tegen eind van dracht de merrie apart zetten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

tegen eind van dracht de merrie apart zetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 10:03

Ik heb mijn drachtige merrie (half april uitgerekend) samen met een andere, zeer dominante, merrie in de wei staan.
Kan ik ze tegen het eind van de dracht samen in de wei laten, zou de andere merrie haar tijdens en meteen na de bevalling met rust laten?
Ze zijn beste maatjes staan steeds gezellig bij elkaar en de dominante merrie heeft eerder met andere merries met veulen in de wei gestaan en dat ging prima, maar ik maak me een beetje zorgen over het moment van bevallen.

ktink

Re: tegen eind van dracht de merrie apart zetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:57

Ik heb wel is gehoord dat de dominantere merrie het veulen gaat 'afpakken' van de echte moeder...
Maar ik weet het niet zo goed..
Ik heb dezelfde vraag.. alleen in mijn geval is de merrie die moet veulenen 'de baas' over het andere paard..

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:28

in het wild werden ze toch ook niet apart gezet!!?... Vork

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:01

Nee... das waar Tong uitsteken

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:04

ik zou het gewoon aan kijken, als de andere merrie iid het veulen af pakt kan je ze altijd nog apart zetten.
gr

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:05

Zijn er ook mensen die goede of minder goede ervaringen ermee hebben met een paard die in het land bevalt tussen andere paarden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:20

nils schreef:
in het wild werden ze toch ook niet apart gezet!!?... Vork

Daar hebben ze ook wel iets meer ruimte Nors opkijken

Ik zou het even aankijken. Voor de rust vande moeder en het veulen zou je ze 2 weken apart kunnen zetten en dan de andere merrie een weide ernaast (zodat ze het kunnen zien)en dan na 2 weken bij elkaar.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:26

ja maar de merries in het wild bleven bij elkaar om zichzelf te beschermen tijdens de bevalling.... Nors opkijken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:28

zichzelf? tegen wie?

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:31

de vijand...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:33

je snapt het niet..

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:35

ja ik snap het wel had het alleen een beetje krom neer gezet...

maja erg offtopic Knipoog

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:36

Persoonlijk zou ik de merrie apart zetten, maar dan omdat ik bang ben dat haar of het veulen iets overkomt. Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:37

ktink schreef:
Zijn er ook mensen die goede of minder goede ervaringen ermee hebben met een paard die in het land bevalt tussen andere paarden?

Al 45 jaar zonder problemen met verschillende samenstelling van de kudde. Nooit een probleem gehad, kan prima.

Mocht het toch spaak lopen (wat ik me niet voor kan stellen) kun je de andere merrie er nog altijd uit halen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:40

Bij ons op stal staan alle fok merries altijd de hele winter bij elkaar die worden tegen het einde van de dracht dus niet apart gezet! De merries bevallen over het algemeen in de stal en staan dan dus een dag of vier alleen met het veulen voor de binding tussen moeder en kind. Ze gaan daarna alleen met andere zogende merries met veulens op de wei of los dit omdat er op stal dus wel eens problemen zijn geweest met merries die niet meer bij hun eigen veulen mochten komen van andere merries! 2 jaar terug is er 1 merrie per ongeluk op het land tussen de andere merries bevallen maar die hebben we er weer tussen uit gehaald voordat het veulen kon staan!
Mijn eigen merrie heeft een aantal keren ook gewoon in een gemengde (dus merries zonder veulens en ruinen) gestaan en ik vind persoonlijk dat dat voor het veulen beter is omdat ze dan dus veel meer te maken hebben met een normale kudde rangorde. Ruinen zijn eigenlijk nog nooit een probleem geweest. Verder denk ik dat het afhankelijk is van de situatie en de andere paarden. En ik zou merrie met veulen niet meteen tussen de paarden zetten. Laat ze eerst maar een band krijgen. En zorgen dat de moeder al iets minder beschermend tegen over het veulen is dan krijgen ze ook minder snel ruzie!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:16

Bij mij blijven ze ook lekker in de groep staan. Wel 's nachts op stal en het word toch 99 van de 100 keer 's nachts geboren.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 08:55

Ik kan ze niet binnen zetten dus in de stal laten bevallen is geen optie. Na deze reacties denk ik dat ik ze de eerste paar dagen even op een apart stukje wei zet en dan weer alles lekker bij elkaar. Bedankt!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:19

