Mijn shetlander bijt,trapt en steigert sinds kort, HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleinduimpje

Mijn shetlander bijt,trapt en steigert sinds kort, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 14:37

Mijn shetlander is erg jong, en heel speels. Het is een hengstje, en begint sinds kort te bijten en te trappen. Verward Ik snap niet hoe het komt. Ik heb hem nooit wat misdaan. Tja, alleen als hij beet en bijt, dan gaf/geef ik hem een tik. Hij steigert ook als ie het er niet mee eens is.. Ook als ik hem poets, ik poets met een zachte borstel zijn beentjes, hij bijt. Misschien kan het wel speelsheid zijn hoor, hij is namelijk net 1 jaar. Voorderest kan ik alles bij hem doen.
Wie heeft dit nog meer?
Groetjes,Marleen

LADPR

Re: Mijn shetlander bijt,trapt en steigert sinds kort, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:25

Misschien laten casteren blijkbaar heb je neit genoeg ervaring om een hengst op te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:27

En zorgen dat hij genoeg vriendjes heeft om zijn energie op te botvieren ipv van op jou, maar ik ben het ook met karoliena eens.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:28

Veel strenger optreden, als je hem hengst wilt houden moet je consequent zijn en hem gewoon duidelijk maken wat wel en wat niet mag. Hij mag niet trappen, ook niet bijten en al helemaal niet steigeren. Je mag hem gerust een tik geven, dit zijn gewoon hengstenstreken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:28

Het gaat zo'n beest helemaal niet om wat je hem hebt misdaan ja of nee, hij wil alleen maar laten zien dat hij de baas is over jou en jij accepteerd dat niet in zijn ogen. Waar je natuurlijk groot gelijk in hebt Haha! Ook speelsheid moet je afstraffen, het kan nog zo schattig bedoeld zijn maar het kan nou eenmaal gevaarlijk zijn of worden!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:29

BrittKitt schreef:
Het gaat zo'n beest helemaal niet om wat je hem hebt misdaan ja of nee, hij wil alleen maar laten zien dat hij de baas is over jou en jij accepteerd dat niet in zijn ogen. Waar je natuurlijk groot gelijk in hebt Haha! Ook speelsheid moet je afstraffen, het kan nog zo schattig bedoeld zijn maar het kan nou eenmaal gevaarlijk zijn of worden!

mee eens Knipoog

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:29

Ik denk dat dat een kwestie van ervaring is mijn hengsten hebben dit 1 keer kunnen proberen maar wisten toen als snel dat dit niet de manier van werken met mij was.
Ik denk dat je hem beter kan laten castereren dan is hij een stuk makkelijker.
En anders gewoon de baas blijven en dat gedrag absoluut niet acsepteren

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:30

De TS is 12 jaar lijkt me geen geschikte leeftijd om een hengst op te voeden, maar van wat ik begrijp heeft deze pony dus ook geen andere paarden waarmee hij kan spelen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:35

Dit zie je dus heel vaak gebeuren bij jonge Shets en te jonge kinderen, die de verantwoording krijgen ze op te voeden. Hoe wordt de Shetlander gehouden? Staat hij in een kudde, zodat hij op sociaal vlak ook nog wat leert van soortgenoten?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:35

nee ik denk ook niet dat dit de geschikte leeftijd is om overmacht te kunnen hebben op je pony.
Het mag al nooit zo ver komen dat je pony zulk gedag vertoont dit moet je gelijk afstraffen zelfs als het bijten is uit speelzichheid hij moet leren dat hij mensen geen pijn mag doen en dat jij boven hem staat

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:37

klinkt alsof zijn hormonen beginnen op te spelen, goed consequent tegen hem zijn, nee is nee, mocht het erg blijven dan misschien toch laten castreren

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:39

rossebol schreef:
nee ik denk ook niet dat dit de geschikte leeftijd is om overmacht te kunnen hebben op je pony.
Het mag al nooit zo ver komen dat je pony zulk gedag vertoont dit moet je gelijk afstraffen zelfs als het bijten is uit speelzichheid hij moet leren dat hij mensen geen pijn mag doen en dat jij boven hem staat

Leeftijd is maar een getal. Zou ze, als ze 17 zou zijn, opeens veel strenger zijn? Misschien zit het wel gewoon in haar aard om niet streng op te treden.

