Wie heeft er ervaringen met nakomelingen van de hengst Hajo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkiewinkie

Wie heeft er ervaringen met nakomelingen van de hengst Hajo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 20:14

Zoals de titel al aangeeft. Wie heeft er ervaringen met nakomelingen van deze hengst?

Op mijn vorige pensionstalling staat een nakomeling van Hajo.
Vienna is een leuk beestje om te zien.
Maar we willen graag weten wat voor karakter deze hengst doorgeeft.
De moeder van Vienna is een zeer lieve merrie waar je alles mee kunt doen en alles ook goed vindt.
Vienna zelf is een iets ander verhaal Clown. De merrie is nogal domininant (zowel naar andere paarden als mensen). Dit uit zich ook door bijvoorbeeld het slaan naar andere paarden tijdens buitenrijden (Zowel naar ander paarden als naar paarden die bij haar in de kudde staan). Ze geeft er ook niks om als ze daar voor op haar kop krijgt (lees tik met de zweep).
Ook is ze met in bak rijden vrij moeilijk te motiveren (wanneer ze het niet interesant vindt dan doet ze het nogal rustig aan Slapen ).
Nu wil de eigenaresse graag weten of je dit gedrag nog kunt afleren of dat dit voor een gedeelte in haar karakter kan zitten.

Graag jullie mening hierover

Amber_

Re: Wie heeft er ervaringen met nakomelingen van de hengst H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:23

Met consuqent zijn en goed afstraffen is het zeker af te leren Ja!

tinkiewinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 20:26

Tja baasje is erg lief en dat weet ze ook Vork .
Maar sommige dingen zit gewoon in het karakter van een paard.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:29

Voor hij weer naar NL kwam heeft Hayo nog een tijd bij ons gestaan (jaar of 10 geleden)
We hadden nog 1 nakomeling van hem, doordrammer 1ste klas! Geen makkelijke om te rijden en bv voor de dekken was het ook geen simpele...
Denk dat het ook wel wat te maken had dat Louis Hayo had gebruikt op een merrie met een bijzonder moeilijk karakter Ja
Verder is ze heel lief en niet dominant, gewoon een doordrammer. Er was geen enkel paard waar ze niet mee kon opschieten, ze was niet de leider van de groep maar zeker ook niet de onderdanigste. En naar mensen toen was ze alles behalve gemeen, ze zou nooit iemand met opzet pijn doen ofzo maar gewoon door het drammerige moest er soms wat wijken Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:52

stuur Viking eens een pb, haar Fjord heeft Hayo als vader... Lachen

tinkiewinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:43

@ Jillyken, deze merrie is opzich ook niet gemeen, maar het is toch een beetje oppassen. Net als gisteren ook, ze heeft 1 nare ervaring gehad met een fietsers (parkeerde zijn fiets in haar achterwerk) en nu slaat ze dus naar fietsers. Op zich wel logisch, maar nu deed ze het gisteren ook bij een fietser die van voren kwam genaderd. Ze gaat gewoon in haar achteruit en maar proberen te slaan. Volgende fieters en dan is er weer niks aan de hand.
Als ze in de bak een tik van de zweep krijgt slaat ze dus ook gericht naar de persoon die haar de tik geeft.

@ Banjer, Ik zal Viking eens een pb sturen

Bedankt voor de reacties

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:24

Ik heb 2 Hayo's,een ruin van 6 jaar en daar rij ik M dressuur mee in de mensport,hij is absoluut niet makkelijk,ik heb geen verzorgers voor hem want die neemt hij gelijk flink waar.
Hij is erg sterk en als hij iets niet wil dan bokt hij net zolang dat je eraf ligt,voor de rest is hij super lief,wel heel dominant naar andere paarden.

Mijn andere schatje is een merrie van nu anderhalf die eigenlijk Beau heet maar op stal Bitch genoemd word Haha!
Totaal geen respect voor je,loopt dwars door je heen en als ze de kans krijgt trapt ze het licht uit je ogen.
Deze ben ik nu hard aan het opvoeden.

Het is de bedoeling dat hun samen in twee-span voor de wagen komen te staan[hoe ik dat gaat doen ben ik nog niet uit Knipoog ]

Ik kan je alleen maar als advies geven dat je heel consequent moet blijven met de opvoeding,straffen als het nodig is op het juiste moment en een flinke beloning als ze iets goed doen,maar goed dat geld eigenlijk wel voor alle dieren Haha!

tinkiewinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:04

@Viking, zoals ik nu uit de paar reacties kan opmaken geeft de hengt Hayo dus wel het dominante door. Is dit bij jou paard wel beter geworden toen je hem goed hebt aangepak? Of blijft het toch een beetje " vechten" en moet je elke keer opnieuw duidelijk maken dat jij de baas bent?
Mijn eigen fjord (geen Hayo) is voor mij heel gemakkelijk en hoef maar heel weinig moeite te doen om haar ervan te overtuigen dat ik de baas ben. Terwijl ze toen ik de laatste keer op vakantie was, de persoon die haar verzorgde maar met moeite een halster om kon krijgen (bij mij staat ze gewoon altijd los, zonder iets). Hiermee bedoel ik dus, als ze haar nu een paar keer goed aanpakt is het dan zo goed als over met zo nu en dan een paar kleine correcties of moet je regelmatig echt overtuigen?

