Afspenen op latere leeftijd, wie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Afspenen op latere leeftijd, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 08:45

Mijn veulen, van bijna 8 maanden, loopt nog steeds bij haar moeder.
Wie doet dat ook?
Graag zou ik willen weten wat de voor - en nadelen hiervan zijn.

Afbeelding

Het is een niet zo'n mooie foto, maar de ukkepuk en mamma genieten samen van de merriebrok.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-06 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Mariska_28

Re: Afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:02

Denk dat je dat beter op de KS kan vragen...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:10

Mijn mening is . als moeders er nog goed uit ziet. Dus het veulen de moeder niet leeg zuigt. Kunnen ze wat mij betreft zo lang mogelijk bij lopen. alleen kan het voor de eigenaar soms lastig zijn.

En als hengst zijnde kijken wanneer hij zn moeder wilt dekken etc. Maar mooi toch dat hij zo lang er bij kan lopen?

ZE spenen zich op ten duur toch zelf af.. al kan het SOMS 2 jaar duren

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:32

Ken een stel waarbij het veulen tot anderhalf-twee jaar nog bij de moeder liep(en dronk Knipoog ). Op een gegeven moment viel die in, toen is het veulen pas afgespeend.
Dus als het voor de merrie geen problemen opleverd, zou ik het gewoon nog lekker zo laten Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:44

Mijn Veulen heeft tot 14 mnd bij haar Moeder gestaan en dat ging perfect , mama bleef er heel goed uit zien, toen heb ik ze 3 mnd in een andere wei gehad zodat ze ging stoppen met drinken, anders had ze nu nog ze is 2 1/2 staan drinken,
Ik heb dit jaar een hengst veulen gehad en die heb ik met 4 mnd bij zijn nmoeder weggehaald, omdat hij haar behoorlijk ging pesten en ook omdat ze ging tekenen.
Ik heb zo iets van zolang het goed gaat en je kan ze ook uit elkaar halen als je wil rijden, of dat de moeder er goed uit blijft zien , gewoon gezellig bij elkaar laten staan, tenzij je het veulen wil verkopen natuurlijk.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:48

In dit geval zou ik toch afspenen, daar de moeder teruggedekt is en niet enorm vol staat in het vlees.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:01

Okee, als moederr drachtig is vind ik het ook een ander verhaal, dan zou ik zeker met een mnd of 5/6 het veulen araf halen, omdat ze dan weer beter voor zichzelf kan gaan zorgen,

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:52

midgie schreef:
Okee, als moederr drachtig is vind ik het ook een ander verhaal, dan zou ik zeker met een mnd of 5/6 het veulen araf halen, omdat ze dan weer beter voor zichzelf kan gaan zorgen,

merries die drachtig zijn zullen zelf hun veulen afspenen. Omdat ze op een gegeven moment hun energie voor het veulen nodig hebben.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:35

Vind het mooi als een veulen zo lang bij zijn moeder kan lopen..... Heb wel het idee dat sommige te vroeg afspenen. Maar het kan ook te lang zijn... Heeft hier in de buurt een merrietje (shetlander) gestaan met veulen van 2 jaar... lekker in de wei zomers en die kleine maar blijven drinken en te weinig aan de arbeid. Was wel hoefbevangen op een gegeven moment..... Ik geloof niet dat ik een veulen van een jaar nog bij de mams zou laten drinken.... Moet er overigens zelf ook niet aan denken om borstvoeding aan een kind van een jaar te moeten geven Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:12

Caira schreef:
midgie schreef:

merries die drachtig zijn zullen zelf hun veulen afspenen. Omdat ze op een gegeven moment hun energie voor het veulen nodig hebben.