Als ik jou was zou ik, wat de anderen ook zeggen, gewoon echt boos op hem worden, consequent zijn, laten merken wie de baas is. En als ie lief is ook heel lief tegen hem doen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:41

Laat hem castreren, of verkoop hem en koop een merrie of ruin weer. Als hij al zulk gedrag heeft terwijl hij nog maar een jaar oud is staat je nog heel wat te wachten.
Hij moet z'n energie kwijt kunnen, dus ik ga met de anderen mee, zoek een stel pony's van zijn leeftijd en zet hem daar bij, verder heel consequent zijn en probeer hem zijn energie op een andere manier kwijt te laten raken.
Maar dan nog, je bent te jong om een hengst aan te kunnen, hengsten zijn geen speelgoed, ook niet als het maar zo'n kleintje is, ook een shet kan erg gevaarlijk zijn als hij zich tegen je keert. Daarom, laat hem castreren of verkoop hem...

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:41

wat ik bedoel is dat je heel vaak nog onervaren bent op die leeftijd.
Je eerste pony krijg je dan eindelijk en dan worden die pony's meestal verpest heel erg zonde gewoon begin dan niet aan een hengst

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:42

Als de TS het zover heeft laten komen en dus ook niet snapt hoe dit gedrag ontstaan is bezit ze dus enit over de kennis om ehm op te voeden tot een nette pony, dus leeftijd heeft er in enige zin wel wat mee te maken

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:45

het spijt me meisje maar castereren en laat hem lekker bij vrienjes in het land en kijk pas van het voorjaar weer
en ga er dan mee bezig als er meer bij zijn die er verstand van hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:46

Spelenderwijs leren dat hij dat niet mag doen
waarom gelijk castreren ?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:47

Olifant schreef:
Spelenderwijs leren dat hij dat niet mag doen
waarom gelijk castreren ?

Omdat de TS dus bij lange na niet de kennis bezit om een hengst op te voeden. Dus dan is dit het recept voor een ramp

driebergenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:48

stap in de wereld die shetlander heet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:49

Omdat zij waarschijnlijk niet de ervaring en de consequentie heeft om hem goed op te voeden, het is immers al zo ver gekomen. In dat geval kan het erg gevaarlijk worden, stel je voor hoe het gaat als hij een jaar of 3 is...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:00

karoliena, anneliesdj ik kan het niet beter verwoorden

voor de mensen die een hele discussie willen beginnen over castereren of niet lees dit topic eerst even
viewtopic.php?f=119&t=695549&hilit=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:33

Ik ben in principe ook tegen castreren, maar op het moment dat het paard dingen moet missen omdat hij hengst is, bv. weinig buiten komt of alleen gehanteerd kan worden met een hoofdstel met scherp bit en een kinketting, dat je dan eens na moet denken over castratie.
Zeker in geval dat het gevaarlijk wordt is er maar een oplossing, deze shetlander zal ook geen belangrijke bijdrage gaan leveren als dekhengst oid dus lijkt mij de oplossing heel makkelijk...

Heb zelf ook een hengst die ook dekt. Op het moment dat ik niet meer met hem tussen de merrie's door kan lopen aan een halster en zonder zweep gaan meteen z'n ballen eraf. Gelukkig kan dat nu nog wel doordat hij gewoon netjes is opgevoed en weet wanneer hij wel en niet mag dekken.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:48

Misschien is het handig om iemand te zoeken die ervaring heeft en je kan helpen met het opvoeden van je hengstje?
En laat hem castreren, dat kan voor jou toch wel een uitkomst bieden Lachen

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:13

Te jong? Bloos! Nee, dat is het niet.
En ik wil hem liever niet laten castreren. Bloos

Kleinduimpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:16

anneliesdj schreef:
Laat hem castreren, of verkoop hem en koop een merrie of ruin weer. Als hij al zulk gedrag heeft terwijl hij nog maar een jaar oud is staat je nog heel wat te wachten.
Hij moet z'n energie kwijt kunnen, dus ik ga met de anderen mee, zoek een stel pony's van zijn leeftijd en zet hem daar bij, verder heel consequent zijn en probeer hem zijn energie op een andere manier kwijt te laten raken.
Maar dan nog, je bent te jong om een hengst aan te kunnen, hengsten zijn geen speelgoed, ook niet als het maar zo'n kleintje is, ook een shet kan erg gevaarlijk zijn als hij zich tegen je keert. Daarom, laat hem castreren of verkoop hem...

Verkopen, dat nooit!!!