Ik heb vroeger ook een merrie(kudde) gehad waarvan er eentje in de wei wilde gaan bevallen. Wat een kermis erom heen, de hele koppel liep te rennen en te snuiven. Terwijl de(inmiddels nerveuze) merrie wilde veulen heb ik haar er toch gauw uitgehaald en in de buitenbak ernaast laten veulen. De hele kudde werd rustig en keek toe achter de afrastering. Na ze een dag vanachter de draad kennis hadden gemaakt ging ze de wei weer in.Een dominante merrie probeerde toen toch haar veulen te jatten. En dreef de merrie richtig slootkant om haar vervolgens het water in te meppen en met het onthutste veulen er vandoor te gaan.Ik heb ook meegemaakt dat aan het eind van de dag 2 moeders hun veulens hadden "geruild" per vergissing.Het waren wel NRPS ers ( Bloos ) zenuwpilletjes ,een rustig oerpaardje zou zo stom zijn denk ik.
Hou het gewoon in de gaten...de ervaring leert! Succes!! Knipoog

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 20:13

Dankje! duurt nog even maar ik vind het nu al spannend allemaal.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:18

Onze paarden zijn gedomisticeerde paarden, geen enkele vergelijkenis met wilde paarden dus. Als de merries in principe goed met elkaar overweg kunnen, kijk het dan gewoon aan. Je kunt daarna altijd nog ingrijpen. Lachen Succes ermee! Lachen Mijn merrie is ook drachtig, ook in april uitgerekend. Ik laat haar gewoon op stal. Lachen

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:20

Cristina schreef:
Ik heb vroeger ook een merrie(kudde) gehad waarvan er eentje in de wei wilde gaan bevallen. Wat een kermis erom heen, de hele koppel liep te rennen en te snuiven. Terwijl de(inmiddels nerveuze) merrie wilde veulen heb ik haar er toch gauw uitgehaald en in de buitenbak ernaast laten veulen. De hele kudde werd rustig en keek toe achter de afrastering. Na ze een dag vanachter de draad kennis hadden gemaakt ging ze de wei weer in.Een dominante merrie probeerde toen toch haar veulen te jatten. En dreef de merrie richtig slootkant om haar vervolgens het water in te meppen en met het onthutste veulen er vandoor te gaan.Ik heb ook meegemaakt dat aan het eind van de dag 2 moeders hun veulens hadden "geruild" per vergissing.Het waren wel NRPS ers ( Bloos ) zenuwpilletjes ,een rustig oerpaardje zou zo stom niet zijn denk ik.
Hou het gewoon in de gaten...de ervaring leert! Succes!! Knipoog

sorry foutje Bloos

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:43

Ik heb mijn merrie apart gezet, omdat ze door de hormonen zich heel raar ging gedragen tegenover de anderen. Mijn merrie is dominant en had dus een veulen en we hadden ook een merrie op stal met een veulen die onderdanig was, ik heb geprobeerd om de twee merries met veulens bij elkaar te zetten, dacht, lekker gezellig voor de veulens, maar mijn merrie pakte het veulen van de andere onderdanige merrie af, dus heb ze weer apart moeten zetten.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:49

Onze buurman laat zijn 2 a 3 merries altijd bij elkaar lopen, waar meestal een jaarling of tweejarige bij loopt (lopen met zijn allen in 1 wei, dan leren ze manieren Haha!)
Als de merrie begint te veulenen, jagen de andere 2 merries de jonkies weg en gaan er omheen staan. De merrie wil na de bevalling vaak ook sneller opstaan om haar veulen te beschermen. Bij ons is het nog altijd goed gegaan! De natuur!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:12

Ik heb de merries ook bij elkaar lopen, maar s'nachts binnen.
De eerste dag laat ik merrie en veulen apart en het liefst binnen (vooral bij het eerste veulen) staan (wel even in bijv. paddock benen strekken).
Meestal na een dag of 3 voeg ik alles bij elkaar, en ik heb 1 merrie die jat gewoon het veulen af, snuffeld het helemaal af, en als ze uitgesnuffeld en gesnoven is laat ze het veulen weer helemaal met rust maar waakt wel met de moedermerrie over het veulen tegen indringers (onze kat, konijnen zijn ook errug gevaarlijk) of blijft er bij staan als het veulen ligt te slapen en moeders vind het wel goed en loopt al grazend een heeeeeel eind uit de buurt. Bij het spenen schreeuwt deze merrie meestal harder en langer om het veulen dan de moeder.

Wat is in jouw geval wijsheid? Je eigen gevoel en doen wat jouw het beste lijkt.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:35

Ik zet meestal de eerste dag de merrie en veulen met zijn tweetjes buiten. Daarna gewoon met mijn andere merrie erbij.
Dit gaat prima. Afpakken kunnen ze proberen maar dat laat moeders echt niet toe hoor, die bijt wel van zich af, hoe dominant de andere merrie ook zou zijn.
Als je de merries in stallen naast elkaar hebt staan zou ook gunstig zijn, dan kunnen ze alvast door de tralies kennismaken met het nieuwe wereldwonder!