allemaal graag mee wil doen.

Heb je trouwens alleen interesse in een paso, of ook in een ander gangenpaard? (omdat je eerst over de paso begint maar ook op de ijslander inhaakt? Lachen )

Ibbel hier op bokt heeft er ook een (die ook een poos van mij(n vader) is geweest). Lachen

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 10:07

De paso peruano heeft mijn voorkeur, omdat die uitstraling mij meer aanspreekt
maar ik sluit andere gangenpaarden zeker niet uit. Knipoog
Behalve eigenlijk de amerikaanse, zoals de TWH of saddlebred.
Ik hou namelijk meer van lekker compacte paardjes.
Maar wat zijn natuurtolters dan precies?
Ik dacht dat ijslanders dat ook waren.. Verward

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:22

Ik heb in Curacao gewoond, waar ik ook 2 jaar een Paso Hengst Tormento van 7 jaar en Merrie van 10 jaar verzorgd heb. Compleet anders dan ik gewend was, maar wel super. Ja Hij had natuurlijk die aparte gangen. Maar aangezien hij ook kon galoperen, wordt het daar een Troton genoemd. Vraag me nou niet wat het precieze verschil is, want daar heb ik geen idee van ! Bloos

Ik vond het te gek, die gangen. Het ziet er op zich heel oncomfortabel uit, maar oh het zit zo rustig en relaxed. Zelf zonder zadel heb je veel grip. Ook vind ik het karakter uitstekend. Met Tormento én Gaviota kon ik makkelijk met halster al rijdend de natuur in Ja. Ik vind ze erg Statig tonen, met mooie trotse uitstraling.

Jammer genoeg was de overtoch terug naar Nederland niet te doen .
Anders had Tormento hier in de wei gestaan !

Afbeelding

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:26

Hoi, ik ben in het bezit van twee Mangalarga-Marchadors, Braziliaans gangenpaard, en inderdaad, ik zou niets anders meer willen!M-m-etjes zijn denk ik vooral geschikt als tecreatie of endurance paard, de rijbak vinden ze duidelijk minder. Misschien ook wel omdat ze natuurtolters zijn en als het goed is niet over een gewone draf beschikken, dat maakt het rijden van moeilijke oefeningen natuurlijk wat minder eenvoudig.Ze zijn sober in onderhoud, altijd voorwaarts en werkwillig en de stokmaat ligt zo tussen de 1.45m en 1.55m met wat uitschieters naar boven. Sommigen lijken wat Paso achtig qua uiterlijk, met lange manen en een sjieke uitstraling, anderen gaan duidelijk meer de berber kant op. Maar ook dit is een heel fijn paardje om te rijden, zonder nonsens en een hoop[ streken, wat ik bij de gewone paarden wel vaak tegenkom.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:00

Sofje, een natuurtolter is een paard wat uitzich zelf tolt.
Dus wat je niet in tolt hoeft te zetten maar juist in draf moet zetten.
Heb zelf IJslanders maar andere gangen paarden spreken me ook erg aan.
Zoals Iris doe dresuur ik met mijn ijslanders, ik spring af en toe want dat kunnen ze
ook erg goed maar rijd ook de extra gangen ermee. Rijd buitenritten maar ook
veel bakwerk en doe aan de IJslandse wedstrijden. Mischien is het voor jou leuk
om eerst wat gangenpaarden uit te proberen en dan te kijken wat jou het meeste
aanspreekt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:45

Tja, wat doe ik met m'n Paso: het bos in, om endurance te trainen, en ze staat sinds kort voor de kar. Ik gymnastiseer m'n paard vnl terwijl ik in het bos rijd. Daarnaast rijd ik Western - eventueel in de bak, maar ook dat liever in het bos. Dressuur - of liever gymnastiseren - is juist voor gangenpaarden heel goed om ze lekker soepel te houden en de gangen goed te bevestigen en zuiver te houden.

Dressuurrijden kán dus prima, zolang je geen dressuurwedstrijdambities hebt. Een Paso hoort volgens de rasbeschrijving niet eens te (kunnen) draven, en is dus per definitie een natuurtölter. Dressuur in de vorm van de gebruikelijke wedstrijden is dus met een (goeie) Paso niet mogelijk, omdat ze niet mogen/kunnen draven. Dat is er generaties lang uitgefokt. Galop is ook niet echt een sterke kant van een Paso trouwens, dus ook wat dat betreft zit je voor dressuurwedstrijden niet zo goed. Maar waarom zou je een gangenpaard kopen voor dressuur? Je koopt een gangenpaard voor de gangen.

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:17

Ben ook zeker niet van plan om flink te gaan dressuren ofzo..
(ben ook niet zo van de wedstrijden)
Maar zoals je al zegt, om ze lekker soepel te houden.
Maar, als ik het goed begrepen heb kunnen natuurtolters dus niet draven..
en misschien een domme vraag.. maar kunnen er zijgangen gereden worden in tolt?

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:03

sofje schreef:
Ben ook zeker niet van plan om flink te gaan dressuren ofzo..
(ben ook niet zo van de wedstrijden)
Maar zoals je al zegt, om ze lekker soepel te houden.
Maar, als ik het goed begrepen heb kunnen natuurtolters dus niet draven..en misschien een domme vraag.. maar kunnen er zijgangen gereden worden in tolt?

Dat is niet helemaal waar.
Ze kunnen wel draven maar het word niet geoorloofd.
Mijn Paso veulen heeft een hele mooie draf maar hij kan ook goed tölten, alleen toont hij dat nog niet zo vaak.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 08:29

;dat ligt toch ook wel aan het soort paard, een Mangalarga-Marchador mag per definitie niet kunnen draven, heel soms gebeurt het toch, maar dit is absoluut niet gewenst. Sommige kun je echter wel leren draven en dan zijn ze uitermate geschikt voor dressuur. Maar ja, je koopt een gangenpaard toch met een bepaalde reden nietwaar? En gezien de prijs lijkt het mij dat je ze juist voor het tolten koopt, dus waarom zou je er een draf inrijden?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:45

mijn paso in nog niet bereden maar ik heb haar voor de recreatie en fok gekocht. Aankomend jaar wordt zij gedekt. En ga ik haar proberen verder te beleren Tong uitsteken

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:43

Mijn paso jaarling heb ik ook voor de endurance gekocht. Hij kan trouwens geweldig tolten en draven, geen enkel probleem, maar waarom zou je willen draven als je een natuurlijke tölter heb????? hahahahaha.