Consequent moet je inderdaad bij elk dier zijn. Haar baasje probeert ook wel streng te zijn, maar het maakt niet echt indruk. Zelf heb ik er iets minder moeite mee om een paard een keertje terug op zijn plek te zetten Clown Ben zelf lief als paard lief is, is paard vervelend dat ben ik dat ook.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:59

hoi

ik heb een veulen van hayo, deze is vrij pittig, maar leert erg snel, niet gemeen (kan misschien nog komen). Totdusver zie ik eigenlijk alleen karakter van de moeder in het veulen terug en weinig van hayo.

tinkiewinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:04

@fjordowner18, heb in mijn eerdere reacties verteld dat de moeder een heel lief makkelijk paard is. Dus daar heeft ze het niet van. En in eerdere reacties lees ik toch dat er verschillende nakomelingen zijn die dominant zijn, dus waarom zou het niet van de Hayo kunnen zijn?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:00

dat zeg ik niet, maar het hoeft dus niet, het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van opvoeding, als ze het proberen en het word meteen hard afgestraft, van jongs afaan doen ze het niet nog eens.

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:54

We hebben er twee gehad, maar de ene is verkocht toen ze 1,5 jaar was en de andere met 6 maanden. De eerste merrie de tweede hengst, allebei zeer aanhankelijk en braaf aan de hand. Meer kan ik helaas niet zeggen..

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:00

Viking is bij mij wel heel lief,maar er zijn wel momenten[toevallig deze week heel erg Boos! ]dat ik elke dag moet vechten met hem.
Ik heb hem al vanaf heel jong en heeft hem zelf opgevoed dus ik kan aan zijn gezicht zien hoe zijn bui is...
Ik heb nu een periode met hem met rijden dat hij zo dwars is,en bere sterk dat ik het af en toe even niet meer leuk vind,maar ja,hij blijft mijn allessie dus gaan we gewoon door Haha!

Beau is nu toevallig wel heel braaf,maar dat komt omdat mijn bonte drachtige merrie de baas in de opfok is en die voed haar nu zo'n beetje op Haha!

Je moet weten dat je wat om handen hebt,ze gaan zeker niet vervelen wat betreft een saai karakter of zo,ze blijven je bezig houden Knipoog

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:11

Ik heb een Hayo ingereden en dat was eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven beschreven. Drammen, doorduwen en vooral proberen om niet te doen wat er van je verlangt wordt Boos! Hij was hartstikke lief en knuffelig en hij leerde heel snel, alleen als meneer iets niet wilde dan moest je echt met hem in gevecht. Heb er zelfs gekneusde ribben aan over gehouden, omdat meneer met een buitenrit elke keer op hetzelfde stukje omdraaide en ik ben dan ook net een fjord, dus ik bleef doorduwen dat we daar gewoon langs gingen (was overigens niets engs ofzo, maar meneer wilde die route niet lopen). Het gevolg was dat ie weer omdraaide en ik eraf kiepte, teugels vast bleef houden en een stukje meegesleurd werd Verdrietig
Hij was trouwens wel heeeeeeeeeeeeeeel gaaf qua uiterlijk, alleen het karakter was heel moeilijk onder het zadel.

tinkiewinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:46

Tja het drammerige komt vrij veel voor bij fjorden, dat was die van mij ook.
Het is ook niet erg, maar hij/zij moet het niet elke keer opnieuw proberen. Die van mij kan ook eigenwijs zijn, maar is met een klein "standje" weer op haar plek te zetten. Dus niks geen gevecht alleen af en toe een klein meningsverschiltje tijden het rijden (als mevrouw een oefening moeilijk vindt), maar ook hier weer vrij gemakkelijk te corrigeren. Kortom ze weet tot hoever ze kan gaan en zal niet over die grens heen gaan (althans niet bij mij, bij iemand anders zal ze het vast weer proberen).

Zelf vind ik het ook niet erg om een paard op te voeden, zelfs wel leuk (moet natuurlijk ook een beetje karakter in zitten). Echter wil wel vooruitgang zien en niet elke week dezelfde discussie aan gaan Koe.

Ze gaat nu geloof ik vragen of mijn lesgeefmens haar een tijdje vrij intensief wil begleiden.

Bedankt voor jullie reacties.

