ik heb een vraagje: hoe zit het om een fjord met Belgisch stamboekpapieren in te laten schrijven naar het nederlandse ? ? heeft er iemand ervaring met dit... dna attest chip nummer
Stuur even een mailtje naar het stamboek? Das wel zo makkelijk, ze kunnen je alle nodige informatie geven, en je weet zeker dat je de goede info hebt...
Ik had het NL'se stamboek ook eens gemaild voor mijn fjordje, omdat die hier nooit op een keuring kan verschijnen en de activiteiten in NL mij gewoon veel meer aanspreken dan hier. Maar hier moeten paarden niet DNA getest zijn, dus ik moet het DNA van zijn ouders wel hebben, wil het toeval dat zijn moeder een paar weken geleden naar buitenland verkocht is, daarvan heb ik geen haren meer dus kan ik haar al niet DNA laten testen, vaders is normaal wel DNA getest maar dat telt niet voor NL dus die moet ook nog overnieuw gedaan worden, én dan mijn fjord ook nog + het lidgeld en de overschrijvingskosten enz... Dat werd me allemaal wat teveel voor 1x per jaar een keuring te kunnen doen en eens een zadelproef ofzo... Heb dan besloten om het niet te doen.
Mijn merrie had een Belgisch papier. Je moet je paard laten uitschrijven bij het Belgsiche stamboek (er komt dan een exportstempel in) en in laten schrijven bij het Nederlandse stamboek. Ik had de mazzel dat de moeder Nederlands was, dus dat DNA was hier bekend. Het DNA van de vader was lastig te achterhalen, omdat ze dat in Belgie op minder punten testen dan in Nederland. Uiteindelijk is dat allemaal goedgekomen, maar het kost wel wat tijd en energie (en geld als je meerdere paarden zelf DNA moet laten testen).
ik ben onwijs lang bezig egweest met Dna verzamelen van alle duitse en noorse leden van Haakon zijn familie, uiteindelijk keurde vB ze niet goed omdat de labaratoria het anders deden daar dan hier. Ik laat Haakon gewoon Duits nu en sta daar wel geregistreerd als eigenaar, vind het wel best zo, zou me handenvol met geld kosten.
bij mij gaat het nom een ruin en dan moetnje enkel voor je plezier naar keuringen gaan. het omzetten naar nl stamboekpp heeft voor mij geen meerwaarde. ik vraag me enkel af voor zijn paspoord .
Maar als hij niet in het Nederlandse stamboek staat ingeschreven kan je ook niet met hem naar de keuring. Vind je dat niet jammer dan?
ja enigszins wel maar heb me daar ook nog nooit in verdiept in die keuringen etc, ik zou er eerst eens wat meer kennis over moeten hebben en pas dan kan ik beoordelen of ik dat graag wil of niet, tegen die tijd bel ik vB nog maar eens