Ja dat is wel zo, maar als je na 4 mnd al merkt dat de moeder gaat tekenen dan kun je volgens mij zelf beter de knoop doorhakken.
Zou het niet zijn dat het per merrie verschillende is??
Ik denk dat mijn merrie als ze drachtif zou zijn geweest van een tweedeze alle 2 aan de uier had laten zitten Haha!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:36

Mijn veulen van 7 maand staat ook nog bij de moeder.
De Sweety (moeder) zit goed in't vlees en is niet terug gedekt dus ze kan het goed hebben. ik moet alleen uitkijken dat hij haar niet dekt. Het is echt wel een joekel van een veulen nu want Sweety geeft nog steeds veel melk en dan nog brok die hij eet en hooi.
Als je niet intensief rijd (daarmee bedoel ik dat je zelf dan last hebt van t veulen) en je merrie kan het hebben zie ik er geen nadelen aan. Hoe meer moeder melk en hoe langer het veulen dat drinkt hoe beter. Net zoals ze er nu ookbij mensen achter zijn dat het veel beter is voor baby's lang moedermelk te krijgen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:41

`mijn veulen is er na 6 maand afgegaan.
de merrie viel wat in, maar vooral, het veulen werd echt te dik voor mijn idee.
ze dronk, en at met de merrie mee, die we juist voerden om het zogen vol te houden Knipoog
veulen is nu heel gelukkig bevriend met een vriendelijke ruin die zich over haar ontfermt al was het zijn eigen.

in 'het wild' spenen merries hun veulen pas een maand voordat de volgende komt dacht ik.
en in schrale omgeving komt er om het jaar maar een veulen.

Anoniem

Re: Afspenen op latere leeftijd, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:16

TI --> KS

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:03

Die van mij is nu 6 maanden en loopt er nog steeds bij. Wel heb ik ze met voeren apart staan omdat het veulen niet de kans kreeg om te eten. Moeders at alles op en groeide onderhand dicht. Nu kan de merrie mooi beetje op dieet met onderhoudsbrok en het veulen krijgt nu paar kilo veulenbrok. Overdag lopen ze gewoon bij elkaar. Ben benieuwd wanneer de moeder aangeeft dat ze niet meer mag drinken, volgens mij gaat dat gewoon door. In het voorjaar gaan ze apart.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:37

Ons merrieveulen loopt ook nog bij de moeder. Het gaat super goed!

Moeders ziet er super uit en zo ook het veulen. Ik heb een mega grote stal voor hun beide en overdag staan ze (samen met nog een merrie) heerlijk buiten.

Ik geef ze wel beide krachtvoer en uiteraard hooi. We willen het gewoon aankijken maar als blijkt dat één van de twee het niet trekt spenen we. Maar tot dusver vinden ze het heerlijk saampjes! Haha!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:15

Mijn shetmerrieveulen van 7 maanden staat ook nog bij moeder. Het gaat goed ze hebben het gezellig samen en kind leert nog steeds van d'r, maar idd zodra ik merk dat het te zwaar is voor moeder gaat ze d'r af. Ook als het kind moddervet wordt is het finito en haal ik ze uit elkaar, maar zie er wel tegenop om ze uit elkaar te halen.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:04

Wij hebben ons veulen een jaar bij de merrie laten lopen. Toen merkte je dat ze beiden toe waren aan wat anders. Check het filmpje als je wil weten hoe dat eruit zag.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 01:35

Mijn fjordenhengstje heeft tot ongeveer 9 maanden bij z'n moeder gestaan, totdat hij dekneigingen kreeg toen mocht hij in de stal naast haar staan.

Maar mijn merrieveulen heeft destijds tot haar tweede bij haar moeder gelopen, ze at wel gewoon zelf maar als er wat engs gebeurde dan kreeg ze een troostslokje en was alles weer vergeten... moeder kon het makkelijk hebben die viel er niet van af of zo.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:12

Shadi was 11 maanden toen hij er vanaf ging.
Hij ging toen naar de opfok.Maar de meeste veulens kwamen pas in november daar en omdat sha van januari is heeft hij er tot die tijd bij gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:21

Mijn merrie en haar veulen (van 7 maand) zijn ook nog steeds bij elkaar (ze lopen dag en nacht in de wei). En ik laat ze in ieder geval deze winter ook nog samen lopen; daarna zien we wat afspenen betreft wel verder hoe en wat.