Waarom alleen de vader?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Waarom alleen de vader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:12

Als een paard zijn ouders genoemd worden word vaak alleen de vader en de vader van de moeder genoemd.
Je hebt dan ook vele beroemde dure hengsten die je je merrie kan laten dekken.

Maar hoe zit het dan met de moeder? die is toch ook heel belangrijk?
Waarom heb je geen beroemde merrie's die hele mooie veulens fokken?
Grotendeels komen de eigenschappen, tallenten, karakter toch ook van de moeder vandaan?

_Loes_

Re: Waarom alleen de vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:19

Wel een goede vraag eigenlijk.
Wat mij zo als reden te binnen schiet: (geen idee of t klopt)
Een hengst (een vader dus) kan veel meer veulens krijgen dan een merrie.
Als een merrie één vuelen krijgt wat minder goed presteert, is een jaar 'verloren'.
Een hengst kan in dat jaar vele andere wel succesvolle veulens fokken.
Zou dat t kunnen zijn?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:34

Ja daar zat ik ook aan te denken.
Maar de mensen die roepen: ik heb een Ferro! ik heb een Gribaldi!! Dat klinkt heel mooi maar voor hetzelfde geld is dat veulen van een zeer slechte merrie.
Als je een veulen koopt van Gribaldi betaal je veel meer dan als je een veulen koopt van een onbekende hengst, maar dat vind ik toch niet helemaal kloppen, de merrie speelt toch een grote rol in "het maken" van het veulen.

Maar het zal inderdaad te maken hebben met dat hengsten maar door kunnen en merrie's niet.
(maar ik blijf het stom vinden...)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:14

Om te beginnen roepen ze de naam van de beroemde papa omdat veel mensen bekend zullen zijn met de vader. Als ik hier ga roepen dat ik een Firstchoice heb, dan zegt jullie dat een stuk minder dan als ik roep dat ik een OO Seven heb Knipoog

Neemt niet weg dat de merrie net zo belangrijk is. Daarom zal een veulen van een goede hengst én uit een goede merrielijn ook veel meer kosten dan van een onbekende merrielijn.

Qua sportprestatie worden merries vaak inderdaad op jongere leeftijd uit de sport terug getrokken. Al komt het langzaam ook op dat die merries in de topsport veulens kunnen krijgen via draagmoeders...

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:42

Er wordt alleen de vader genoemd en de vader van de moeder omdat een merrie op zich veel minder zegt dan een hengst. Over een hengst is van alles op te zoeken. Bovendien komen er van een hengst natuurlijk veel nakomelingen.

Een merrie is zeker net zo belangrijk, maar als je meer wilt weten over een merrie moet je kijken naar de moederlijn, de predikaten en de sportresultaten. Die vertellen veel over een merrie

En natuurlijk zijn er genoeg beroemde merries die goede veulens fokken, vaak als ik paarden te koop zie staan herken ik er ook wel een aantal 'beroemde' merries. Maar het feit blijft dat een merrie maar een aantal nakomelingen kan brengen en daardoor minder bekend wordt.

In De Strengen wordt tegenwoordig aandacht besteed aan beroemde merries, in het stuk; 'de merrie maakt het verschil'

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:46

sinds een paar jaar is ook een naslagwerk van prestatie en preferentiemerries op de markt (ik toch niet op de titel komen). Hierin staan alle belangrijke merrielijnen.

De interesse in de merrielijnen is dus wel degelijk in opkomst.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:24

Zo ken ik een fokker die dus zelf een hele merrie stam heeft 'opgestart' om maar zo te zeggen. Menig merrie van hem en ook uit die lijn wordt ster. Hij kijkt dus ook echt naar de moeder van een paard.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:48

Er bestaan wel een paar van die heel goede merriestammen, maar je hebt helemaal gelijk hoor! Maar dat is meer ontwetendheid van mensen die zoiets gaan roepen heb ik 't idee Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:53

Arrabel schreef:
Als een paard zijn ouders genoemd worden word vaak alleen de vader en de vader van de moeder genoemd.

Wat moet je dan roepen, mijn merrie is een Jetje x Miepje? Of iemand dat wat zegt! Het is toch heel logisch dat de vader genoemd wordt, dat heeft er niks mee te maken dat de moeder ook belangrijk is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:12

Nou het is wel logisch, want zo snel wordt een merrie niet beroemd. Een hengst kan wel 1000 veulens per jaar krijgen en een merrie maar 1, dus zullen zij ook niet zo snel bekend worden.

Wodile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:28

de vaders zijn goedgekeurd als dekhengst en dus bekend.
merries hoeven geen predikaat te hebben en zijn dus niet/minder bekend

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:27

Puur omdat hengsten veel bekender zijn als merries.
Hengsten hebben meer nakomelingen en kunnen daarnaast ook nog leuk in de sport lopen.
Doe dat met een merrie maar na, een paar honderd veulens per jaar en nog in de sport lopen ook! Dat kan gewoon niet.

Daarom zijn de hengsten bekender en kunnen makkerlijker een indicatie geven van hoe een paard zal zijn (mits de hengst natuurlijk zijn stempel drukt en het dus geen kopie van mama geworden is).

lombardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:10

De echte fokkers kijken zeer zeker ook naar de moederlijn. Deze is zeer belangrijk. Misschien nog wel belangrijker zelfs.

Een merrie lijn met veel keurings predikaten is voor iemand die naar keuringen gaat erg belangrijk voor een spr paarden fokker is belangrijk of de moederlijn van de hengst ook nog int spr. paarden bevat voor dres geld dat ook maar dan int dres paarden.

De kans is nu eenmaal groter op een int spr paard als zowel in de vader als moederlijn met regelmaat een int spr paard zit.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:20

[quote="lombardi"]
De echte fokkers kijken zeer zeker ook naar de moederlijn. Deze is zeer belangrijk. Misschien nog wel belangrijker zelfs.

Dat heb ik vaker gehoord, ook van fokkers. Daarom is het eigenlijk best jammer dat er, zoals ts al schrijft, vooral naar de vader en opa (s) wordt verwezen, en de moeder nauwelijks in beeld komt. Zal dit ooit veranderen? En wie gaat dat regelen?