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 13:59

Verafjord schreef:
Ik heb een Hayo ingereden en dat was eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven beschreven. Drammen, doorduwen en vooral proberen om niet te doen wat er van je verlangt wordt Boos! Hij was hartstikke lief en knuffelig en hij leerde heel snel, alleen als meneer iets niet wilde dan moest je echt met hem in gevecht. Heb er zelfs gekneusde ribben aan over gehouden, omdat meneer met een buitenrit elke keer op hetzelfde stukje omdraaide en ik ben dan ook net een fjord, dus ik bleef doorduwen dat we daar gewoon langs gingen (was overigens niets engs ofzo, maar meneer wilde die route niet lopen). Het gevolg was dat ie weer omdraaide en ik eraf kiepte, teugels vast bleef houden en een stukje meegesleurd werd Verdrietig
Hij was trouwens wel heeeeeeeeeeeeeeel gaaf qua uiterlijk, alleen het karakter was heel moeilijk onder het zadel.

Klinkt precies als Viking[zelfs het waanzinnige uiterlijk Haha! ]

tinkiewinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:54

hi hi lijken ze toch een beetje op elkaar Clown
Vienna, daar is qua uiterlijk ook niks mis mee.

Ben bang dat dit paardje toch de deur uit gaat, ze heeft namelijk ook twee kleine kinderen die er over een tijdje ook mee moeten kunnen rijden. Ons lesgeefmens geeft ook aan dat het geen verantwoord paardje is met kinderen (paard doet ook echt lelijk tegen de kids, moet ze niks van hebben).

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:11

Ja als ik Viking zie, dan zie ik Utvald daar heel erg interug

Isab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:20

Hallo,

Ik wilde even vragen om welke Vïenna het gaat ? Mijn paard heet namelijk Viënna en komt uit Heesch. Ze staat te koop en ik krijg nu vervelende reacties vanwege dit bericht, wat volgens mij niet over mijn Viënna gaat. (of iemand moet een grapje uithalen).
Viënna is trouwens ook van Hayo en ook wel dominant (in de wei is ze de baas) maar braaf onder het zadel. Ik heb een dochtertje van 3 die haar regelmatig uitstapt buiten (onder begeleiding natuurlijk) en in de bak en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Ook in het bos is ze braaf en nuchter, ze zal niet snel ergens van schrikken.

Tja Fjorden zijn nu eenmaal wel vaak een tikkeltje eigenwijs.

Groetjes

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:54

Isab schreef:
Hallo,
Ik wilde even vragen om welke Vïenna het gaat ? Mijn paard heet namelijk Viënna en komt uit Heesch. Ze staat te koop en ik krijg nu vervelende reacties vanwege dit bericht, wat volgens mij niet over mijn Viënna gaat. (of iemand moet een grapje uithalen).
Viënna is trouwens ook van Hayo en ook wel dominant (in de wei is ze de baas) maar braaf onder het zadel. Ik heb een dochtertje van 3 die haar regelmatig uitstapt buiten (onder begeleiding natuurlijk) en in de bak en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Groetjes

Maar ben jij dan niet de eigenaresse waarover de TS het heeft? Ik quote even uit de eerste post.
tinkiewinkie schreef:
Nu wil de eigenaresse graag weten of je dit gedrag nog kunt afleren of dat dit voor een gedeelte in haar karakter kan zitten.

tinkiewinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 20:55

Isab schreef:
Hallo,

Groetjes

@Isab, sorry dit gaat niet over jouw paard. Heb even nagevraagd bij eigenaresse, ze noemt haar Viena, maar volgens het stamboek heet ze vera. Ze vond vera niet zo mooi vandaar dat ze haar anders noemt.
Nogmaals sorry, vind het het erg vervelend dat je hier nu last van hebt gehad.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:55

Moderatoropmerking:
Is het probleem mbt de 2 verschillende personen opgelost? Dan kunnen jullie lekker verder kletsen hier

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:51

hey

ik wou hier ook even op reageren, wij hebben een fjord Hedda, dit is geen dochter van Hayo maar zijn halfzus (allebei van Hjerter Knaegt) zij is heel lief tegen mensen maar vrij dominant tegen andere dieren (zelfs tegen poezen als die per ongeluk in de wei komen Tong uitsteken ) ze is heel braaf tot je erop gaat rijden dan wordt ze vrij drammerig en heeft ook de neiging om ervandoor te gaan en dr hoofd in de lucht te steken, als ze voor de koets loopt gaat het wel iets beterder. voor de rest heeft ze wel een heel lief karakter naar mensen toe en kleine kinderen.

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:05

Ondanks dat ik deze hengst op onze eigenzinnige merrie gezet heb is er een heel fijn gebruikspaard uit gekomen. Ondanks dat ik niet met haar wil fokken, ik stel ook nogal hoge eisen aan exterieur vind ik het fijn om haar zelf aan te houden. Ze is zeer vlot werkwillig en leergierig ....

_veraahh_

Re: Wie heeft er ervaringen met nakomelingen van de hengst Hajo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:27

hallo,
ik heb een nakomeling van hayo,
echt een super merrie maar natuurlijk wel een echte fjord,
maar echt super leergierig na de 3e keer longeren al meteen zonder zweep en op je stem reageren en een supper pony!!